Scaffolding Process Based on Error Analysis in Solving the Problem: Second Order Differential Equation

Naili Luma'ati Noor

Abstract


Error analysis in solving mathematics problems is needed to be done so that the lecturer and the students can find out the students’ error in solving the problems. So, in the future the lecturer will administer the more appropriate scaffolding. The aim of this research is to analyze the appropriate scaffolding administered for the students based on error identification according to the Newman procedure of the students in solving second order differential equation. The method of this research was qualitative research case study design. The subject of the research was the students of mathematics education study program at IAIN Kudus who took differential equation class in the first semester in the academic year 2021/2022. The technique for data collection used were test and interview techniques. The result of the research of scaffolding administered for the students was by the techniques of inviting student participation, the students who performed comprehension errors obtained scaffolding in the form of offering explanations and verifying and clarifying student understandings, the students who performed transformation errors obtained offering explanations and modeling of desired behaviors techniques, the students who performed process skill errors obtained scaffolding in the form of Inviting students to contribute clues and Inviting student techniques, and the students who performed encoding errors obtained scaffolding in the form of Inviting student participation.

 

Analisis kesalahan dalam menyelesaikan masalah matematika perlu dilakukan agar dosen dan mahasiswa dapat mengetahui kesalahan mahasiswa dalam menyelesaikan masalah. Jadi, kedepannya dosen akan mengelola scaffolding yang lebih tepat. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis scaffolding yang tepat diberikan kepada siswa berdasarkan identifikasi kesalahan menurut prosedur Newman siswa dalam menyelesaikan persamaan diferensial orde dua. Metode penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan desain studi kasus. Subyek penelitian ini adalah mahasiswa program studi pendidikan matematika di IAIN Kudus yang mengambil mata kuliah persamaan diferensial pada semester I tahun ajaran 2021/2022. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik tes dan wawancara. Hasil penelitian scaffolding yang diberikan kepada siswa adalah dengan teknik mengundang partisipasi siswa, siswa yang melakukan kesalahan pemahaman memperoleh scaffolding berupa menawarkan penjelasan dan memverifikasi dan memperjelas pemahaman siswa, siswa yang melakukan kesalahan transformasi memperoleh penjelasan menawarkan dan teknik pemodelan perilaku yang diinginkan, siswa yang melakukan kesalahan keterampilan proses memperoleh scaffolding berupa mengundang siswa untuk menyumbangkan petunjuk dan teknik Mengundang siswa, dan siswa yang melakukan kesalahan encoding memperoleh scaffolding berupa mengundang partisipasi siswa.


Keywords


Error Analysis; Mathematics; Scaffolding; Second Order Differential Equation

Full Text:

PDF

References


Afifaturrohmaniyyah, N., & Malasari, P. N. (2021). Problematika Guru dalam Mengajar Materi Aljabar di Era Pandemik Coronavirus Disease 2019 (Covid-19). Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(1), 43. doi: 10.21043/jmtk.v4i1.10083.

Ardiansyah, M. (2020). Kontribusi Tingkat Pendidikan Orang Tua, Lingkungan, dan Kecerdasan Logis Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 3(2), 185. doi: 10.21043/jmtk.v3i2.8578.

Arikunto, S. (2007). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara.

Bikmaz, F. H., Çeleb, Ö., Ata, A., Özer, E., Soyak, Ö., & Reçber, H. (2010). Scaffolding Strategies Applied by Student Teachers to Teach Mathematics. Educational Research Association The International Journal of Research in Teacher Education, 1(special Issue), 25–36.

Boaler, J. (2000). Multiple perspectives on mathematics teaching and learning. Ablex Pub.

Budi, B. S., Nusantara, T., Subanji, & Susiswo. (2020). Analisis Kesalahan Newman Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Nilai Mutlak Dan Scaffolding-nya. In Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha (Vol. 11).

Cahyono, S. P., & Pribady, I. Y. (2020). Scaffolding in Narrative Learning: Appraisal Analysis in Teachers’ Talk. Teknosastik, 18(1), 59. https://doi.org/10.33365/ts.v18i1.553

Hafid, H., Kartono, & Suhito. (2016). Remedial Teachinguntuk Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Prosedur Newman. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(3), 257–265.

Jana, P. (2018). Analisis Kesalahan Maha siswa dalam Menyelesiakn Soal Matemati ka pada Pokok Bahasan Vektor. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan Matematika, 2(2).

Kamil, R. (2018). Exploring Teacher’S Scaffolding To the Students in Teaching Writing. Journal of English and Education, 5(2), 187–193. Retrieved from http://ejournal.upi.edu/index.php/L-E/article/view/9949/6332

Kurniasih, A. W. (2012). Scaffolding sebagai Alternatif Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 3(2), 113–124.

Lufri. (2007). Kiat Memahami dan Melakukan Penelitian. Padang: UNP Press.

Moleong, L. J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rosdakarya.

Mulyono, & Noor, N. L. (2017). Self-Regulation and Problem Solving Ability in 7E-Learning Cycle Based Goal Orientation. Journal of Physics: Conference Series, 8824.

Muttaqi, U. K., Kartono, & Dwidayanti, N. K. (2021). Diagnostic Analysis of Newman’s Types of Students’ Error in Finishing Questions of Mathematical Problem Solving. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 10(1), 32–40.

Noor, N. L. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif Implusif dan Reflektif. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 2(1), 37–46.

Noviansyah, W. (2015). Analisis Proses Scaffolding pada Pembelajaran Matemtika di kelas VIII SMP. Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(9), 15.

Prakitipong, N., & Nakamura, S. (2006). Analysis of Mathematics Performance of Grade Five Students in Thailand Using Newman Procedure. In Journal of International Cooperation in Education (Vol. 9).

Riayah, S., & Fakhriyana, D. (2021). Optimalisasi Pembelajaran dalam Jaringan (Daring) dengan Media Pembelajaran Video Interaktif Terhadap Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(1), 19. doi: 10.21043/jmtk.v4i1.10147

Richardo, R. (2020). Pembelajaran Matematika Melalui Konteks Islam Nusantara: Sebuah Kajian Etnomatematika di Indonesia. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 3(1), 86. doi: 10.21043/jpm.v3i1.6998

Romberg, T. A. (2004). Standards based mathematics assessment in middle school: Rethinking classroom practice. Teachers College Press.

Rosmaiyadi, R. (2018). Analisis kesalahan penyelesaian soal aljabar pada mahasis wa program studi pendidikan matematika Stkip Singkawang. Jurnal Pendidikan Mate Matika, 12(1).

Sari, Y. M., & Valentino, E. (2017). An Analysis of Students Error In Solving PISA 2012 And Its Scaffolding. JRAMathEdu (Journal of Research and Advances in Mathematics Education), 1(2), 90–98. https://doi.org/10.23917/jramathedu.v1i2.3380

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suyitno, A. (2018). Penelusuran Letak dan Penyebab Kesalahan dalam Mengerjakan Soal Sebagai Basis untuk Mengungkapkan Pertumbuhan Kreativitas Matematis Mahasiswa. Universitas Negeri Semarang.

Taskiyah, A. N., & Widyastuti, W. (2021). Etnomatematika dan Menumbuhkan Karakter Cinta Tanah Air pada Permainan Engklek. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(1), 81. doi: 10.21043/jmtk.v4i1.10342.

Wahyuni, F. T., Arthamevia, A. T., & Kurniawan, G. (2020). Efektivitas Strategi REACT Berbasis Keislaman terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kecerdasan Spiritual. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 3(2), 129. doi: 10.21043/jmtk.v3i2.8635.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jpmk.v5i1.14418

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Editorial and Administration Office:

Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)
Tadris Matematika, Tarbiyah Faculty, Institut Agama Islam Negeri Kudus
Jl. Conge Ngembalrejo Po Box 51, Kudus, Jawa Tengah, Indonesia, Kode Pos: 59322

Email: [email protected]

P-ISSN 2615-3939 | E-ISSN 2723-1186