Design of Religious Moderation Education in Muhammadiyah Middle School and Ma'arif NU Middle School Educational Institutions
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ali, H. (2017). Ideologi Negara: Pancasila atau Islam?. Alvara Research Center. https://alvara-strategic.com/ideologi-negara-pancasila-atau-islam/
Alvara Research C. (2021). Membendung Radikalisme di Kalangan Milenial. Universitas Islam Indonesia. https://www.uii.ac.id/membendung-radikalisme-di-kalangan-milenial/
Aprilia, W. (2020). Organisasi Dan Desain Pengembangan Kurikulum. ISLAMIKA: Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 208–226. https://doi.org/https://doi.org/10.36088/islamika.v2i2.711.
Baiduri, N. I. (2017). GP Ansor: Jember Masuk Zona Merah Radikalisme. Tempo.Co. https://nasional.tempo.co/read/845532/gp-ansor-jember-masuk-zona-merah-radikalisme%0A%0A
Creswell, J. W. (2016). Research Design. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Fithriyyah, M., & Umam, M. (2018). Quo Vadis Ormas Islam Moderat Indonesia? Meneropong Peran NU-Muhammadiyah di Era Revolusi Industri 4.0. POLITEA, 1(1), 15–28. https://doi.org/DOI: 10.21043/politea.v1i1.4310
Fogarty, R. (1991). How to Integrated the Curricula. IRI/Skylight Publishing.
Hamalik, O. (2013). Proses Belajar Mengajar. PT.Bumi Aksara.
Hamami, T. (2021). Muhammadiyah and Nahdlatul Ulama Education: Two Main Pillars of National Education in Indonesia. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 18(2), 307–330. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.14421/jpai.2021.182-06
Harto, K., & Tastin, T. (2019). Pengembangan Pembelajaran PAI Berwawasan Islam Wasatiyah: Upaya Membangun Sikap Moderasi Beragama Peserta Didik. At-Ta’lim: Media Informasi Pendidikan Islam, 18(1), 89–110. https://doi.org/http://dx.doi.org/-10.29300/attalim.v18i1.1280
Hasan, A., Devianti, A. I., & Nulhakim, L. (2022). Analisis Organisasi Kurikulum dan Struktur Kurikulum Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 9242–9247. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9840
Hasan, H. (2023). Laporan Survei Toleransi Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). SETARA Institute. https://setara-institute.org/en/laporan-survei-toleransi-siswa-sekolah-menengah-atas-sma/
Hasim, E. (2020). Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Perguruan Tinggi Di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Webinar Magister Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo, 6.
Hutomo, G. S., & Hamami, T. (2020). Organisasi Dan Desain Pengembangan Kurikulum PAI13. At-Tafkir, 13(2), 143–152. https://doi.org/https://doi.org/10.32505/-at.v13i2.1624
Jamaluddin, E. W., Suprayogi, S., Munandar, A. (2015). Pembinaan Nilai Toleransi Beragama di Pondok Pesantren Annuriyyah Soko Tunggal Semarang. Unnes Civic Education Journal, 1(1), 19. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/ucej.v1i1.225
Kemendikbud. (2022). Kenali 3 Opsi Ini Sebelum Mendaftar Implementasi Kurikulum Merdeka Jalur Mandiri. Direktorat Sekolah Menengah Pertama. https://ditsmp.kemdikbud.go.id/kenali-3-opsi-ini-sebelum-mendaftar-implementasi-kurikulum-merdeka-jalur-mandiri/
Khamim, M. (2022). Nilai Universal Islam Muhammadiyah Dan NU: Potret Islam Moderat Indonesia. EL-Hekam: Jurnal Studi Keislaman, 7(1), 17–27. https://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/2089
Liando, M. R., & Hadirman, H. (2022). Praktik Kultur Moderasi Beragama dalam Lembaga Pendidikan Muhammadiyah (Studi di SMA Muhammadiyah Manado). EDUKASI ISLAMI: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 379–392. https://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/2089
Margianto, H. (2021). Waspada, Radikalisme Sasar Generasi Muda Indonesia. Kompas.com. https://www.kompas.com/tren/read/2021/09/20/124608765/waspa-da-radikalisme-sasar-generasi-muda-indonesia?page=all
Masykur. (2019). Teori Dan Telaah Pengembangan Kurikulum. AURA CV. Anugrah Utama Raharja.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook. Sage Publications.
