Tindakan Komunikatif Perpustakaan Berbasis Inovasi Layanan Publik kepada Masyarakat Informasi

Adzkiyah Mubarokah, Anis Masruri

Abstract


Abstract

The communicative action reviewed using Jurgen Habermas' theory on public service innovation DPAD DIY Library Service Center aims to see the communicative actions taken when building innovations focused on aspects of communicative rationality and discourse ethics. The research method used is qualitative research. The results of this study DPAD DIY Library Service Center in building service innovation also require communicative action in this study in terms of (a) communicative rationality (b) discourse ethics. Communication that occurs when implementing innovation must also be supported by strong commitments, attitudes and actions. DPAD DIY Library Service Center needs to develop appropriate means of communication, both through media and directly, It is also important to pay attention to direct communication. Although many things have been replaced by advances in technology and applications, direct communication creates an emotional connection. In carrying out communicative actions, the DPAD DIY Library Service Center has issued SOPs, but the ethics of discourse in communicative acts, especially regarding attitudes in communicating, need to be detailed in more detail.

Keywords: Communicative Action; Library;  Innovation;  Public Service.

Abstrak

Tindakan komunikatif yang ditinjau menggunakan teori jurgen habermas pada inovasi layanan publik Balai Layanan Perpustakaan DPAD DIY    bertujuan untuk melihat tindakan komunikatif yang dilakukan saat membangun inovasi yang difokuskan pada aspek rasionalitas komunikatif dan etika diskursus. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif. Hasil dari penelitian ini Balai Layanan Perpustakaan DPAD DIY dalam membangun inovasi layanan juga memerlukan tindakan komunikatif pada penelitian ini ditinjau dari (a) rasionalitas komunikatif (b) etika diskursus. Komunikasi yang terjadi pada saat penerapan inovasi juga harus didukung  oleh komitmen, sikap dan tindakan yang kuat. Balai Layanan Perpustakaan DPAD DIY perlu mengembangkan sarana komunikasi yang tepat, baik melalui media maupun langsung, Penting juga untuk memperhatikan komunikasi langsung. Meskipun banyak hal telah digantikan oleh kemajuan teknologi dan aplikasi,  komunikasi langsung menciptakan hubungan emosional. Dalam melakukan tindakan komunikatif, pihak Balai Layanan Perpustakaan DPAD DIY telah mengeluarkan SOP, namun etika diskursus dalam bertindak komunikatif, khususnya mengenai sikap dalam melakukan komunikasi, perlu dirinci lebih detail.

Kata Kunci:  Tindakan  Komunikatif; Perpustakaan ;  Inovasi;  Layanan Publik.

 


Full Text:

PDF

References


Febrianti, Siska, Helen Yuninda, and Yuni Nurdawilis. “Inovasi Pustakawan Sebagai Salah Satu Bentuk Promosi Di Perpustakaan Soeman Hs Pekanbaru.” Shaut Al-Maktabah : Jurnal Perpustakaan, Arsip Dan Dokumentasi 12, no. 2 (2020): 255–64. https://doi.org/10.37108/shaut.v12i2.283.

Habermas, Jurgen. Communicative Action: Essays on Jiirgen Habermas’s The Theory of Communicative Action. Edited by Axel Honneth and Hans Joas: German: MIT Press edition, 1991.

———. Teori Tindakan Komunikatif II : Kritik Atas Rasio Fungsionalis. Edited by Inyiak Ridwan Muzir. Yogyakarta: Kreasi Wacana, 2007.

———. The Theory Of Communicative Action Vol.1 : Reason And The Rationalization Of Society. Edited by Thomas McCarthy. Beacon Press. Vol. 1. Boston, 1984.

Hadirman, F. Budi. Demokrasi Deliberatif : Menimbang Negara Hukum Dan Ruang Publik Dalam Teori Diskursus Jurgen Habermas. Edited by Priotomo. Yogyakarta: Kanisius, 2013.

Hardiman, F. Budi. Ruang Publik : Melacak “Partisipasi Demokratis” Dari Polis Sampai Cyberspace. Yogyakarta: Kanisius, 2014.

Hariyanto, Didik. Buku Ajar Pengantar Ilmu Komunikasi. Jawa Timur: UMSIDA Press, 2021. https://press.umsida.ac.id/index.php/umsidapress/article/download/978-623-6081-32-7/981/.

Majid, Moch. Nurcholiis, and Muh Usman. “Era Masyarakat Informasi.” Al-Maquro’: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam 01, no. 01 (2020): 1–18. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=2354925&val=22694&title=Era Masyarakat Informasi.

McCarthy, Thomas. Teori Kritis Jurgen Habermas. Edited by Inyiak Ridwan Muzir. Yogyakarta: Kreasi Wacana, 2006.

Morissan, Andy Corry Wardhani, and Farid Hamid. Teori Komunikasi Massa. Bogor: Ghalia Indonesia, 2013.

Perpusnas. “Rakornas Bidang Perpustakaan Tahun 2023.” Jakarta, 2023. https://www.instagram.com/p/CpbzkbrSm-s/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D.

Sujatna. Inovasi Pustakawan Zaman Now. Tangerang: Mahara Publishing, 2018.

Syabibi, M. Ridho. “Diskursus Pribumisasi Islam Di Ruang Publik: Dakwah Abdurrahman Wahid Perspektif Tindakan Komunikatif Jurgen Habermas.” Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakart. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakart, 2020. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/54111.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/libraria.v12i2.28472

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by :

 

 

 

 Creative Commons License

LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan by Perpustakaan IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.