Alat Permainan Edukatif dalam Menanamkan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini

Ahmad Aly Syukron Aziz Al Mubarok

Abstract


EDUCATIONAL PLAY TOOLS IN INSTILLING RELIGIOUS AND MORAL VALUES IN EARLY CHILDHOOD. This research was conducted to provide support for improving educational game tools in instilling religious and moral values. This research method uses Classroom Action Research (CAR) which aims to instill religious and moral values at the early childhood level. This research was conducted at an early childhood education institution, namely RA. Al Musthofa Bangsal. The results of the research through observation from cycles I and II experienced classical learning completeness, namely in the first cycle of meeting 1 the average score of children was 52 completeness 25%. Meeting 2 the average score of the child was 61 completeness 42%. Meeting 3 the mean score of children is 63 completeness 50%. cycle II meeting 1 the average value of the child 67 completeness 58%. Meeting 2 the mean score of children 75 completeness 75%. While meeting 3 the average score of children is 88 completeness 91% means very well developed.


Keywords


Educational game tools, religious values, moral values

References


Amiruddin, A. (2016). INTERNALISASI NILAI-NILAI AGAMA PADA ANAK USIA DINI DI RAUDHATHUL ATFHAL PERWANIDA 1 LIPU KABUPATEN MAJENE. Al-Qalam. https://doi.org/10.31969/alq.v20i1.170

Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.28

Bataha, I. C. M. A. Y. Y. (2017). Pengaruh Alat Permainan Edukatif Puzzle Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 3 Tahun. Ejurnal Keperawatan (e-Kp.

Hijriati. (2016). Tahapan perkembangan kognitif pada masa early childhood. Jurnal Pendidikan Anak.

Inawati, A. (2017). Strategi Pengembangan Moral dan Nilai Agama Untuk Anak Usia Dini Asti Inawati. Jurnal Pendidikan Anak.

Indrawan, I. (2016). PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PERSPEKTIF ISLAM. Al-Afkar : Jurnal Keislaman & Peradaban. https://doi.org/10.28944/afkar.v2i1.90

Indrawan, P. A., Mando, B. M., & Suriata, S. (2017). Pengaruh Permainan Edukatif terhadap Interaksi Sosial Siswa Taman Kanak-kanak. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling. https://doi.org/10.17977/um001v2i42017p132

Indriasih, A. (2015). Pemanfaatan alat permainan edukatif ular tangga dalam penerapan pembelajaran tematik di kelas iii sd. Pendidikan.

Kusnilawati, K., Fauziddin, M., & Astuti, A. (2018). Meningkatkan Aspek Perkembangan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini dengan Penerapan Metode Bercerita Tema Islami. Aulad : Journal on Early Childhood. https://doi.org/10.31004/aulad.v1i1.4

Muazzomi, N. (2017). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Aplikasi Microsoft Powerpoint. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi. https://doi.org/10.33087/jiubj.v17i1.110

Murdiono, M. (n.d.). METODE PENANAMAN NILAI MORAL UNTUK ANAK USIA DINI. UNY.

Nawawi, A. (2010). Pentingnya Pendidikan Nilai Moral. Jurnal Pendidikan.

Nurmadiah, N. (2016). Peranan Pendidikan Agama Dalam Keluarga Terhadap Pembentukan Kepribadian Anak-Anak. Al-Afkar : Jurnal Keislaman & Peradaban. https://doi.org/10.28944/afkar.v1i2.6

Pramuditya, D. (2016). PENGEMBANGAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KEPEDULIAN TERHADAP MAKHLUK HIDUP SISWA SEKOLAH DASAR. UNIVERSITAS NEGERI YOGYAKARTA.

Putra Made, Komang Dewi Sukaryasih, N. N. G. (2016). Penerapan Model PAKEM Berbantuan Alat Permainan Edukatif Plastisin Untuk Meningkatkan Kemandirian Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha.

Rifa’i, M. K. (2016). INTERNALISASI NILAI-NILAI RELIGIUS BERBASIS MULTIKULTURAL DALAM MEMBENTUK INSAN KAMIL. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies). https://doi.org/10.15642/pai.2016.4.1.116-133

Sapdiani, R., Maesaroh, I., Pirmansyah, P., & Firmansyah, D. (2018). ANALISIS STRUKTURAL DAN NILAI MORAL DALAM CERPEN “KEMBANG GUNUNG KAPUR” KARYA HASTA INDRIYANA . PAROLE (JURNAL PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA). https://doi.org/10.22460/xxxxxx

Sapendi, S. (2015). INTERNALISASI NILAI-NILAI MORAL AGAMA PADA ANAK USIA DINI. At-Turats. https://doi.org/10.24260/at-turats.v9i2.313

Saputra, N. E., & Ekawati, Y. N. (2017). Meningkatkan Kemampuan Dasar Anak Tradisional Games in Improving Children ’ S Basic Abilities. Jurnal Psikologi Jambi.

Solfema, S., Wahid, S., & Pamungkas, A. H. (2018). Alat Permainan Edukatif (APE) Berbasis Bahan Lingkungan dalam Mengatasi Permasalahan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v6i2.12

Sulastri, Y. L., Rahma, A., & Hakim, L. L. (2017). IbM Pembuatan Alat Permainan Edukatif (APE) Ramah Anak Bagi Guru Paud di Kota Bandung. JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT. https://doi.org/10.30999/jpkm.v7i2.177

Syamsuardi. (2012). Penggunaan Alat Permainan Edukatif (APE) di Taman Kanak-Kanak PAUD Polewali Kecamatan Tanete Riattang Barat Kabupaten Bone. Jurnal Publikasi Pendidikan.

Yuliana, L. (2015). Penanaman Nilai-Nilai Moral Pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah WUNY. https://doi.org/10.21831/jwuny.v15i1.3527




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v9i1.10103

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional