Peran Guru dalam Pengembangan Sikap Toleransi Beragama pada Anak Usia Dini

Jumiatmoko Jumiatmoko

Abstract


THE ROLE OF TEACHERS IN DEVELOPING RELIGION TOLERANCE ATTITUDES IN EARLY CHILDHOOD. This study aims to describe the role of teachers based on their competencies and sub- competencies as educators to develop religious tolerance. This research is a descriptive qualitative research conducted at TK Negeri Pembina Karangmalang Sragen. The results of this study revealed that religious tolerance was developed through several parts of development which included: 1) Development of an attitude of respecting the content of prayer, 2) Development of an attitude of respect for prayer and worship, 3) Development of respect for religious symbols, 4) Development of respect for halal-haram concepts, and 5) Development of an attitude of understanding the different names of God. Certain sub-competencies in pedagogical, personality, professional and social competencies are needed to support the role of teachers in developing religious tolerance in early childhood.


Keywords


Toleransi;Agama; PAUD

Full Text:

PDF

References


Al Munawar, Said Agil Husin. 2003. Fikih Hubungan Antar Agama. Jakarta: Ciputat Press.

Ali, Surya Dharma. 2013. Mengawal tradisi meraih prestasi: inovasi dan aksi pendidikan Islam. Malang: UIN Maliki Press.

Alwi, Hasan, et al. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Brooker, Liz and Woodhead, Martin. 2008. Developing Positive Identities (Early Childhood in Focus 3: Diversity and Young Children). United Kingdom: Thanet Press Ltd, Margate.

Endang, Busri. 2013. Mengembangkan Sikap Toleransi dan Kebersamaan di Kalangan Siswa. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan (J-VIP). Volume 10, Januari 2013.

Fidesrinur, dkk. 2015. Pedoman Penanaman Sikap PAUD. Jakarta : Direktorat Pembinaan PAUD, Kemdikbud.

Hartati, Sofia. 2005. Perkembangan Belajar pada Anak Usia Dini. Jakarta : Depdiknas.

Imron, A. 2000. Budaya Kekerasan dalam Konflik Antaretnis dan Agama: Perspektif Religius-Kultural. Jurnal Akademika. No. 01 Tahun XIX/2000.

Isjoni. 2011. Pembelajaran Kooperatif, Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Peserta didik. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2014. Lampiran I Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini Tentang Standar Isi Tentang Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak. Jakarta : Kemendikbud.

Mansur.2007. Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam. Yogyakarta : Pustaka Belajar.

Marsudi, Saring.2006. Permasalahan Dan Bimbingan Di Taman Kanak-kanak. Surakarta: UMS.

Miles, Matthew B dan Huberman, Michael A. 1992. Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia Press.

Moleong, Lexy J. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.

R, Moeslichatoen. 2004. Metode Pengajaran di Taman Kanak-kanak. Jakarta : Rineka Cipta.

Sanjaya, Wina. 2015. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta : Kencana Prenada Media Grup.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Surapranata,Sumarna. 2016. Makalah : Guru Pembelajar (Perubahan Paradigma PKB). Jakarta : Dirjen GTK

Sutirna. 2013. Bimbingan dan Konseling : Pendidikan Formal, Nonformal, dan Informal. Yogyakarta : Andi Offset, 2013.

Syarbini, Amirullah. 2011. Al-Qur’an dan Kerukunan Hidup Umat Beragama. Bandung: Quanta.

Trianto. 2011. Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik : Bagi Anak Usia Dini TK/RA dan Anak Usia Kelas Awal SD/MI. Jakarta : Prenada Media Group

Undang- undang Nomor 14 Tahun 2005. Guru dan Dosen. pdf

Undang- undang Nomor 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional. pdf

Wiyani, Novan Ardy. 2016. Konsep Dasar PAUD. Yogyakarta : Gava Media.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v6i2.4033

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional