The Development of STAD Cooperative Learning Tools to Improve Student Learning Outcomes on Sequences and Series Topic
Abstract
This study aims to develop a STAD cooperative learning tools that is able to improve students’ learning outcomes of 12th grade on the topic of series and sequences. This research is quasi-experimental research with preliminary development research conducted in two stages, namely learning tools development phase and experiment phase. The development phase follows plomp model that consists of five phases of development, namely: 1) preliminary investigation, 2) design, 3) realization, 4) test, evaluation, and revision, and 5) implementation. learning tools are developed in the form of: (1) lesson plan, (2) student worksheet, and (3) achievement test. While the experiments aim to determine the effectiveness of STAD cooperative learning by using developed learning tools and to compare students’ learning outcomes that taught by STAD cooperative learning with students’ learning outcome that taught by conventional learning. The results of this study showed that: (1) STAD cooperative learning tools have met the criteria for valid, practical, and effective learning tools, (2) STAD cooperative learning is effective to teach the topic of series and sequences, (3) the students’ learning outcomes that taught by STAD cooperative learning is significantly better than students’ learning outcomes that taught by conventional learning. STAD cooperative learning tools can be used as an alternative learning media on sequences and series topic.
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan perangkat pembelajaran kooperatif tipe STAD yang dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas 12 pada materi barisan dan deret. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu yang didahului penelitian pengembangan yang dilaksanakan dalam dua tahap, yaitu tahap pengembangan perangkat dan tahap eksperimen. Tahap pengembangan perangkat menggunakan model plomp yang terdiri dari lima tahap pengembangan, yaitu: 1) investigasi awal, 2) desain, 3) realisasi, 4) tes, evaluasi dan revisi, 5) implementasi. Perangkat pembelajaran yang dikembangkan berupa: (1) Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), (2) Lembar Kerja Siswa (LKS), dan (3) Tes Hasil Belajar (THB). Sementara itu, tahap eksperimen bertujuan untuk mengetahui keefektifan pembelajaran kooperatif tipe STAD dengan menggunakan perangkat pembelajaran yang dikembangkan sekaligus untuk membandingkan hasil belajar siswa kelas XII pada topik barisan dan deret yang diajar dengan pembelajaran kooperatif tipe STAD dengan hasil belajar siswa yang diajar dengan pembelajaran konvensional. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) perangkat pembelajaran kooperatif tipe STAD telah memenuhi kriteria perangkat pembelajaran yang valid, praktis, dan efektif, (2) pembelajaran kooperatif tipe STAD efektif untuk mengajarkan materi deret dan barisan, (3) Hasil belajar siswa yang diajar dengan pembelajaran kooperatif tipe STAD secara signifikan lebih baik dibandingkan dengan hasil belajar siswa yang diajar dengan pembelajaran konvensional. Perangkat pembelajaran kooperatif STAD dapat digunakan sebagai media pembelajaran alternatif pada topik barisan dan deret.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfian, E., Kaso, N., Raupu, S., & Arifanti, D. R. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Brainstorming Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Al Asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 54-64. https://doi.org/10.24252/asma.v2i1.13596.
Afifah dkk. (2019). Studi Komparasi Tingkat Kepercayaan Diri (Self Confidence) Siswa Antara Kelas Homogen Dengan Kelas Heterogen Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Happines, Journal of Psychology and Islamic Science, 3(1).
Annisah, (2014). Siti. Alat Peraga Pembelajaran Matematika. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, [S.l.], 11(1). 1-15.
Auliya, N. N. F. (2019). Etnomatematika Kaligrafi Sebagai Sumber Belajar Matematika Di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 1(2). doi: 10.21043/jpm.v1i2.4879.
Arends, R. (1989). Learning to Teach. New York: Me Graw-Hill Book Company.
Bhoke, W. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Karakter dengan Model Realistic Mathematics Education pada Materi Segiempat. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 3(1), 58. doi: 10.21043/jpm.v3i1.6973.
Dewi, E.R. (2018). Metode Pembelajaran Modern Dan Konvensional Pada Sekolah Menengah Atas. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 2(1).
Eminingsih. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Pembelajaran
Kooperatif Tipe STAD Pada Siswa Kelas VII E SMP Negeri 3 Batang.
Hartono, dkk. (2012). Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan. Zanafa Publishing: Pekanbaru.
Hudojo, Herman. (1998). Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Isjoni. (2013). Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Peserta Didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Lutvaidah, U. (2015). Pengaruh Metode dan Pendekatan Pembelajaran terhadap Penguasaan Konsep Matematika. FORMATIF: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(3).
Mahmud, Amir. Atmojo, Tri K. Usodo, Budi. (2012). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dan Jigsaw Pada Pokok Bahasan Bentuk Aljabar Ditinjau dari Perhatian Orang Tua Siswa Kelas VII SMP Negeri di Kabupaten Cilacap Tahun Pelajaran 2010/2011.
Malasari, P. N., Herman, T., & Jupri, A. (2019). Kontribusi Habits of Mind Terhadap Kemampuan Literasi Matematis Siswa pada Materi Geometri. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 2(2), 153-164. doi: 10.21043/jpm.v2i2.6361.
Maula, I., Pambudi, A. S., & Rohmah, Z. (2018). Perkembangan Matematika dalam Sejarah Peradaban Islam. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 1, 115-119. Retrieved from http://sunankalijaga.org/prosiding/index.php/kiiis/article/view/19.
Maulidah, Tsalitsatul. (2018). Pengembangan Modul Bahasa dan Sastra Indonesia di SMK Kelas X dengan Model Kooperatif Tipe STAD. Media Didaktika.4(2). Hal: 127-134.
Dewi, et al. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran STAD Berbantuan Media Pembelajaran Terhadap Sikap Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1).
Masjuni. (2016). Pembelajaran Kooperatif Investigatif Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Materi Barisan Dan Deret. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika dan Sains), 4(2).
Mulyasa, H.E. (2010). Menjadi Guru Profesional. Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Ngaeni, E.N., & Saefudin, A.Z. (2017). Menciptakan Pembelajaran Matematika Yang Efektif Dalam Pemecahan Masalah Matematika Dengan Model Pembelajaran Problem Posing. Aksioma Jurnal Pendidikan Matematika. 6(2).
Nieveen, N. (1999). Prototyping to Research Product Quality from Design Approaches And Tools In Education And Training. Nederlands : Kluwer Academy Publisher.
Nugroho, U., dkk.. (2009). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Berorientasi Keterampilan Proses. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia 5: 108-112.
Plomp, Tj. (1997). Educational Design: Introduction. From Tjeerd Plomp (eds). Educational & Training System Design: Introduction. Design of Education and Training (in Dutch). Utrecht (the Netherlands): Lemma. Netherland.Faculty of Educational Science and Technology, University of Twente.
Permana, E.P. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Numbered Heads Together (Nht) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran IPS SD. JPDN: Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 1(2).
Richardo, R. (2020). Pembelajaran Matematika Melalui Konteks Islam Nusantara: Sebuah Kajian Etnomatematika di Indonesia. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 3(1), 86. doi: 10.21043/jpm.v3i1.6998.
Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran. Mengembangkan Profesionalisme Guru. Second Ed. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.. Sanjaya, Wina. (2014). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Grup.
Setyadi & Qohar. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web pada Materi Barisan dan Deret. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(1).
Siagian, M.D. (2016). Kemampuan Koneksi Matematik Dalam Pembelajaran Matematika. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 2(1).
Slavin, Robert E. (1995). Cooperatif Learning: Theory, Research, and Practice, Second Edition. USA: Allyn and Bacon.
Sihaloho et al. (2020). Peran Guru Kristen Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Proses Pembelajaran Matematika Di Sekolah Kristen [The Role Of Christian Teachers In Improving Active Learning In Mathematics In A Christian School]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 3(2). DOI: https://dx.doi.org/10.19166/johme.v3i2.1988.
Sundari, F.S., & Indrayani, E. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 2(2).
Sulianto, J. (2008). Pendekatan Kontekstual Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Pada Siswa Sekolah Dasar. Pythagoras, 4(2).
Sukiyanto, S. (2018). Pengembangan rencana pembelajaran matematika dengan model kooperatif tipe STAD dan teori Vygotsky. de Fermat: Jurnal Pendidikan Matematika. 1(2). 31-4..
R.Soedjadi. (2000). Kiat Pendidikan Matematika Indonesia. Jakarta: Dep.Pendidikan Matematika
Taskiyah, A. N., & Widyastuti, W. (2021). Etnomatematika dan Menumbuhkan Karakter Cinta Tanah Air pada Permainan Engklek. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(1), 81. doi: 10.21043/jmtk.v4i1.10342
Walpole, E. Ronald. (1995). Pengantar Statistika. Edisi ke-3. (Penerjemah: Ir. Bambang Sumantri). Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Yusuf, M. & Arfiansyah, W. (2021). Konsep “Merdeka Belajar” dalam Pandangan Filsafat Konstruktivisme. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 7(1).
Zakaria, Effandi. Chin, Chung Lu. Daud, Yussoff Md. (2010). The Effects of Cooperative Learning on Students’ Mathematics Achievement and Attitude towards Mathematics. Journal of Social Sciences. 6(2).
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jpmk.v5i1.14056
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Editorial and Administration Office:
Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)
Tadris Matematika, Tarbiyah Faculty, Institut Agama Islam Negeri Kudus
Jl. Conge Ngembalrejo Po Box 51, Kudus, Jawa Tengah, Indonesia, Kode Pos: 59322
Email: [email protected]