Mu’ti, A. (2021). Peran Penting Muhammadiyah Dalam Pendidikan Di Tanah Air. Universitas Negeri Yogyakarta, December 12. https://www.uny.ac.id/id/berita/-peran-penting-muhammadiyah-dalam-pendidikan-di-tanah-air
Muhaimin. (2008). Paradigma Pendidikan Islam Upaya mengefektifkan pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung. Remaja Rosdakarya.
Nasikhin, N., Raaharjo, R., & Nasikhin, N. (2022). Moderasi Beragama Nahdlatul Ulama Dan Muhammadiyah Dalam Konsep Islam Nusantara Dan Islam Berkemajuan. Islamic Review: Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman, 11(1), 19–34. https://journal.ipmafa.ac.id/index.php/islamicreview/article/view/371.
Nasir, M. (2020). Pengembangan Kurikulum Sekolah/Madrasah, Pesantren dan Perguruan Tinggi di Indonesia. Bening Media Publishing.
Nasution, S. (1993). Pengembangan Kurikulum. Citra Aditya Bakti.
Nasution, S. (2007). Metode Research; Penelitian Ilmiah. Bumi Aksara.
Niam, A. M. (2018). Radikalisme yang Menyebar secara Senyap pada Remaja dan Pemuda. NU Online. https://www.nu.or.id/risalah-redaksi/radikalisme-yang-menyebar-secara-senyap-pada-remaja-dan-pemuda-sgKTi
Nisa, Y. F., & Rapi, D. S. I. (2018). Gen Z: Kegalauan identitas keagamaan. Pusat Pengkajian Islam dan Masyarakat (PPIM) UIN Jakarta.
Nurdin, S. (2005). Guru Profesional &Implementasi Kurikulum. Quantum Teaching.
Nurgiantoro, B. (1998). Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum. Yogyakarta. BPFE.
Nurlaila. (2011). Model-Model Pengembangan Pendidikan Agama Islam Di Sekolah/Perguruan Tinggi. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 247–272. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/td.v16i02.63
Nurlaila. (2018). Radikalisme di Kalangan Terdidik. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 267. https://doi.org/https://doi.org/10.37542/iq.v1i02.19
Nursalim, A., & Verdianto, N. (2020). Dinamika Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Madrasah: Studi Perbandingan Penerapan Subject Centered Curriculum di Kabupaten Bekasi. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 16(2), 173–187. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.54069/attaqwa.v16i2.56
Nuryadi, M. H., & Widiatmaka, P. (2022). Terpaparnya Paham Radikalisme pada Mahasiswa dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Nasional. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 7(3), 766. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v7i3p766-775
Oliva. P. F. (1982). Developing the Curriculum. Boston Little Brown and Company.
Rahmat Mulyono, R., & Sulistyani, F. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) Sebagai Sebuah Pilihan Bagi Satuan Pendidikan: Kajian Pustaka. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1999–2019. https://journal.stkipsubang.ac.id-/index.php/didaktik/article/view/506
Rosyada, D. (2004). Paradigma Pendidikan Demokratis. Jakarta: Kencana.
Rusli, R., & Sugiarto, A. (2022). Peran Ormas Islam Dan Lembaga Pendidikan Islam Dalam Mewujudkan Moderasi Islam di Indonesia. Al-Hasanah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2), 255–280. https://doi.org/https://doi.org/10.51729/7275
Samsul, A. R. (2020). Peran Guru Agama Dalam Menanamkan Moderasi Beragama. Al-Irfan: Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 3(1), 41. https://doi.org/https://doi.org/10.36835/al-irfan.v3i1.3715
Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media Group.
