Solving PISA-like Quantity Content: Mathematical Literacy Students Viewed by Level of Mathematical Logic Intelligence

Annisa Alvi Elyasarikh, Masriyah Masriyah

Abstract


Mathematical literacy related to problem-solving can be measured through PISA or PISA-like, which requires mathematical logic intelligence. Differences in levels of mathematical logical intelligence can result in varying levels of students' mathematical literacy. Therefore, the objective of this study is to describe the mathematical literacy of students based on the level of mathematical logic intelligence when it comes to solving PISA-like problems in quantity content. This study used a descriptive-qualitative approach. Purposive sampling was applied to select three students representing low, medium, and high levels of mathematical logical intelligence. The instruments used were a mathematical logic intelligence test, a PISA-like test, and interview guidance. Data reduction, data display, and making conclusions were data analysis techniques used in this study. The results indicate that a student with high mathematical logical intelligence met all indicators of mathematical literacy. A student with medium mathematical logical intelligence met only the 'formulate' indicator, while a student with low mathematical logical intelligence did not meet any indicators. Teachers can utilize the study's findings to build learning experiences that can improve mathematical literacy of students in solving both PISA and PISA-like problems based on their level of mathematical logic intelligence.

 

Literasi matematis berkaitan dengan pemecahan masalah dapat diukur melalui PISA atau PISA-like yang memerlukan kecerdasan logis matematika untuk menyelesaikannya. Perbedaan tingkat kecerdasan logis matematis memungkinkan perbedaan literasi matematis siswa. Oleh karena itu, tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan literasi matematis siswa berdasarkan tingkat kecerdasan logis matematis dalam menyelesaikan soal PISA-like konten bilangan. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Tiga siswa dipilih secara purposive sampling yakni subjek yang memiliki kecerdasan logis matematis tinggi, sedang, dan rendah. Instrumen yang digunakan adalah tes kecerdasan logis matematis, tes PISA-like, dan pedoman wawancara. Analisis data penelitian ini mencakup reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Temuan penelitian menunjukkan bahwa siswa dengan tingkat kecerdasan logis matematis tinggi mampu mencapai semua indikator kemampuan literasi matematis, siswa dengan tingkat kecerdasan logis matematis sedang hanya dapat mencapai kemampuan formulate, sedangkan siswa dengan tingkat kecerdasan logis matematis rendah tidak mampu mencapai semua kemampuan literasi matematis. Guru dapat memanfaatkan temuan penelitian ini sebagai bahan untuk merancang pembelajaran yang dapat meningkatkan literasi matematis siswa dalam memecahkan masalah PISA maupun PISA-like berdasarkan tingkat kecerdasan logis matematis siswa.


Keywords


Level Of Mathematical Logic Intelligence; Mathematical Literacy; PISA-like; Quantity Content;

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2012). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Bustomi, M. Y. (2012). Panduan Lengkap PAUD (Melejitkan Potensi dan Kecerdasan Anak Usia Dini. Jakarta: Citra Publishing.

Djadir, Awi, & Sulhijrah. (2018). Deskripsi Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Berbasis PISA pada Konten Change and Relationship. IMED (Issues in Mathematics Education), 2(2), 112–118. Retrieved from http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/32574

Duyen, N. T. H., & Loc, N. P. (2022). Developing Primary Students’ Understanding of Mathematics through Mathematization: A Case of Teaching the Multiplication of Two Natural Numbers. European Journal of Educational Research, 11(1), 1–16. https://doi.org/https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.1.1

Erlina, & Hakim, D. L. (2019). Kecerdasan Logis Matematis Siswa SMP pada Scaffolding. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika., 2(1e), 1165–1173. Retrieved from https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2941

Gardner, H. E. (2011). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Basic books.

Hayati, T. R., & Kamid. (2019). Analysis of Mathematical Literacy Processes in High School Students. International Journal of Trends in Mathematics Education Research, 2(3), 116–119. Retrieved from http://ijtmer.com

Helaluddin, & Hengki Wijaya. (2019). Analisis Data Kualitatif:Sebuah Tinjauan Teori dan Praktik (1st ed.). Jakarta: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Hidayah, N. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Model Creative Problem Solving Ditinjau dari Kecerdasan Logis Matematis Siswa (Thesis). Universitas Negeri Semarang, Semarang.

Hoerr, T. R. (2007). Buku Kerja Multiple Intelligences. Kaifa.

Irvaniyah, I., Oktaviana Akbar, R., Matematika, T., Syekh, I., Cirebon, N., Perjuangan, J., & Cirebon, P. S. (2014). Analisis Kecerdasan Logis Matematis dan Kecerdasan Linguistik Siswa Berdasarkan Jenis Kelamin (Studi Kasus Pada Siswa Kelas XI IPA MA Mafatihul Huda). EduMa, 3(1), 138–159. Retrieved from https://www.jurnal.syekhnurjati.ac.id/index.php/eduma/article/view/11

Kurniawati, I., & Kurniasari, I. (2019). Literasi Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Soal PISA Konten Space and Shape Ditinjau dari Kecerdasan Majemuk. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 441–448. https://doi.org/https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i1.3384

Munawaroh, K., & Auliya, N. N. F. (2022). Eksperimentasi Model Pembelajaran Sscs (Search, Solve, Create And Share) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Perbandingan Di Mts Al-Hikmah Pati Tahun Ajaran 2021/2022. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(4), 1161-1170.

Munfarikhatin, A., Natsir, I., & Rahajaan, A. D. (2022). Proses Siswa dalam Menyelesaikan Soal Literasi Matematika Serupa PISA pada Konten Quantity. Proceedings Seminar Nasional Pendidikan Matematika, Sains, Geografi, Dan Komputer, 3, 81–98. https://doi.org/10.30872/pmsgk.v3i0.1472

Murtiyasa. (2015). Tantangan Pembelajaran Matematika Era Global. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UMS, 28–47. Surakarta.

Nafis, I. A., Sunismi, & Zauri, A. S. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Peserta Didik Kelas X SMAN 1 Bantarkawung Dalam Menyelesaikan Soal Berorientasi PISA Ditinjau dari Kecerdasan Logis-Matematis dan Gaya Kognitif. JP3 : Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pengembangan, 18(5), 1–13.

OECD. (2014). PISA 2012 Results: What Students Know and Can Do. In CrossRef Listing of Deleted DOIs (Vol. 1). Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264201118-en

OECD. (2019a). PISA 2018 Assesment and Analytical Framework. Paris: OECD Publishing.

OECD. (2019b). PISA 2018 Results (Volume I) : What Students Know and Can Do (Vol. 1). Paris: OECD Publishing.

OECD. (2022). PISA 2022 Mathematics Framework Draft.

OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education (Vol. 1). Paris: OECD Publishing.

Pradestya, R., Imswatama, A., & Balkist, P. S. (2020). Analisis Kemampuan Kognitif Pada Langkah-langkah Pemecahan Masalah Ditinjau dari Kecerdasan Logis Matematis. Symmetry : Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 5(1), 73–92.

Putri Wahyuni, N., & Masriyah. (2021). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah PISA pada Konten Change and Relationship Berdasarkan Taksonomi SOLO. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(03), 2604–2618. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.901

Roza, M. Y., & Auliya, N. N. F. (2023, January). Pengembangan aplikasi Gothic (Go Mathematics) berbasis m-learning pada materi himpunan sebagai literasi matematika bagi siswa kelas VII. In NCOINS: National Conference Of Islamic Natural Science (Vol. 2, No. 1, pp. 110-132).

Srirejeki, W. (2021). Analisis Keterampilan Metakognitif Siswa Kelas XI SMAN 2 Sukoharjo dalam Memecahkan Masalah Matematika Tipe HOTS pada Materi Turunan Fungsi Aljabar Ditinjau dari Kecerdasan Logis Matematis (Thesis). Universitas Negeri Sebelas Maret, Surakarta.

Susanti, V. D., & Wulandari, R. (2021). Student Difficulties In Solving Mathematics Questions Based on Mathematical Logic Intelligence During The Covid-19 Pandemic. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1848. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i3.4034

Umami, C., Mustangin, & El Walida, S. (2021). Profil Kemampuan Literasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal PISA Ditinjau dari Kecerdasan Logis-Matematis. JP3: Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pengembangan, 16(12), 113–122. Retrieved from https://jim.unisma.ac.id/index.php/jp3/article/view/12135

Wijayanti, N. L. P. S. (2020). Pengembangan Soal Matematika Model PISA untuk Mengukur Kemampuan Pemecahan Masalah pada Siswa SMP (Thesis). Universitas Pendidikan Ganesha, Singaraja.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jpmk.v7i2.26069

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Editorial and Administration Office:

Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)
Tadris Matematika, Tarbiyah Faculty, Institut Agama Islam Negeri Kudus
Jl. Conge Ngembalrejo Po Box 51, Kudus, Jawa Tengah, Indonesia, Kode Pos: 59322

Email: [email protected]

P-ISSN 2615-3939 | E-ISSN 2723-1186