Pengembangan Ekonomi Desa dalam Islam: Penerapan Sharia Value di Pasar Tradisional

Endang Sriani

Abstract


This study aims to determine how the implementation of trade activities and the aplication of Islamic Sharia Values at az-Zaitun Sharia market and to know the efforts of it in realizing of local economic independence. A qualitative approach wa employed in this field research, the data collection techniques include observation and interview with the sellers and the founder of az-Zahra sharia market. The results of this study indicate that, firstly, the establishment of az-Zaitun sharia market aims to protect the consumers and to create an equitable price. Secondly, the sellers has implemented 8 concept formulated by the founder, but there have some obstacles. It is caused by the exixtence of illegal market around az-Zaitun. Thirdly, az-Zaitun sharia market can bedeveloped to realize a local economic independence by making the market as a product wondow for the communities.


Keywords


economic independence, traditional market, sharia market, sharia values.

Full Text:

PDF

References


Ali, Zainuddin. (2008). Hukum Ekonomi Syariah. Jakarta: Sinar Grafika.

Amalia, Fitri. (2014). Etika Bisnis Islam: Konsep dan Implementasi pada Pelaku Usaha Kecil. Al-Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah 6.1.

Atmojo, Muhammad Eko dkk. (2017). Efektivitas dana desa untuk pengembangan potensi ekonomi berbasis partisipasi masyarakat di Desa Bangunjiwo. Ponorogo: Jurnal Aristo Vol. 5. No. 1

Bantacatut, Tajuddin. (2013). Rural Economic and Food Security Development Based on Added Value Formation, PANGAN, Vol. 22 No. 2.

Basyir, Ahmad Azhar. (2000). Asas-asas Hukum Muamalat, Hukum Perdata Islam. Yogyakarta: UII Press.

Cerimagic, Sabina. (2010). "The effects of Islamic law on business practices". Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, Vol. 3 Iss 1.

Drijarkara, A. Praba. & Ghifron Zaid. (2005). Metrologi: sebuah pengantar, Jakarta: Pusat Penelitian Kalibrasi, Instrumen dan Meteorologi Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (LIPI).

Faidah, Mutimmatul. (2017). “Sertifi kasi Halal di Indonesia dari Civil Society menuju Relasi Kuasa antara Negara dan Agama”, ISLAMICA: Jurnal Studi KeislamanVol. 11 No. 2.

Hasan, M. Iqbal. (2002). Pokok-pokok Materi Metodologi Penelitian dan Aplikasinya. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Herry Darwanto dalam Academia edu, https://www.academia.edu/8394963/Prinsip_Dasar_Pembangunan_Ekonomi_Daerah. Diakses pada 16 Agustus 2019 pukul 14.00 WIB

https://bappeda.denpasarkota.go.id. Diakses pada tanggal 18 September 2019

Karim, Adiwarman Azwar. (2001). Ekonomi Islam Suatu Kajian Kontemporer. Jakarta: Gema Insani.

Man,S. & Yahya, Zainal Abidin. (2014). Halalkah Makanan Kita? Selangor: PTS Islamika.

Mardani. (2012). Fiqh Ekonomi Syariah. Jakarta: Prenadamedia Grup

Moleong, Lexy J. (2007). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mujahidin, Akhmad. (2005). Etika Bisnis Dalam Islam” Analisis Terhadap Aspek Moral Pelaku Pasar”. Jurnal Hukum Islam. vol IV no. 2.

Mukhiqom, Iqom. (2014). Konsep Pasar Tradisional menurut Islam (Studi terhadap Implementasi Pasar Tradisional Syariah az-Zaitun I Surabaya Perspektif Hukum Islam). UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Nawawi, Hadari. (1998). Metode Penelitian Bidang Sosial. Jogjakarta: Gadjah Mada University Press.

Observasi ke pasar az-Zaitun Surabaya pada tahun 2016

PERMENDAG RI no. 53/M-DAG/PER/12/2008 tentang pedoman penataan dan pembinaan pasar tradisional, pusat perbelanjaan dan toko modern.

Qardhawi, Yusuf. (2001). Bunga Bank Haram Terj. Dr. Setiawan Budi Utomo. Jakarta: BI.

Risada, Hefy. (2012). Implementasi Sifat Tabligh pada Stockhlder dan Stakeholder Pasar Syariah az-Zaitun I di Surabaya, Universitas Airlangga.

Waldelmi, Idel. & Afvan Aquino. (2018). Analisis Penerapan Transaski Jual Beli Syariah di Pasar Syariah. INOVBIZ: Jurnal Inovasi Bisnis. Vol. 6 No. 1.

Wawancara dengan Prof. Suroso Imam Zadjuli (pendiri pasar tradisional az-Zaitun) pada tahun 2016

Wawancara dengan beberapa penjual di pasar az-Zaitun pada tahun 2016




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/bisnis.v8i1.7482

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BISNIS : Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.