Strengthening The Character Trait of Peacefulness through Habitual Communication Practice of ‘3S’ (Smiling, Greeting, Saying Hello) at Early Childhood Education and Care
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ammaria, H. (2017). Komunikasi dan Budaya. Jurnal Peurawi-Media Kajian Komunikasi Islam, 1(1), 1–19. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/jp.v1i1.1992
Ardila, E., & Ningsih, R. (2023). Tindak Tutur Direktif dalam Film Mencuri Raden Saleh. Jurnal Sastra Indonesia, 12(3), 206–221. https://doi.org/10.15294/jsi.v12i3.72436
Arifa Rizki Halim, Mislinawati, A. (2020). Upaya Guru dalam Menerapkan Karakter Cinta Damai pada Siswa Sekolah Dasar Negeri 51 Kota Banda Aceh. Elementary Education Research, 5(2).
Arifin, N. A. (2021). Perilaku Senyum untuk Membangun Konsep Diri. Indonesian Journal of Islamic Counseling, 3(2), 92–97.
Audine, N., Sulistianah, S., Dewantari, T., & Tohir, A. (2023). Peran Guru dalam Menanamkan Perilaku Sopan Santun pada Anak Usia Dini di TK Amarta Tani Bandar Lampung. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 2(4), 689–692. https://doi.org/10.37676/mude.v2i4.4735
Chaer, M. T. (2017). Islam dan Pendidikan Cinta Damai. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 73. https://doi.org/10.24269/ijpi.v2i1.363
Dewantari, S. M., Humairah, H., & Kharisma, A. I. (2023). Analisis Penyebab Tindakan Bullying dengan Pendidikan Karakter Cinta Damai di Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 723–728. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.700
Dhuha, M. S., Sa’dullah, A., & Hakim, D. M. (2021). Implementasi Komunikasi Efektif 3S (Senyum, Salam, Sapa) dalam Pembentukan Karakter Islami Peserta Didik (Studi Kasus Sma Negeri 1 Malang). VICRATINA: Jurnal Pendidikan Islam, 6(4).
Fadillah, P. (2022a). Pembelajaran Agama: Komparasi Karakter Religius dan Karakter Cinta Damai. Journal of Basic Education Research, 3(2), 64–68. https://doi.org/https://doi.org/10.37251/jber.v3i2.262
Fadillah, P. (2022b). Pembelajaran Agama: Komparasi Karakter Religius dan Karakter Cinta Damai. Journal of Basic Education Research (JBER), 3(2), 64–68. https://doi.org/10.37251/jber.v3i2.262
Herniti, E. (2014). Sapaan dalam Ranah Keagamaan Islam. Jurnal Thagafiyyat, 15(1), 22–38.
Inayah, S. F. N. (2022). Pembentukan Karakter Ramah melalui Pembiasaan Senyum, Sapa, Salam, Sopan, Santun (5S) pada Anak Usia Dini. Jurnal Asghar, 2(1), 12–25. https://doi.org/https://doi.org/10.28918/asghar.v2i1.5750
Larasati, A., Yusra, D., Wibowo, I. S., & Purba, A. (2022). Tindak Tutur Direktif pada Interaksi Guru dan Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII MTs Muhammadiyah Kota Jambi. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 12(3), 267–275. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jpbsi.v12i3.59852
Liestari, Ali, M., & Lestari, S. (2015). Pembiasaan Sikap Bersalaman pada Anak Usia 5-6 tahun di Taman Kanak-Kanak. Journal of Equatorial Education and Learning, 4(9), 1–15. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i9.11434
Ma’rufi, A., Suryana, Y., & Muslihin, H. Y. (2018). Hubungan Sikap Berani dengan Kepercayaan Diri pada Kegiatan Senam Irama. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 287–296. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index
Maftukha, A., & Kurniawan, M. I. (2023). Pendidikan Karakter Religius Berbasis Budaya Sekolah di SD Islam Plus As-Syafi’Iyah Tanggulangin. Jurnal Kiprah Pendidikan, 2(1), 98–110. https://doi.org/10.33578/kpd.v2i1.169
Martani, W. (2012). Metode Stimulasi dan Perkembangan Emosi Anak Usia Dini. Jurnal Psikologi, 39(1), 112–120.
Munadi, R. (2021). Berjabat Tangan dalam Perspektif Hadis (Suatu Kajian Maanil Hadis). Jurnal Ushuluddin: Media Dialog Pemikiran Islam, 23(2), 99–115. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/jumdpi.v23i2.23212
Nugroho, A., & Pangestika, A. N. (2017). Implementasi Kegiatan Salam Pagi dalam Rangka Menumbuhkan Karakter Komunikatif Siswa Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal), 1(2), 1–5.
Nurliani Firdaus, & Ramli. (2023). Senyum : Psikologi Positif dan Psikologi Islam. Indonesian Journal of Islamic Counseling, 5(1), 72–82. https://doi.org/https://doi.org/10.35905/ijic.v5i1.5359
Prakarsa, Y. (2020). Pembiasaan Sikap Bersalaman pada Anak di PAUD Dharmawanita Kabupaten Lebong. Early Child Research and Practice-ECRP, 1(1), 46–54.
Ramadhanti, L. R., & Vinayastri, A. (2022). Pengembangan Instrumen Karakter Cinta Damai pada Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi, 6(2), 393–404. https://doi.org/https://doi.org/ 10.29408/goldenage.v6i01.6084
Ramdani, A. D., Noorhidayati, S., Rohandy, F., & Apriani, L. D. (2022). Signifikansi Jabat Tangan Perspektif Agama dan Sosial (Studi Analisis Perspektif Agama Teori Yusuf Al-Qardhawi dan Perspektif Sosial Teori Petter L. Berger). Kontemplasi: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 10(01), 1–23. https://doi.org/https://doi.org/10.21274/kontem.v10i1.7251
Ruslan. (2020). Membangun Karakter Sekolah Bermutu melalui Komunikasi yang Efektif Ruslan. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 5(6). https://doi.org/10.58258/jupe.v5i6.1393
Wibowo, R. M., & Retnaningsih, A. (2015). Dinamika Bentuk-Bentuk Sapaan sebagai Refleksi Sikap Berbahasa Masyarakat Indonesia. Jurnal Humaniora, 27(3), 269. https://doi.org/10.22146/jh.v27i3.10587
https://majalahnabawi.com/senyum-dalam-tinjauan-hadis-dan-psikologi// diakses tanggal 31 Agustus 2024,Pukul 08.20 WIB.
https://uin-malang.ac.id/r/100301/di-balik-sebuah-senyum.html// diakses tanggal 31 Agustus 2024, Pukul 08.47 WIB.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v12i2.28914
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional