Program Book Sharing Dalam Usaha Meningkatkan Kemampuan Literasi di Perpustakaan SMA Homeschooling AB Home Bogor

Irfan Wahyu Syifa

Abstract


Abstract

Literacy is the key of knowledge. Libraries have a strategic role in improving and developing students' literacy skills. Through programs and activities organized by librarians together with educators, this goal can be realized. One way to increase interest in literacy is the book sharing program. The purpose of this study was to find out how the implementation of the book sharing program in improving the literacy skills of students in the Homeschooling AB Home Bogor High School library. The research method used is descriptive qualitative research, so that the data obtained through interviews, observations and documentation can be described descriptively. The result of the research is that the implementation of the book sharing program can make students aware of the importance of literacy. In addition, the book sharing program can also develop the ability of students to interact and can inform a book to other students. The book sharing program is carried out in a fun format so that students don't get bored. From the results of the study, it can be concluded that the book sharing program is one of the efforts of educators and librarians in improving and developing students' literacy skills. The book sharing program can be recommended as an effort to improve literacy in other educational institutions.

Abstrak

Kemampuan berliterasi merupakan kunci terbukanya pintu-pintu ilmu pengetahuan. Perpustakaan memiliki peran yang strategis dalam meningkatkan dan mengembangkan kemampuan berliterasi peserta didik. Melalui program-program dan kegiatan yang diselenggaraka pustakawan bersama pendidik dapat mewujudkan tujuan tersebut. Salah satu cara untuk meningkatkan minat berliterasi adalah dengan program book sharing. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana penerapan program book sharing dalam meningkatkan kemampuan literasi peserta didik di perpustakaan SMA Homeschooling AB Home Bogor. Metode penelitian yang digunakan yaitu penelitian kualitatif diskriptif, sehingga data yang diperoleh melalui wawancara, observasi dan dokumentasi dapat digambarkan secara diskriptif. Hasil penelitian bahwa dengan dilaksanakannya program book sharing dapat menyadarkan peserta didik tentang pentingnya berliterasi. Selain itu, program book sharing juga dapat mengembangkan kemampuan peserta didik dalam berinteraksi dan dapat menginformasikan sebuah buku kepada peserta didik lainnya. Program book sharing dilaksanakan dengan format yang menyenangkan sehingga peserta didik tidak bosan. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa program book sharing merupakan salah satu usaha pendidik dan pustakawan dalam meningkatkan dan mengembangkan kemampuan literasi peserta didik. Program book sharing dapat direkomendasikan sebagai usaha meningkatkan literasi di lembaga pendidikan lainnya.

 


Keywords


kemampuan literasi, book sharing, perpustakaan

References


Absor, Ulul, Viola Dwi Putri Syarif. “The Existence of Islamic Libraries in the Classical Century in Eastern and Western States & the Role of Libraries in The Era of Islamic Civilization: A Case Study of Bagdad ( Daula Abbasiyyah) and Spains (Bani Umaiyyah II).” Pustabiblia: Journal of Library and Information Science Vol. 1, No. 1 (2017).

Adam, Helen, Caroline Barratt-Pugh. “Book Sharing With Young Children: A Study of Book Sharing in Four Australian Long Day Care Centres.” Journal of Early Childhood Literacy, 2020.

Adams, Roldah. “Historical Development of Islamic Libraries Internationally and in South Africa: A Case Study of the Islamic Library in Gatesville.” A Minithesis, University of the Western Cape, 2003.

Adler, Mortimer J., Charles Van Doren. How to Read A Book: The Classic Guide to Intelligent Reading. New York: A Touchstone Book, 1972.

Antoro, Billy. Gerakan Literasi Sekolah Dari Pucuk Hingga Akar: Sebuah Refleksi. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebuduyaan, 2017.

Collins III, Jhon W., Nancy Patricia O’Brien. The Greenwood Dictionary of Education. California: Greenwood, 2011.

Fa’atin, Salmah. “Meningkatkan Peran Perpustakaan Perguruan Tinggi Dalam Membentuk Integritas Mahasiswa Menuju Kampus Berperadaban.” Jurnal Libraria Vol. 5, No. 2 (2017).

