Open Journal Systems
Gambaran Kesabaran Pada Caregiver Anak Berkebutuhan Khusus
Abstract
Caring for children with special needs requires patience as a foundation that can support caregivers in facing various caregiving challenges. This study aims to explore the experiences of mothers who have children with special needs in facing life's trials, and its relationship to the concept of patience in Islamic teachings. This study uses a qualitative approach with observation and in-depth interviews with three informants who are mothers of children with special needs. The results of the study show that patience in caregivers not only reflects the ability to restrain oneself from despair but also involves the development of deep emotional, cognitive, and spiritual aspects. The caregiver's experience illustrates that patience is an active process that involves inner struggle, perspective transformation, and spiritual strengthening to remain steadfast in facing challenges, and becomes the basis for providing compassionate and courageous care. The dynamics of patience in caregivers are manifested in the process of accepting a diagnosis, patience in obedience, patience in facing trials, patience in refraining from sin, encouraging a balance between tawakal and ikhtiar in treatment, and spiritual transformation in the meaning of trials. In the perspective of Sufism, is a maqamat achieved through practice and struggle in facing life's trials.
Keywords
References
A’yun, D. Y. Q., & Darmawanti, I. (2022). Pengalaman Caregiver Informal Dalam Merawat Lansia Pada Masa Pandemi. Character J. Penelit. Psikologi, 9(2), 27–39.
Al-Ahmad & Smith. (2024). Korelasi Kebutuhan Spiritual Dengan Kualitas Hidup Lansia. Jurnal Olahraga Dan Kesehatan Indonesia(JOKI), 3(2), 83–93.
Ani, R. (2020). Gambaran self compassion pada primary caregiver skizofrenia di kota Padang. Universitas Andalas.
Ernawati. (2021). Sabar dalam Perspektif Imam Al-Ghazali Ditinjau dari Kesehatan Mental. UIN Walisongo.
Faizah & Rohimi. (2022). Maqamat Dan Ahwal Dalam Pandangan Abu Nashr Al-Thusi Al-Sarraj Dalam Kitab Al-Luma’. MA’RIFAT: Jurnal Ilmu Tasawuf, 1(1), 19–38.
Ghoffar, M. A. (2005). Tafsir Ibnu Katsir. Pustaka Imam Asy-Syafi’i.
Hafil, A. S., & Ratnawati, R. (2022). Konstruksi Sabar Al-Ghazali sebagai Terapi Sufistik dalam Meningkatkan Adversity Quotient Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Esoterik.
Hamid dan Sulaiman. (2023). Kontrol Diri Dalam Perspektif Islam Dan Upaya Peningkatannya Melalui Layanan Bimbingan Konseling Islam. At-Taujih Bimbingan Dan Konseling Islam, 5(2), 1–15.
Karim & Peterson. (2023). Perkembangan Religiusitas Anak Berkebutuhan Khusus (Tunagrahita) di Sekolah Umum. Jurnal Studi Islam Dan Kemuhammadiyahan (JASIKA), 3(2), 132–139. https://doi.org/10.18196/jasika.v3i2.51
Kementerian Agama RI. (2024). Al-Qur’an Online. Quran.Kemenag.Go.Id.
Khoirunnisa, R. N. (2022). Meaningful Life of Male Family Caregiver for Individuals With Schizophrenia.
Kusumawati & Rahman. (2024). Aspek Psikologis pada Ayat-ayat Mengenai Kesabaran dalam Al-Quran. Jurnal Ruhul Islam, 2(1), 17–37. https://doi.org/10.33476/jri.v2i1.167
Malik et al. (2022). Dukungan Sosial : Sebagai Bantuan Menghadapi Stres dalam Kalangan Remaja Yatim di Panti Asuhan Fatimah Ibda. 12(02), 153–169.
Mohammed & Ibrahim. (2024). Peran Penting Orang Tua Sebagai Pendidik Untuk Menumbuhkan Ketauhidan Anak Sejak Dini. JIS: Journal Islamic Studies, 2(2), 156–177.
Muhtador & Khasan. (2024). Konsep Sabar Dalam Al-Quran Dan Kontekstualisasinya Dalam Tujuan Hidup Manusia Melalui Pendidikan. Jurnal Ruhama, voulume 1(ISSN:2615-2304), 63–77.
Munir, M. (2019). Konsep Sabar Menurut Al-Ghazali dalam Kitab Ihya Ulu Al-Din. Spiritualis, 5(2), 113–133.
Nasution et al. (2022). Psikologi dan Pendidikan Dalam Konteks Kebangsaan - Seri 3 Sumbangan Pemikiran Psikologi untuk Bangsa.
Nurfadiyah, H., & Ambarini, T. K. (2021). Peran Caregiver dalam Pemberian Metode Visual Support pada Individu ASD. Buletin Penelitian Psikologi Dan Kesehatan Mental (BRPKM), 1(1), 292–301.
Nurhasanah dan Ibrahim. (2024). Strategi Coping: Teori Dan Sumberdayanya. JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 101. https://doi.org/10.31100/jurkam.v1i2.12
Nurhayati & Syafruddin. (2024). Penafsiran Al-Azhar Pada Al-Quran Surat Al-Baqarah Ayat 153-157 Serta Implementasinya Dalam Kesabaran Menghadapi Ujian Dan Musibah. Skripsi, July, 1–23.
Pratiwi & Hidayat. (2023). Psikoterapi Tawakkal: Implementasi Terapi berdasarkan Konsep Tawakkal dalam Islam. 4, 81–91.
Purnaning Tyas, D., & Asyanti, S. (2023). Spiritual koping pada ibu yang merawat anak down syndrome. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Putri, S. M., & Puspita, S. T. (2024). Peran Pada Amalan Sufi dalam Meningkatkan Kedamaian dan Kesejahteraan Batin. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terpadu, 8(7), 184–193.
Rahayu, W. E., & Ramadhanty, R. D. (2022). Penerimaan ibu sebagai kunci penting interaksi ibu-anak pada anak berkebutuhan khusus. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 9(02), 164–176.
Rahman dan Abdullah. (2024). Pengaruh Empati Terhadap Perilaku Prososial Peserta Didik Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), 150–160. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p150-160
Rahman dan Hidayat. (2024). Eksplorasi Tantangan dan Peluang dalam Penerapan Manajemen Keuangan Syariah pada Sektor Ritel di Indonesia. 1000–1007.
Rahman et al. (2021). Penerimaan Orang Tua Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus (Tunadaksa). Warta Dharmawangsa, 16(3), 358–364. https://doi.org/10.46576/wdw.v16i3.2230
Rahman et al. (2023). Penerimaan Diri Ditinjau Dari Kebersyukuran dan Kesabaran Ibu dengan Anak Berkebutuhan Khusus. Psycho Idea, 21(1), 60. https://doi.org/10.30595/psychoidea.v21i1.15759
Rahmawati et al. (2023). Strategi Coping Stres Dalam Mengatasi Problema Psikologis. At-Taujih : Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(2), 37. https://doi.org/10.22373/taujih.v2i2.6527
Rajagukguk, S., Tasijawa, F. A., Bratha, S. D. K., Anggryni, M., & Aliyudin, N. (2023). First Episode Psychosis dalam Pandangan Caregiver. Penerbit NEM.
Rangganis, M. (2021). Hubungan Self Compassion Dengan Resiliensi Pada Family Caregiver Pasie Stroke. Universitas Islam Riau.
Rifqi, R. (2016). Pengaruh Agama Terhadap Kesehatan Mental, Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Jurnal Syifa Al-Qulub, 1(1), 25.
Shidqi, M. A. (2024). Hubungan antara Kecerdasan Emosional dengan Stress pada Pendamping Anak Autisme di Sekolah Luar Biasa Kota Batam. Medic Nutricia: Jurnal Ilmu Kesehatan, 2(2), 1–10.
Sri, F. A., Prihanto, Y. P., & Indriyani, O. (2023). Kaji Tindakan Mandiri Caregiver Informal dalam Merawat Lansia di Rumah di Area Kerja Puskesmas Bareng Kota Malang: Analisis Fenomenologi. Jurnal Ilmiah Kesehatan Keperawatan, 19(2), 91–99.
Syarifah, L., Latifah, N., & Puspitasari, D. (2021). Keteladanan Pengasuh dan Peran Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Santri Tarbiyatul Athfal Tegalrejo Magelang. Jurnal Esoterik, 5(1), 97–107.
Wijayanti & Rahman. (2023). Peran Agama dalam Mengatasi Masalah Stres dan Trauma. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 3(1), 1–11.
Zahira, G. R. (2020). Family Support dan Gratitude Terhadap Family Quality of Life Pada Orang Tua Dengan Anak Berkebutuhan Khusus. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Zainab et al. (2022). Pemanfaatan Table Manner Terhadap Kemampuan Self Regulation Anak Usia 5-6 Tahun. Repository.Uinjkt.Ac.Id, 1–108.
Zainuddin et al. (2023). Hubungan Dengan Keadaan, Sabar Berdasarkan Kuat Dan Lemahnya Seseorang, Sabar Berdasarkan Hukum, Dan Sabar Berdasarkan Kondisi Seseorang. Spiritualis, 5(2), 113–133.
DOI: 10.21043/esoterik.v10i2.26604