Development of multiple representation media for pteridophyta material to improve student learning outcomes
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Ainsworth, (2020). The Educational Value of Multiple-Representations when Learning Complex Scientific Concepts. In In Visualization: Theory and practice in science education. (pp. 191–208). Springer, Dordrecht.
Akbar, M. N., Dama, L., Ibrahim, M. A., Mabuia, S. A., & Uno, A. H. (2022). Analisis Permasalahan Guru SMA terkait Penggunaan Media Pembelajaran Biologi Selama Proses Pembelajaran Berbasis Hybrid Learning di Kabupaten Bone Bolango. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 4(2), 111–120. https://doi.org/10.31605/ijes.v4i2.1483
Asra, R., & Hariyadi, B. (2021). Pengembangan Komik Biologi pada Materi Pteridophyta untuk Siswa SMA:(Development of Biological Comics on Pteridophyta Material for High School Students). BIODIK, 7(01), 53–61.
Astuti, I. D., & Mulyatun, M. (2019). Efektivitas Penggunaan Multimedia Pembelajaran Berbasis Multi Level Representasi (MLR) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Sistem Koloid Kelas XI MAN Kendal. Journal of Educational Chemistry (JEC), 1(2), 82–91. https://doi.org/10.21580/jec.2019.1.2.4357
Dewi, E. P., Agus S., Abdurrahman, & Chandra E. (2017). Efektivitas Modul dengan Modul Inkuiri untuk Menumbuhkan Keterampilan Proses Sains Siswa pada Materi Kalor. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 105–110. http://dx.doi.org/10.24042/tadris.v2i2.1901
Fitriasih, R., Ansori, I., & Kasrina, K. (2019). Pengembangan Booklet Keanekaragaman Pteridophyta di Kawasan Suban Air Panas untuk Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 3(1), 100–108. https://doi.org/10.33369/diklabio.3.1.100-108
Hanim, N., Amin, N., & Taib, E. N. (2022). Kelayakan Media Pembelajaran Berbasis Booklet pada Materi Pteridophyta Kelas X SMA. Pedagogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran Fakultas Tarbiyah Universitas Muhammadiyah Aceh, 8(2), 220–229. https://doi.org/10.37598/pjpp.v8i2,%20Oktober.1112
Hasanah, U. (2014). Efektivitas Penerapan LKS Berorientasi Guided Discovery Materi Pteridophyta Kelas X SMAN 1 Dawarblandong. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 3(3). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu/article/view/9598
Khair, M., Azhar, M., & Ulianus, A. (2020). A Competence of Teacher in Making e-LKPD Using Flip Book Maker with Emphasis on Macro, Submicro, and Simbolic Level Representation of Chemistry. Pelita Eksakta, 3(1), 1–7. https://pdfs.semanticscholar.org/711e/f2dbbed5b4ecc6b9cf91ccf7853e1dc7cb13.pdf
Kurniawati, E., Wisanti, F. R., & Rachmadianti, F. (2016). Keanekaragaman Pteridophyta di Kawasan Hutan Wisata Air Terjun Girimanik Kabupaten Wonogiri. LenteraBio, 5(1), 74–78. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/lenterabio/article/view/14567
Manu, T. S. N., & Nomleni, F. T. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Karya Kelompok terhadap Keterampilan Proses Sains dengan Kovariabel Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Mata Pelajaran Biologi. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(8), 167–169. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i2.p167-179
Meishanti, O. P. Y., Minah, F. N., & Ami, M. S. (2018). Pengembangan Herbarium Pteridophyta yang Diperoleh di Area Wisata Kedung Cinet Jombang sebagai Media Pembelajaran Botani Tumbuhan Rendah. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 1(2), 43–50. http://ojs.unwaha.ac.id/index.php/joems/article/view/41
Meriyana, R., Suprapto, S. K., & Hernawati, D. (2020). Efektivitas Model Discovery Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Sub Konsep Bryophyta dan Pteridophyta di Kelas X SMA IT Riyadlussholihin Sukaratu. Jurnal Metaedukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(2), 64–78. https://doi.org/10.37058/metaedukasi.v2i2.2512
Mokoagow, T. S., Lihiang, A., & Rampengan, J. A. (2018). Identifikasi Jenis Paku (Pteridophyta) melalui Pendekatan Jelajah Alam Sekitar (Jas) dalam Pembelajaran Biologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA N 1 Tompaso. JSME (Jurnal Sains, Matematika & Edukasi), 5(2), 121–125. http://ejournal.unima.ac.id/index.php/jsme/article/view/309
Mulyani, A. (2014). Graphic Organizers dalam Belajar dan Pembelajaran Biologi. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 3(2), 83–94. http://dx.doi.org/10.24235/sc.educatia.v3i2.542
Mumpuni, M. (2016). Variasi Morfologi Pteris Vittata l. (Pteridaceae; Pteridophyta) dan Korelasinya dengan Ketinggian Lokasi Tempat Tumbuhnya di Jawa. BIOLINK (Jurnal Biologi Lingkungan Industri Kesehatan), 2(2), 100–109. https://doi.org/10.31289/biolink.v2i2.799
Nisa, K., Ajizah, A., & Amitarti, S. (2021). The Validity of Learning Media in the Form of Booklet Types of Pteridophyta (Fern) in the Riverbanks of Wisata Alam Sungai Kembang for Senior High School Grade X. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(2), 92–97. http://dx.doi.org/10.20527
Noviati, W. (2020). Kesulitan Pembelajaran Online Mahasiswa Pendidikan Biologi di Tengah Pandemi Covid19. Jurnal Pendidikan MIPA, 10(1), 7–11. https://doi.org/10.37630/jpm.v10i1.258
Pratiwi, R. I., Nyeneng, I. D. P., & Wahyudi, I. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Kontekstual Berbasis Multiple Representations pada Materi Fluida Statis. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(3), 69–79. http://digilib.unila.ac.id/26969/
Pratomo, A. N., Santosa, S. P., Gunawan, L., Widagdo,., D., & Putra, I. S. (2021). Design Optimization and Structural Integrity Simulation of Aluminum Foam Sandwich Construction for Armored Vehicle Protection. Composite Structures, 276(1), 112–127. https://doi.org/10.1016/j.compstruct.2021.114461
Rahmawati, A. A., & Mubarok, I. (2021). The Implementation of Guided Inquiry in the Learning Subject of Virus Based on Multiple Representations toward Students’ Critical Thinking. Journal of Biology Education, 10(3), 310–315. https://doi.org/10.15294/jbe.v10i3.48115
Rikizaputra, R., & Sulastri, H. (2020). Pengaruh E-Learning dengan Google Classroom terhadap Hasil dan Motivasi Belajar Biologi Siswa. Lectura: Jurnal Pendidikan, 11(1), 106–118. https://doi.org/10.31849/lectura.v11i1.3760
Rusmansyah, R., Winarti, A., & Almubarak, A. (2021). Integrasi Konsep Multi Representasi dengan Gaya Belajar sebagai Penguatan & Rekonstruksi Pengetahuan dalam Pembelajaran Kimia. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 130–144. https://doi.org/10.20527/btjpm.v3i2.2740
Sukestiyarno, Y. L., & Agoestanto,. (2017). Batasan Prasyarat Uji Normalitas dan Uji Homogenitas pada Model Regresi Linear. Unnes Journal of Mathematics, 6(2), 168–177. https://doi.org/10.15294/ujm.v6i2.11887
Sukmawati, W. (2019). Analisis Level Makroskopis, Mikroskopis dan Simbolik Mahasiswa dalam Memahami Elektrokimia. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(2), 195–205. http://dx.doi.org/10.21831/jipi.v5i2.27517
Suwila, M. T. (2015). Identifikasi Tumbuhan Epifit Berdasarkan Ciri Morfologi dan Anatomi Batang di Hutan Perhutani Sub BKPH Kedunggalar, Sonde dan Natah. Florea: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 2(1), 47–50. https://doi.org/10.25273/florea.v2i1.406
Tasril, V., & Putri, R. E. (2019). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Biologi Materi Sistem Pencernaan Makanan Manusia Berbasis Macromedia Flash. Jurnal Ilmiah Core IT: Community Research Information Technology, 7(1). https://ijcoreit.org/index.php/coreit/article/view/96
Treagust, D. F. (2018). The Importance of Multiple Representations for Teaching and Learning Science. Education Research Highlights in Mathematics, Science and Technology.
Ummi, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Semester II kelas X SMA Berbasis Lectora Jurnal Nalar Pendidikan. Jurnal Nalar Pendidikan, 6(1), 41–46. https://doi.org/10.25273/florea.v2i1.399
Utami, G. O., Jalmo, T., & Yolida,. (2017). Profil Keterampilan Bertanya Siswa pada Pembelajaran Biologi SMAN 3 Bandar Lampung. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 5(4). http://digilib.unila.ac.id/26853/
Wahab, A., Junaedi, J., & Azhar,. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.845
Yendrita, Y., & Syafitri, Y. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Biologi. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains., 2(1), 26–32. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v2i1.620
Yohana, I., Sopandi, W., & Wahyu, W. (2022). The Urgency of Implementation RADEC Learning Model to Understanding of Three Levels Representation in Chemistry Learning: Literature Review. Journal of Educational Sciences, 6(2), 286–293. http://dx.doi.org/10.31258/jes.6.2.p.286-293
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thabiea.v7i1.25613
Refbacks
- There are currently no refbacks.