Satria, A. (2021). Membendung Radikalisme di Kalangan Milenial. Uiniversitas Islam Indonesia. https://www.uii.ac.id/membendung-radikalisme-di-kalangan-milenial/
Sofyan, A., Munawaroh, S., Kaimudin, & Mulyadi, E. (2023). Moderasi Beragama Dalam Pendidikan Persfektif Nahdlatul Ulama. Edusifa: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2). https://doi.org/https://doi.org/10.56146/edusifa.v8i2.95
Subandijah. (1996). Pengembangan dan Inovasi Kurikulum. PT Raja Grafindo Persada.
Sugiarto, B. (2019). Ungkap 22 Persen Mahasiswa Unej Jember Terpapar Radikalisme, Ketua LP3M Dicopot. INewsJatim.Id. https://jatim.inews.id/berita/ungkap-22-persen-mahasiswa-unej-jember-terpapar-radikalisme-ketua-lp3m-dicopot
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Suharto, T. (2014). Gagasan Pendidikan Muhammadiyah Dan NU Sebagai Potret Pendidikan Islam Moderat di Indonesia. Islamica: Jurnal Studi Keislaman , 9(1). https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.15642/islamica.2014.9.1.81-109
Suharto, T. (2017). Indonesianisasi Islam: Penguatan Islam Moderat dalam Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 17(1), 167. https://doi.org/10.21154/altahrir.v17i1.803
Sukmadinata, N. S. (2011). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek. PT Rosda Karya Remaja.
Suryosubroto, B. (2005). Tatalaksana Kurikulum. Jakarta. Rineka Cipta.
Suyanto, B. (2022). Radikalisme di Institusi Pendidikan. KOMPAS.Id. https://www.-kompas.id/baca/opini/2022/06/08/radikalisme-di-institusi-pendidikan
Tajussubki. (2021). Pengembangan Kurikulum Ma’had Aly (Studi Kasus Ma’had Aly Darul Munawwarah Kuta Krueng Pidie Jaya). Jurnal At-Tarbiyyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 7(2), 293–305. https://doi.org/https://doi.org/10.54621/jiat.v7i2.-143
Tanzeh, A. (2009). Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta. Teras.
Utomo, S. A. W., & Azizah, W. N. (2019). Analisis Organisasi Kurikulum dan Struktur Kurikulum Anak Usia Kelas Awal Sekolah Dasar (SD)/Madrasah Ibtidaiyah (MI). Jurnal Pancar (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 2(1). https://ejournal-.unugha.ac.id/index.php/pancar/article/view/196
Waseso, H. P. (2018). Kurikulum 2013 Dalam Prespektif Teori Pembelajaran Konstruktivis. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(1), 59–72. https://doi.org-/https://doi.org/10.52166/talim.v1i1.632
Wati, D. S. S., Aziz, A., & Fitri, A. Z. (2023). Kebijakan Kurikulum Merdeka Belajar di Perguruan Tinggi. Journal of Education Research, 4(1), 1021–1030. https://doi.org-/https://doi.org/10.37985/jer.v4i3.248
Yulianto, R. (2020). Islam Moderat Indonesia (Moderasi Muhammadiyah). Al-Hikmah: Jurnal Studi Agama-Agama, 6(1). https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.30651/ah.-v6i1.5413
Zada, K. (2002). Islam Radikal: Pergualtan Ormas-ormas Islam Garis Keras di Indonesia. Teraju.
Zafi, A. A., Assegaf, A. R., & Kailani. N. (2022). Islamic Spiritual (Rohis) Activities in Preventing and Overcoming Student Radicalism in School Institutions. EDUKAISI: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 17(1), 33. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v17i1.13808
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v18i1.25513
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed By: