Pengembangan Media Arabic Alphabet for Kids untuk Pengenalan Huruf Hijaiyah
Abstract
The implementation of learning the introduction of Hijaiyah letters at RA Miftahul Ulum, Cirebon Regency has not been effective so that researchers develop learning media to improve the ability to recognize Hijaiyah letters in the form of Arabic Alphabet for Kids. This study uses the Research and Development method using data collection techniques in the form of questionnaires, observations, interviews, and documentation. This research was held for about 6 months The type of data analysis produced is a descriptive qualitative analysis using percentage calculations. This study resulted in a product in the form of Arabic Alphabet for Kids media which was declared suitable to be used for the introduction of children’s Hijaiyah letters. Expert judgment for media resulted in 100% and material expert validation obtained 96, 42% results, user assessments conducted by class A teachers obtained 91.66% results, and user assessments carried out by class B teachers. obtained a yield of 93.75%. In addition, during the media trial, children’s ability to recognize Hijaiyah letters increased to 77.81% which was included in the very well-developed category (BSB).
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Amellia, L., Salmina, M., & Hasibah, S. (2017). Efektivitas Metode Iqro’ Modifikasi Dengan Teknik Pembiasaan Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Anak Usia Dini Di KB PAUD Melatih Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Didaktika UIN Ar RAniry, III(2).
Asmariani. (2016). Konsep Media Pembelajaran PAUD. Jurnal Al-Afkar, 5(1).
Birri, M. B. (2000). Standar Tajwid Bacaan Al-Qur’an. MMQ Lirboyo
Guslinda, & Kurnia, R. (2018). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. In Media Pembelajaran.
Hanafi. (2017). Konsep Penelitian R & D Dalam Bidang Pendidikan. Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129–150.
Haryawati, I. L. A., Sudirtha, I. G., & Angendari, M. D. (2019). Pembuatan Busana Fantasi Dengan Sumber Ide Dramatari Calonarang. Jurnal Berbasis: Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 10(3), 167–176.
Holis, A. (2016). Belajar Melalui Bermain untuk Pengembangan Kreativitas dan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 9(1), 23–37.
Jannah, M., & Julianto. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Digestive System Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA Kelas V. JPGSD, 6(2), 124–134.
Koriaty, S., & Agustani, M. D. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Game Edukasi Untuk Meningkatkan Minat Siswa Kelas X TKL SMK Negeri 7 Pontianak. Jurnal Edukasi, 14(2), 277–288.
Kurniawan, F. (2018). Pola Pembiasaan Orang Tua Mendidik Anak Membaca Al-Qur’ dalam Rumah Tangga Di Perumahan Bukit Dewa Residen Rt 03 Rw 01 Kelurahan Sumur Dewa Kecamatan Selear Kota Bengkulu. Al-Bahtsu, 3(2).
Mahmud, A. (2016). Metode Acak Kartu Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Di PAUD Widya Bunda Karangsono Sukorejo Pasuruan. Jurnal Mafhum, 1(2).
Maisari, S., & Purnama, S. (2019). Peran Digital Parenting Terhadap Perkembangan Berpikir Logis Anak Usia 5-6 Tahun Di Ra Bunayya Giwangan. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 5(1). https://doi.org/10.24235/awlady.v5i1.4012
Muzakkir. (2015). Keutamaan Belajar dan Mengajarkan Al-qur’an. Lentera Pendidikan, 18(1).
Nurrahman, A. (2018). Peran Serta Media Pembelajaran Dalam Memfasilitasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 7(2). https://doi.org/10.21831/jpa.v7i2.24453
Rabiah, S. (2015). Penggunaan Metode Research and Development dalam Penelitian Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. http://adobsi.org/wp-content/uploads/2015/06/Sitti-Rabiah.pdf
Sari, D. P., Hidaya, A. Al, & Akbar, E. (2019). Pembelajaran Huruf Hijaiyyah Pada Sentra Agama Di Taman Kanak-Kanak Tunas 1001 Takengon Aceh Tengah. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 5(2). https://doi.org/10.24235/awlady.v5i2.3969
Sasmita, M. T. B., Gunanto, S. G., & Purwachandra, P. P. (2019). “Sibaaqun” Edukasi Pengenalan Huruf Hijaiyah Melalui Permainan Papan. Journal of Animation and Games Studies, 5(2). https://doi.org/10.24821/jags.v5i2.3033
Setianingsih, H. P. (2016). Meningkatkan Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Menggunakan Metode Tilawati pada Anak Kelompok B6 di TK ABA Karangkajen Yogyakarta. https://core.ac.uk/download/pdf/78026421.pdf
Setyawan, F. H. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Model Pembelajaran Audio Visual Berbasis Android. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 3(2).
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta
Syahadah, S.-, & Hanita, H.-. (2019). Penggunaan Media Celemek Pintar Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Anak Usia 3-4 Tahun Di Kelompok Bermain Aisyiyah Tenggarong Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Warna : Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 4(2). https://doi.org/10.24903/jw.v4i2.375
Wynarti, I. A. (2018). Pengembangan Permainan Charades Sebagai Media Pembelajaran Materi Jenis-jenis Bisnis Ritel Kelas XI Pemasaran Di SMK Negeri 2 Buduran. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 6(3).
Yuliana Wulandari. (2017). Upaya Meningkatkan Minat Baca Tulis Al-Qur’an pada Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Islam Al-Azhar 15 Surabaya. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2).
Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1). https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1489
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v9i2.12421
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional