Implementasi Pendidikan Multikultural Melalui Model Contextual Teaching and Learning Pendidikan Agama Islam Siswa Sekolah Dasar (Literatur Review)

Rahadian Sujud, Erry Utomo

Abstract


Implementation of Multicultural Education through the Contextual Teaching and Learning Model of Islamic Religious Education for Elementary School Students (a Literature Review). This study aims to explain how to implement learning to foster multicultural values with a Contextual Teaching Learning approach in Islamic Religious Education, and also to explain its urgency and relevance to Islamic teachings. This research is qualitative and uses literature study methods. In the search, it was found that plurality is a logical consequence of the diversity of cultures, ethnicities, races, religions, that Indonesia has. The implementation of cultural elements is considered to be a bridge to the presence of a peaceful life. However, to make this happen, it is a tough challenge that must be faced. In fact, until now Indonesia still often faces problems in accepting diversity, especially in the midst of increasing complexity of life.Multicultural education is important to be taught to students in pluralistic Indonesia. PAI plays a role in instilling inclusive and contextual Islamic teachings using a contextual teaching and learning model that has proven successful in the process of transferring knowledge and values, so that students are able to understand and practice multicultural values that are in line with Islamic values in life such as mutual respect, respect, help, tolerance, democracy, inclusion in a heterogeneous society.

 

Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan bagaimana mengimplementasikan pembelajaran untuk menumbuhkan nilai-nilai multikultural dengan pendekatan Contekstual Teaching Learning dalam Pendidikan Agama Islam, dan juga untuk menerangkan urgensi dan relevansinya dengan ajaran Agama Islam. Penelitian ini bersifat kualitatif dan menggunakan metode studi literatur. Dalam pencarian tersebut ditemukan bahwa pluralitas merupakan konsekuensi logis keragaman budaya, suku, ras, agama, yang dimiliki Indonesia. Implementasi unsur kebudayaan dianggap dapat menjadi jembatan hadirnya kehidupan yang damai. Namun, untuk mewujudkan hal tersebut, merupakan tantangan berat yang harus dihadapi. Kenyataannya sampai saat ini Indonesia masih kerap menghadapi masalah dalam menerima keberagaman terutama di tengah kompleksitas kehidupan yang semakin tinggi. Pendidikan multikultural penting diajarkan kepada peserta didik di Indonesia yang pluralistik. PAI berperan menanamkan ajaran islam yang inklusif dan kontekstual dengan menggunakan model contekstual teaching and learning terbukti berhasil dalam proses transfer ilmu dan nilai, sehingga peserta didik mampu memahami dan mengamalkan nilai-nilai multikultural yang senapas dengan nilai-nilai Islam dalam kehidupan seperti saling menghormati, menghormati, tolong menolong, toleran, demokratis, inklusif di tengah masyarakat yang heterogen. 


Keywords


Basic education; Contextual Teaching and Learning; Islamic education; Multicultural Education.

References


Abdi, M. I. (n.d.). Contextual Teaching and learning (CTL) dalam Pembelajaran PAI. http://sutisna.com/artikel/artikel-kependidikan/pembelajaran-menurut-filsafat-konstruktivisme/

Abitolkha, A. M., Ismail, A. N., & Hady, Y. (2020). The Interrelation of Curriculum Development with Contextualization of Islamic Education Learning in Junior High School. TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, 7(1), 48–66. https://doi.org/10.15408/tjems.v7i1.13843

Aeni, K., & Astuti, T. (2020). Implementasi Nilai-nilai Multikultural di Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan , 10(2), 178–186. http://jurnal.umk.ac.id/index.php/RE

Agis Mubarok, A., & Gandara Rustam, D. (2018). Islam Nusantara: Moderasi Islam Di Indonesia. Journal of Islamic Studies and Humanities, 3(2), 153–168. https://doi.org/10.21580/jish.32.3160

Akbar, R. F. (2015). Metode Contextual Teaching and Learning untuk Pengembangan Pembelajaran PAI. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(2), 211–228.

al Arifin, A. H. (2012). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Praksis Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 1(1), 72–82.

Amin, M. (2018). Pendidikan Multikultural. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 09(1).

Arifin, Z. (2012). Pendidikan Multikultural-Religius untuk Mewujudkan Karakter Peserta Didik Yang Humanis-Religius. Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 89–106.

Asril, S., Patty, R. R., & Pratama, A. N. (2012, December). Kasus Kekerasan yang Dipicu Masalah Keberagaman di Indonesia .

Bahruddin, E., Rosyadi, A. R., & Edy, E. (2018). Persepsi Siswa Madrasah Tsanawiyah Terhadap Pendidikan Multikultural Keagamaan Dalam Penanggulangan Radikalisme Secara Dini. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 7(02), 179. https://doi.org/10.30868/ei.v7i2.271

Choir, A. (2019). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Berbasis Aktivitas Kontekstual di MI Alam Alfa Kids Pati. Quality, 7(1), 114–131.

Danoebroto, W., Matematika, P., & Abstrak, Y. (2012). Model Pembelajaran Matematika Berbasis Pendidikan Multikultural A Model of Matematics Teaching Based on Multicultural Education. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 1(1), 94–107.

Dewan, A., Prabowo, A., & Ilyas, H. (2021). Multicultural Education in Islamic Perspective. Proceedings of the International Conference on Economics, Business, Social, and Humanities (ICEBSH 2021).

Emi, I. S., Muhammad, E., & Gunawan, H. (2012). Contextual Teaching And Learning Approach To Teaching Writing. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 2(1), 10–22.

Fadlillah, M. (2017). Model Kurikulum Pendidikan Multikultural di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 5(1), 42–51.

Fatmawati, L., Pratiwi, R. D., & Yuli Erviana, V. (2017). Pengembangan Modul Pendidikan Multikultural Berbasis Karakter Cinta Tanah Air dan Nasionalis pada Pembelajaran Tematik. 80–92.

Gorski, P. C. (2010, April 14). Critical Multicultural Pavilion Working Definition.

Gunawan, I., Saetban, A., & Faiz, A. (2019). Enhancing Religious Tolerance through Educators’ Behaviors. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 38. https://doi.org/10.17509/jpis.v28i1.11251

Guritno, T. (2121, April). Riset Setara Institute: Intoleransi atas Kebebasan Beragama-Berkeyakinan Paling Banyak Terjadi pada 2020.

Hamid, A. (2018). Peranan Pendidikan Agama Islam Dalam Penguatan Nasionalisme di Indonesia. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(1), 19–41. https://doi.org/10.14421/jpai.2018.151-02

Hasibuan, M. I. (2014). Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning). Logaritma, II(01).

Hermanto, Marini, A., & Maksum, A. (2021). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara. 6(2), 142–154. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.15205

Hidayat, T., & Syahidin, S. (2019). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Model Contextual Teaching And Learning Dalam Meningkatkan Taraf Berfikir Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 115–136. https://doi.org/10.14421/jpai.2019.162-01

Hidayati, N. (2016). 59-Article Text-269-1-10-20161129. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4, 45–67.

Hoon, C. Y. (2017). Putting Religion into Multiculturalism: Conceptualising Religious Multiculturalism in Indonesia. Asian Studies Review, 41(3), 476–493. https://doi.org/10.1080/10357823.2017.1334761

Ibrahim, R. (2013). Pendidikan Multikultural: Pengertian, Prinsip, dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam. ADDIN, 7(1), 129–154.

Irham, I. (2018). Islamic Education at Multicultural Schools. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 141. https://doi.org/10.15575/jpi.v3i2.1448

Julaiha, S. (2014). Internalisasi Multikulturalisme Dalam Pendidikan Islam. Dinamika Ilmu, 14(1), 109–122.

Kadir, A. (2013). Konsep Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah. In Dinamika Ilmu (Vol. 13, Issue 3). http://irfarazak.blogspot.com/2009/04/model-pembelajar

Kamal, M. (2013). Pendidikan Multikultural Bagi Masyarakat Indonesia Yang Majemuk. Jurnal Al-Ta’lim, 1(6), 451–459.

Khojir. (2014). Penanaman Nilai-NIlai Multikultural (Studi Kasus Pada Pesantren Nabil Husein Samarinda Kalimantan Timur). 14(1).

Mailani, I. (2019). Implementasi Pendekatan Kontekstual Teaching and Learning dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Hikmah, 1(1), 16–25.

Mania, S. (2010). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan, 13(1), 78–91.

Mansur, R. (2016). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Multikultural (Suatu Prinsip-Prinsip Pengembangan). Jurnal Kependidikan Dan Keislaman FAI Unisma Jurnal Ilmiah Vicratina, 10(2).

Masamah, U., & Huda, M. (2016). Multicultural Education And The Nationalistic Reality (Photograph The Role Of Teachers In Building A Multicultural Awareness In Indonesia). QIJIS: Qudus International Journal of Islamic Studies , 4(1), 68–81.

Mu’id, A., & Shofa, A. (2016). Memaknai Kembali Multikulturalisme Indonesia Dalam Bingkai Pancasila. JPK: Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 1(1), 34–41.

Mujito, W. E. (2014). Konsep Belajar Menurut Ki Hadjar Dewantara Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, XI(1).

Munadlir, A. (2016). Strategi Sekolah Dalam Pendidikan Multikultural. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 114–130.

Muqoyyidin, A. W. (2013). Membangun kesadaran inklusif multikultural untuk deradikalisasi pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 131–151. https://doi.org/10.14421/jpi.2013.21.131-151

Najmina, N. (2018). Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 52–56. http://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jupiis

Novayani, I. (2017). Pembelajaran PAI Berbasis Multikultural. Tadrib, 3(2), 235–250.

Nugroho, M. A. (2016). Pendidikan Islam Berwawasan Multikultural; Sebuah Upaya Membangun Pemahaman Keberagamaan Inklusif pada Umat Muslim. Mudarrisa, Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 8(1), 31–60. https://doi.org/10.18326/mudarrisa.v8i1.31-60

Parhan, M., & Sutedja, B. (2019). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Dalam Pendidikan Agama Islam di Universitas Pendidikan Indonesia. Tarbawy: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(2), 114–126.

Riyadi, A. (2011). dasar-dasar ideal dan operasional dalam pendidikan islam. Dinamika Ilmu, 11(2), 1–10. http://hadirukiyah.blogspot.com/2009/06/dasar-dasar-tujuan-pendidikan-islam.html.

Rohman, M. (2018). Konsep Tujuan Pendidikan Islam Perspektif Nilai-Nilai Sosial Kultural. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 21–35.

Said, N. (2013). Revitalizing The Sunan Kudus’ Multiculturalism In Responding Islamic Radicalism In Indonesia. Qudus International Journal Of Islamic Studies, 1(1), 37–57.

Sakti, R. E. (2021, June 4). Dekadensi Toleransi Beragama Indonesia di Mata Dunia .

Sani, A. F. I. (2019, December). Indeks Kerukunan Umat Beragama Buruk, Jokowi: Jaga Toleransi.

Selvianiresa, D., & Prabawanto, S. (2017). Contextual Teaching and Learning Approach of Mathematics in Primary Schools. Journal of Physics: Conference Series, 895(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/895/1/012171

Somantrie, H. (2011). Konflik dalam Perspektif Pendidikan Multikultural. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(6), 660–672.

Subandi, S., Fauzan, A., Afriyadi, M. M., & Ramli, M. (2019). Implementation of Multicultural and Moderate Islamic Education at the Elementary Schools in Shaping the Nationalism. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 4(2), 247–255. https://doi.org/10.24042/tadris.v4i2.5003

Sutjipto. (2017). Implementasi Kurikulum Multikultural di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(1), 1–21.

Tarmizi. (2020). Relevansinya Dalam Doktrin Islam. Jurnal Tahdzibi: Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 57–68. https://doi.org/10.24853/tahdzibi.5.1.57-68

Wahyuni, I. (2015). Konsep dan Praksis Pendidikan Multikultural Rev 2.

Wibowo, A. M. (2018). Multikulturalisme Peserta Didik Muslim di Yogyakarta. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 16(1), 35–49. http://www.wahidinstitute.

Wilatikta, A. (2020). Jurnal Ilmu Agama Islam. Jurnal Ilmu Agama Islam, 2(2), 1–12.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/quality.v11i1.19198

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 QUALITY

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License


Quality Journal by Pascasarjana IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.