Self-Concept and Parenting Pattern of Parents in Children with Physical Disabilities of Early Deaf

Sulthon Sulthon

Abstract


This research is based on the phenomenon of parents who have children with hearing impairments,they feel disappointed, ashamed and closed.This study aims to identify and understand the social symptoms of self-concept and parenting parents of deaf early childhood children. This study used a qualitative method with a qualitative descriptive approach which was carried out on 3 parents of deaf children at an early age who attended Special Schools (SLB) Sunan Prawoto, Sukolilo, Pati. The research results show that; 1) the self-concept of parents of deaf children at an early age is negative, assuming that their children are different, not according to expectations; 2) the parenting style given is more permissive in: (1) parent support parents do not foster, educate, and instill good values, (2) parental control behavior gives too much freedom and leeway to children without prohibitions and supervision, 3) psychological control does not provide warmth, affection, attention, and a sense of security for children. The contribution of this research is to provide knowledge, understanding, and awareness to parents about children as entrusted by God who must be grateful for any form so that self-concept becomes positive and can accept children and then provides democratic parenting, provides guidance and education is more proportional to developing the potential of children with disabilities so that independent in his life.


Keywords


self-concept, parenting style, deaf disability, early age

Full Text:

PDF

References


Adriandita, A. (2018). Tipe Pola Asuh Orang Tua dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri Anak Tuna Rungu. Sosietas, 8(2).

Atmaja. (2018). Pendidikan dan Bimbingan Anak Berkebutuhan Khusus. Remaja Rosdakarya.

Aulia, N. (2020). Pola Pengasuhan Orang Tua Tunggal Ibu pada Mahasiswa Tunanetra. Jurnal Diversit, 6(2).

Ayun, Q. (n.d.). Pola Asuh Orang Tua dan Metode Pengasuhan Dalam Membentuh Kepribadiaan Anak. 2017, 5(1).

Fajar, E. al. (2022). Studi LIteratur:Hubungan Pola Asuh terhadap Kemandirian Personal Hygine Anak dengan Retardasi Mental. Pinang Masak Nursing Journal, 1(1).

Fitria, N. (2016). Pola Asuh Orang Tua dalam Mendidik Anak Usia Prasekolah Ditinjau dari Budaya Lampung. Jurnal Fokus Konseling, 2(2), 99–115.

Hasanah, E. al. (2020). Pola Pengasuhan Orang Tua Dalam Upaya Pembentukan Kemandirian Anak Down syidrom. SHARE SOCIAL WORK JURNAL VOLUME: 5 NOMOR: 1 HALAMAN: 1 - ISSN:2339 -0042 66, 5(1).

Imroatun, E. a. (2019). Kajian Literatur engasuhan Anak Usia Dini Dalam Islam. As-Sibyan Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 58–66.

Indriani, E. al. (2021). Hubungan Dukungan Sosial Keluarga Pola Asuh Ibu dengan Kemampuan Sosialisasi Anak Tuna Grahita di SLB N Bekasi. Carolus Journal of Nursing, 3(2).

Kartikasari, E. al. (2017). Pola Asuh Dengan Anak Berkebutuhan Khusus (Tunarungu Dan Tunawicara) Di SLB-B Negeri Cicendo Bandung. Jurnal Kesehatan Aeromedika – Poltekes TNI AU Ciumbuleuit Bandung, 3(1), 100–105.

Kiling. (2015). Tinjauan Konsep Diri dan Dimensinya pada Anak dalam Masa Kanak-Kanak Akhir. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling, 1(2), 117–124.

M.Nur Ghufron, R. R. (2011). Teori-Teori Psikologi. Ar-Ruzz Media.

Maidayani, E. al. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Motivasi Berprestasi Anak Disabilitas di Sekolah Luar Biasa Bukesra. Jurnal Aceh Medika, 4(3).

Novianti, Et, A. (2016). Model Komunikasi Efektif antara Guru dan Orang Tua Anak berkebutuhan Khusus dalam Memberikan Program ADL. Inclusive: Journal of Special Education, 2(2).

Nurhayati, S. (2017). Pola Asuh Orang Tua terhadap Sosioemosional Anak Tuna Rungu Usia Sekolah. Jurnal Kesehatan, 8(1), 13–17.

Pratama, A. (2021). Pola Asuh Orang Tua Disabilitas Tunanetra dan Implementasinya Terhadap Pembentukkan Karakter Anak Awas. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 9(2).

Putri, A. R. (2020). Aspek Pola ASuh, Pola Makan, dan Pendapatan Keluarga pada Kejadian Stunting. Healthy Tadulako Journal ( Jurnal Kesehatan Tadulako), 6(1), 7–12.

Rayani, E. al. (2021). Pola Asuh Orang Tua terhadap Kemandirian Anak dengan Hambatan Intelektual di SLB Negeri Marabahan. Jurnal Disabilitas ULM, 1(2).

Rozi Sastra Purna, A. S. K. (2015). Psikologi Pendidikan Anak Usia Dini: Menumbuh-Kembangkan Potensi"Bintang:" Anak di TK-Atraktif. Indeks.

Rusli, N. (2020). Pengaruh Gaya Pengasuhan Autonomy dan Konformity terhadap Perolehan Theory-Of- Mind pada Anak Prasekolah di Sumatra Barat. Jurusan Psikologi Universitas Negeri Padang, 11(2).

Sipayung. (2018). Pola Asuh Orangtua pada Anak Tunarungu di Kelurahan Sail Kecamatan Tenayan Raya. JOM FISIP, Universitas Riau, 5(1), 1–13.

Sobur. (2011). Psikologi Umum. Pustaka Setia.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta, 308–309.

Wiranata, I. G. L. A. (2020). Penerapan Positive Parenting Dalam Pembiasaan Pola Hidup Bersih dan Sehat pada Anak Usia Dini. Pratama Widia, 5(1), 82–88.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v11i2.21419

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional