STRATEGI KLASTER INDUSTRI MENGHADAPI PASAR GLOBAL
Abstract
SMEs need for strategies to exist and continue growing. One such strategy is the cluster approach. This approach is done by grouping
the core industries that are interconnected, both supporting industries (supporting industries), industries related (related industries), supporting services, economic infrastructure, research, training, education, information infrastructure, technology infrastructure, natural resources, and any related institutions. Cluster is also a way to set some economic development activities. Based on the result, Strategies to Increase Industry Competitiveness in Facing ASEAN Economic Community (AEC) is done by: 1. The use of core competencies in seeking to improve the competitiveness clusters. And 2. Creating their competitive advantage cluster based on RBV (Resources Based Value) approach.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ana Syukriah dan Imam Hamdani, “Peningkatan Eksistensi UMKM Melalui Comparative Advantage dalam Rangka Menghadapi MEA 2015 Di Temanggung”, dalam Jurnal Economics Development Analysis Journal, Edaj 2 (2) (2013)
Husni Mubarok, Manajemen Strategi, Idea, Yogyakarta, 2009.
I Wayan Dipta, Revitalisasi Koperasi Indonesia Menghadapi Era Globalisasi, INFOKOP Volume 20 – Juni 2012.
Jaidan Jauhari, “Upaya Pengembangan Usaha Kecil Dan Menengah (UKM) Dengan Memanfaatkan E-Commerce”, dalam Jurnal Sistem Informasi (JSI), Vol. 2, No. 1, April 2010.
Kacung Marijan, Mengembangkan Industri Kecil Menengah Melalui Pendekatan Klaster, dalam Jurnal INSAN Vol. 7 No. 3, Desember 2005.
Kementerian Koperasi dan UKM Http://Depkop.Go.Id/Index. Diakses Tgl 18 Desember 2014 Pukul 12:30
Mudrajad Kuncoro, “Strategi Bagaimana Meraih Keunggulan Kompetitif”, Erlangga, Jakarta, 2005.
Mudrajad Kuncoro, Irwan Adimaschandra Supomo, Analisis Formasi Keterkaitan, Pola Klaster dan Orientasi Pasar: Studi Kasus Sentra Industri Keramik Di Kasongan, Kabupaten Bantul, D.I.Yogyakarta, Jurnal Empirika Volume 16, No.1, Juni 2003.
Mudrajat Kuncoro, Masalah, Kebijakan, dan Politik Ekonomika Pembangunan, Erlangga,kota, 2010.
Neddy Rafinaldy, “Memeta Potensi Dan Karakteristik UMKM Bagi Penumbuhan Usaha Baru”, dalam Jurnal Infokop Nomor 29 Tahun Xxii, 2006.
BISNIS, Vol. 3, No. 1, Juni 2015
Pearce John A., Robinson Richard B., Formulation, Implementation, and Control of Competitive Strategy, McGraw Hill. 2009
Prihatin Lumbanraja, “Bersama UKM Membangun Ekonomi Rakyat Dan Lingkungan Hidup”, dalam Jurnal Ekonomi Vol 14, No 2, April 2001.
Rusdin, Bisnis Internasional Dalam Pendekatan Praktik, jilid 1, Alfabetta, Bandung,2002.
Sartono, Agus, Manajemen Keuangan Teori Dan Aplikasi (4thed),BPFE, Yogyakarta, 2010.
Sri Susilo,Strategi Meningkatkan Daya Saing UMKM dalam Implementasi CAFTA Dan MEA, dalam Jurnal Buletin Ekonomi Vol. 8, No. 2, Agustus 2010.
Suarja, W., Prospek Pengembangan Kredit Usaha Rakyat dalam Mendukung Pemberdayaan UMKM dan Koperasi, Harian Media Indonesia tanggal 23 November 2007, Jakarta
Tedjo Tripomo, Manajemen Strategi, Rekayasa Sains, Bandung,2005, hlm. 106-107
Tulus T. H Tambunan, Industrialisasi di Negara Sedang Berkembang, Ghalia Indonesia, Jakarta, 2001.
Tulus T.H. Tambunan, UMKM Di Indonesia, Ghalia Indonesia, Bogor, 2009.
Widjajani, Gatot Yudoko, Industri Kecil Tradisional Dengan Pendekatan Berbasis Sumber Daya: Studi Kasus Pengusaha Industri Kecil Logam Kiara Condong, Bandung, dalam Jurnal Teknik Industri Vol. 10, No. 1, Juni2008: 50-64.
Yuli Wibowo, et.al, Strategi Pengembangan Klaster Industri Rumput Laut Yang Berkelanjutan, dalam Jurnal Agritek Volume 12 Nomor 1 Maret 2011
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/bisnis.v3i1.1474
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Jurnal Bisnis dan manajemen Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.