Hamadeh, Mohammad Maher. “Islamic Libraries During The Middle Ages.” Thesis, University of Chicago, 1962.

Hinggins, Susan. Managing Academic Libraries Principles and Practice. Cambridge: Chandos Publishing, 2017.

Huda, Mualimul. “Perpustakaan Dan Mutu Pendidikan: Peran Dan Tantangan Perpustakaan Dalam Menanamkan Pendidikan Karakter.” Jurnal Libraria Vol. 5, No. 2 (2017).

Husaini, Adian, Syamsuddin Arif, Nirwan Syafrin Manurung, Ahmad Alim, Dinar Dewi Kania, Adnin Armas, Nashruddin Syarif, Budi Handrianto. Filsafat Ilmu Prespektif Barat Dan Islam. Jakarta: Gema Insani Press, 2017.

Komaruddin, Yooke Tjuparmah S., and Laksmi Dewi. “Menejemen Sumber Daya Manusia Di Perpustakaan.” Jurnal EduLib Vol. 2, No. 2 (2012).

Laksmi (ed), Rahma Sugihartati, Tamara Adriani Salim, Nina Mayesti, Yohanes Sumaryanto, Rahmi, Wiji Suwarno, Farli Elnumeri, Margareta Aulia Rachman, Endang Wahyulestari. Buku Antologi Kajian Dalam Bidang Ilmu Perpustakaan Dan Informasi: Filosofi, Teori, Dan Praktik. Jakarta Timur: Ikatan Sarjana Ilmu Perpustakaan dan Informasi Indonesia & Departemen Ilmu Perpustakaan dan Informasi UI & APTIPI, 2019.

Meleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2016.

Muharikah, et.al, Afifah. Indonesia Emas Berkelanjutan 2045 Kumpulan Pemikiran Pelajar Indonesia Sedunia. Jakarta: LIPI Press, 2021.

Nida, Fatma Laili Khoirun. “Mengukuhkan Kembali Peran Perpustakaan Sebagai Media Syiar Pengetahuan Islam Di Balik Fenomena Redupnya Kejayaan Perpustakaan Islam (YPI-PIP) Kabupaten Kudus.” Jurnal Libraria Vol. 6, No. 1 (2018).

Parkhill, Faye, Jilaine Johnson, Jane Bates. “Capturing Literacy Learners: Evaluating A Reading Programme Using Popular Novels and Films with Subtitles.” Journal Digital Culture and Education (DEC) Vol. 3, No. 2 (2011).

Rahayu, Agus Sri. Wawancara Oleh Irfan Wahyu Syifa Dengan Salah Satu Pendidik di SMA Homeschooling AB Home Bogor, Agustus 2021.

Saptasari, Murni, Sunarmi, Eko Sri Sulasmi, Rido Sigit Wicaksono, Ahmad Akmal Sudrajat. “Information Literacy Skill: An Alternatif to Support Biology Student’s Learning Outcomes.” Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia Vol. 5, No. 3 (2019).

Spafford, Carol Sullivan, Agustus J. Itzo Pesce, and George S. Grosser. The Cyclopedia Education Dictionary. New York: Delmar Publishers, 1998.

Stueart, Robert D., Barbara B. Moran. Library and Information Center Management. Westport, USA: libraries Unlimited, 2007.

Sugiono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. 11th ed. Bandung: Alfabet cv, 2015.

Susilowati, Retno. “Usaha Meningkatkan Minat Baca Mahasiswa Melalui Pelayanan Prima Di Perpustakaan Perguruan Tinggi.” Jurnal Libraria Vol. 6, No. 1 (2018).

Wan Daud, Wan Mohd Nor. Falsafah Dan Amalan Pendidikan Islam Syed M. Naquib al Attas: Satu Huntaian Konsep Asli Islamisasi. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 1995.

Weir, Kiara. “Book Sharing: How to Optimise Language Learning Through Books.” WizeThreapy, February 17, 2017. http://www.wizetherapy.com.au/book-sharing-optimise-language-learning-books/.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/libraria.v9i1.11770

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by :

 

 

 

 Creative Commons License

LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan by Perpustakaan IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.