STRATEGIES FOR IMPLEMENTHING THE HIDDEN CURRICULUM IN THE DEVELOPMENT OF RELIGIOUS AND MORAL VALUES IN EARLY CHILDREN
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: CV. Syakir Media Press.
Al Mubarok, A. A. S. A. (2021). Alat Permainan Edukatif dalam Menanamkan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 9(1), 93. https://doi.org/10.21043/thufula.v9i1.10103
Anisaturrahmi, A. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam pada Hidden Curriculum dalam Meningkatkan Mutu PAUD melalui Sumber Daya Manusia. Seulanga: Jurnal Pendidikan …, 1–14. Retrieved from https://ejurnal.iainlhokseumawe.ac.id/index.php/seulanga/article/view/952
Aslan. (2021). Hidden Curriculum (Pertama). Makassar: Pena Indis.
Ayesh. (2018). Hidden curriculum as one of current issue of curriculum. Journal of Education and Practice, 6(33), 125–128.
Hernández, M. del R. N., González, P. I. R., & Sánchez, S. V. (2013). Gender and Constructs from the Hidden Curriculum. Creative Education, 04(12), 89–92. https://doi.org/10.4236/ce.2013.412a2013
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Modul 2 Perkembangan Anak Usia Dini. Retrieved from http://simdiklat.gtkpaud.kemendikbud.go.id.upload/modul_materi/3_Modul_Diklat_Dasar_2020_Perkembangan_Anak_Usia_Dini.pdf
Khaironi, M. (2020). Konsep Perkembangan Anak Usia Dini. Early Childhood Islamic Education Journal, 1(1), 92–105. https://doi.org/10.54045/ecie.v1i1.35
Lubis, A. F. L. (2019). Pembentukan karakter melalui Hidden Curriculum (Studi Kasus pada Madrasah Aliyah Pembangunan UIN Jakarta). Misykat Al-Anwar Jurnal Kajian Islam Dan Masyarakat, Vol. 30, pp. 1–21. http://dx.doi.org/10.24853/ma.2.1.1-22
Mahmudi, I., & Attamimi, T. A. (2020). Pengaruh Hidden Cuuriculum dan Disiplin TErhadap Religiusitas Siswa SMPN 1 Mlarak Ponorogo. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 10, 71–85. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v10i1.376
Marwiyati, S. (2020). Penanaman Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(2), 152. https://doi.org/10.21043/thufula.v8i2.7190
Matorevhu, A., & Madzamba, H. (2022). The hidden curriculum and its role in curriculum innovation implementation. Journal of Research in Instructional, 2(2), 163–174. https://doi.org/10.30862/jri.v2i2.96
Mau’idah, Farida, K., & Sakinah. (2022). Permasalahan Perkembangan Nilai Agama dan Moral Generasi Alpha Untuk Anak Usia 5-6 Tahun. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(2), 139–152. https://doi.org/10.19109/ra.v6i2.14934
Mulyani, N. (2016). Dasar-Dasar Pendidikan Anak usia Dini. Yogyakarta: Kalimedia.
Mulyasa. (2012). Manajemen PAUD (Cetakan Pe; P. Latifah, Ed.). Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Teori dan Aplikasi disertai Contoh Proposal). In Yogyakarta Press.
Nami, Y., Marsooli, H., & Ashouri, M. (2014). Hidden Curriculum Effects on University Students’ Achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 798–801. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.788
Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Harfa Creative.
Nilawati, T. (2015). Desain Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Bandar Lampung: Aura printing & Publishing.
Purwasih, Y. (2023). Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Degradasi Moral Pada Siswa Sekolah Dasar Di Era Digital. Jurnal Pendidikan & Pengajaran, 1(15018), 1–23. https://doi.org/10.54832/jupe2.v1i2.151
Rozi, F., & Latifah, I. (2020). Pendidikan Anak usia Dini : Bermain, Permainan , Olahraga (A. Kharis, Ed.). Sukoharjo: CV. Kekata Group.
Saputra, A. (2018). Pendidikan Anak pada Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(2), 209.
Shofa, M. N. (2017). Penanaman Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 7(1), 17–30. http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v5i1.2408
Sudarman. (2019). Pengembangan Kurikulum Kajian Teori dan Praktik. Samarinda: Mulawarman University Press.
Suryana, D. (2018). Pendidikan Anak Usia Dini Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak (Edisi Pert). Jakarta: Prenamedia Group.
Ulfa, M., & Na’imah. (2020). Pembelajaran yang Menumbuhkembangkan Karakter Religius pada Anak Usia Dini. Aulad : Journal on Early Childhood, 3(1), 14–19. https://doi.org/10.31004/aulad.v3i1.46
Widaningsih, S. (2022). Implementasi Kurikulum Tersembunyi Dalam Pembelajaran Di Taman Kanak-Kanak. Jurnal El-Audi, 3(2), 118–122. https://doi.org/10.56223/elaudi.v3i2.55
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v12i1.25777
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional