Patterns Of Educational Interaction in the Formation of Multicultural Attitudes of Students in Multi Religious Schools
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Angi St. Anggari, Afriki, Dara Retno Wulan, N. P., & Hendriyeti, L. M. K. dan S. (2017). Indahnya Kebersamaan: Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Untuk SD/MI Kelas IV. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.
ARIFIN, SYAMSUL, Moh Anas Kholis, N. O. (2021). Agama dan Perubahan Sosial di Basis Multikulturalisme: Sebuah Upaya Menyemai Teologi Pedagogi Damai di Tengah Keragaman Agama dan Budaya di Kabupaten Malang. NUR EL-ISLAM: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 8(2). https://doi.org/https://doi.org/10.51311/nuris.v8i2.372
Arsal, Z. (2019). Critical multicultural education and preservice teachers’ multicultural attitudes. Journal for Multicultural Education, 13(1). https://doi.org/10.1108/JME-10-2017-0059
Assagaf, I. M. dan L. (2018). Kewajiban dan Hakku: Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Untuk SD/MI Kelas III. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.
Creswell, W. J. (2015). Penelitian Kualitatif dan Desain Riset: Memilih diantara Lima Pendekatan. Pustaka Pelajar.
Cusher, H. Kenneth, Averil McClelland, and P. S. (2015). Human Diversity in education (an intercultural approach, eigth edition). McGraw Hill Education.
Denzim dan Lincoln. (2009). Handbook of Qualitative Research. Pustaka Pelajar.
Fita Mustafida. (2020). Pendidikan Islam Multikultural (konsep dan implementasi proses pembelajaran PAI berbasis nilai-nilai multikultutral). Rajawali Press.
Fitriyah, N. L. (2013). MEMBANGUN PEMBELAJARAN DEMOKRATIS BERWAWASAN MULTIKULTURAL. MADRASAH. https://doi.org/10.18860/jt.v0i0.2233
Gafur, A. (2020). Pola interaksi edukatif pendidikan agama islam berbasis multicultural: Studi tentang pembentukan sikap multikultural siswa muslim di Sekolah Dasar Taman Harapan Kota Malang [Pascasarjana UIN Maulana Malik Ibrahim Malang]. http://etheses.uin-malang.ac.id/31328/
Halim, A., & Maskuri, M. (2021). KOMPETENSI MULTIKULTURAL GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. PENDIDIKAN MULTIKULTURAL, 5(1). https://doi.org/10.33474/multikultural.v5i1.10322
Herawati, E., Ningtias, R. K., & Habibie, M. R. (2021). Relevansi Pendidikan Multikulturalisme Nabi Muhammad dalam Konteks Keindonesiaan : Spirit Profetik dalam Mengelola Keragaman di Basis Masyarakat Multikultural. NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 8(2). https://doi.org/10.51311/nuris.v8i2.306
Majid, N. A., Jelas, Z. M., Azman, N., & Rahman, S. (2010). Communication skills and work motivation amongst expert teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 7. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.10.075
Muslim, M., Almegi, A., Alfiah, A., Akmal, A., & Amelia, H. R. (2021). Peranan Lingkungan Sosial Terhadap Pembentukan Sikap Peduli Lingkungan Peserta Didik Di MAS Al-Islam Petala Bumi. EL-JUGHRAFIYAH, 1(1). https://doi.org/10.24014/jej.v1i1.14042
Mustafida, Fita, Abd, G. (2019). Strategi Pengelolaan Kelas (teori dan praktek menciptakan lingkungan kelas multikultural). UIN-Malang Press.
Mustafida, Fita, L. N. A. B. D. (2021). Establishment Of Religious Tolerance Through Multicultural School Culture In Taman Harapan Elementary School Malang City. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 9. https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/elementary/article/view/11559
Mustafida, F. (2019). PEMBELAJARAN NILAI MULTIKULTURAL DALAM BUDAYA MADRASAH DI MIN I KOTA MALANG. PENDIDIKAN MULTIKULTURAL. https://doi.org/10.33474/multikultural.v3i1.2550
Ngainun Naim, A. S. (2008). Pendidikan Multikultural, Konsep dan Aplikasi. Al-Ruzz Media Group.
Nur Latifah, Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 6(2). https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.15051
Pohan, S. A., & Dafit, F. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3). https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.898
Purnama, S. (2021). Implementasi Pendidikan Multikultural melalui Mata Pelajaran PPKn untuk Mendukung Sikap Toleransi Siswa dalam Masyarakat Multikultur. Jurnal Basicedu, 5(6). https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1561
Rosarian, A. W., & Dirgantoro, K. P. S. (2020). UPAYA GURU DALAM MEMBANGUN INTERAKSI SISWA MELALUI METODE BELAJAR SAMBIL BERMAIN [TEACHER’S EFFORTS IN BUILDING STUDENT INTERACTION USING A GAME BASED LEARNING METHOD]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 3(2). https://doi.org/10.19166/johme.v3i2.2332
Ruiz-Jiménez, M. C., Martínez-Jiménez, R., Licerán-Gutiérrez, A., & García-Martí, E. (2022). Students’ attitude: Key to understanding the improvement of their academic RESULTS in a flipped classroom environment. International Journal of Management Education, 20(2). https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022.100635
Shaari, A., Ismail, H. N., & Hamzah, A. (2018). Describing Dialogic Teaching and Learning in A Malaysian Higher Learning Institution Setting: A Discussion of Its Observational Findings. Asia Pacific Journal of Educators and Education. https://doi.org/10.21315/apjee2017.32.1
Smith, M. (2002). Curriculum Theory and Practice. Routledge.
Strasser, S. (2021). Multikulturalismus. In Lexikon der Globalisierung. https://doi.org/10.1515/transcript.9783839418222.270
Susiloningsih, W. (2020). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar “Kajian Analitis Dalam Prespektif Filsafat. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 1. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/didaktis/article/view/4488
Sutresna, I. B., Dewantara, I. P. M., & Tantri, A. A. S. (2019). Upaya Preventif Konflik Sosial dengan Pengembangan Materi Pembelajaran Berbasis Multikultural. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Sains Dan Humaniora, 2(2). https://doi.org/10.23887/jppsh.v2i2.15971
Syarbaini, S. & R. (2009). Dasar-dasar sosiologi. Graha Ilmu.
Thoif, M. (2018). ANALISIS KEBIJAKAN UU NO. 20 TAHUN 2003 TENTANG SISDIKNAS. Jurnal Kependidikan Dan Keagamaan.
Yusfina Hendrifiana, Panca Ariguntar, dan L. A. (2017). Diriku: Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Untuk SD/MI Kelas I. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.
Zakiyuddin Baidhawy. (2005). Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Erlangga.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/elementary.v10i1.14188
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
indexed by: