Open Journal Systems

Implementasi pembinaan dan terapi keagamaan terhadap mental klien anak di BAPAS Kelas I Cirebon

Muhammad Ikhsan Ghofur, Izzuddin Izzuddin, Tyara Salsa Hidayat

Abstract

BAPAS Class I Cirebon has a major role in the mental recovery efforts of children who conflict with the law. This assistance starts when the child conflicts with the law until the verdict is released. with the law until the verdict is free. This research is field research. The research data were analysed using qualitative methods. The data collection techniques used observation, documentation, and interviews. After the data is collected, it is then analysed using descriptive analysis. The findings of this research include Among them are: (1) The therapy used uses the method of Sufistic therapy and Sufi healing, namely the habituation of prayers and Sufi healing methods, namely habituation to prayer, fasting, reciting the Qur’an, muhasabah, and tafakur using advice and motivation, and using advice and motivation. The first therapy was given by guidance of child clients (BKA), and community counsellors directly gave the second. community. (2) The effect of the therapy provided is firstly the emergence of an awareness of what has been done and become a better self; secondly, motivation to follow the rules of law and society so that they can return to normal life in society. life in society normally.

Keywords


Correctional Center, Child Prisoners, Religious therapy

References


Abdullah, R. H. (2015). Urgensi penggolongan narapidana dalam lembaga pemasyarakatan. Fiat Justisia: Jurnal Ilmu Hukum, 9(1).

Bandung, L. (n.d.). PROFIL LEMBAGA PEMBINAAN KHUSUS ANAK KELAS II BANDUNG. LPKA Bandung.

Basrowi, S. (2008). Memahami Kajian Kualitatif. PT Rineka Cipta.

Dewi, I. P., Suryadi, R. A., & Fitri, S. U. R. (2020). Pengaruh Terapi Bacaan Al-Qur’an (TBQ) sebagai Biblioterapi Islami pada Kesehatan Mental Narapidana Lesbian. Faletehan Health Journal, 7(02), 104–112.

Fakhriyani, D. V. (2022). Kesehatan Mental. In M. Thoha (Ed.), Early Childhood Education Journal (Nomor November 2019). Duta Media Publishing.

Fanani, M. (2003). EFEK PSIKOTERAPI ALBERT ELLIS TERHADAP PERUBAHAN PERILAKU AGRESIF NARAPIDANA: SUATU TINJAUAN PSIKIATRI BIOLOGIK. UNIVERSITAS AIRLANGGA.

Farihah, M., & Rachman, I. K. (2017). Pendekatan Cognitive Behavior Therapy Berbasis Islam Untuk Mengatasi Kecemasan Sosial Narapidana. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 14(1), 62–76.

Gajah, N. (2017). Pembinaan Narapidana Anak Di Lembaga Pemasyarakatan Kelas 2 B Padangsidimpuan. Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman, 2(1).

Hamali, S. (2014). PSIKOLOGI AGAMA: Terapi Agama Terhadap Problematika Psikis Manusia. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 9(2), 1–20.

Handayani, E. S. (2022). KESEHATAN MENTAL(MENTAL HYGIENE). Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al-Banjari Banjarmasin.

Isbakhi, A. F., & Kusumastuti, W. (2019). PENGARUH PSIKOTERAPI PROFETIK TERHADAP KESEJAHTERAAN PSIKOLOGIS PADA NARAPIDANA DI RUTAN KELAS IIB PURWOREJO.

J Moleong, L. (2018). Metode Kajian Kualitatif. Remaja Rosda Karya.

Matondang, W. P. (2021). Kondisi Mental Yang Dialami Narapidana Anak Dan Upaya Penanggulangannya Agar Bisa Kembali Ke Dalam Kehidupan Bermasyarakat. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(2), 303–309.

Mustamir Pedak. (2021). Kerangka Konsep Sufi Healing. Literasi Nusantara.

Nashriana. (2012). Perlindungan Hukum Pidana Bagi Anak Di Indonesia. RajaGrafindo Persada.

Panjaitan, S., Siregar, G. T. P., & Siregar, S. A. (2021). Peran BAPAS Sebagai Pembimbing Kemasyarakatan Dalam Penanganan Anak Yang Berkonflik Dengan Hukum (Studi Pada BAPAS Kelas I Medan). Jurnal Retentum, 2(1), 79–89.

Prabowo, A. (2016). Kesejahteraan psikologis remaja di sekolah. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 4(2), 246–260.

Kesejahteraan Anak, (1979).

Kesejahteraan Sosial, Pub. L. No. Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2009 (2009).

Peradilan Pidana Anak, Pub. L. No. 11 Tahun 2021, 10 (2012).

Peraturan Pemerintah (PP) tentang Pembinaan dan Pembimbingan Warga Binaan Pemasyarakatan, Pub. L. No. 31 Tahun 1999 (1999).

Solihah, J. (2019). PENERAPAN METODE CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB KELAS VIII DI MTs COKROAMINOTO WANADADI KABUPATEN BANJARNEGARA. IAIN Purwokerto.

Sukma, F. M., & Panjaitan, R. U. (2019). Dukungan Sosial Dan Hubungannya Dengan Tingkat Depresi Pada Narapidana Anak. Jurnal Keperawatan Jiwa, 6(2), 83. https://doi.org/10.26714/jkj.6.2.2018.83-90

Utami, N., & Purwandari, E. (2016). Efektifitas kelompok psikoterapi positif untuk meningkatkan kesejahteraan psikologis pada narapidana. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Zaini, A. (2017). Terapi Sufistik Untuk Penyembuhan Gangguan Mental dan Mewujudkan Pribadi yang Sehat. Konseling Religi: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 8(1), 211–224. https://doi.org/10.21043/kr.v8i1.2598

Zaprulkhan. (2017). Ilmu Tasawuf: Sebuah Kajian Tematik. Rajawali Pers.


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/esoterik.v9i2.20615

How To Cite This :