Pengelolaan Program Tahfizh dalam Pembentukan Karakter Peserta didik di MI Negeri 11 Boyolali

Muhammad Nasri Dini, Umi Khoeriyah

Abstract


The headmaster has a very important role in the tahfizh program, for its success and able to realize the character of Islamic students. MI Negeri 11 Boyolali is one of the state madrasah that has a superior program of Tahfizh Al-Qur’an Juz 30 for all its students. The purpose of this study was to determine the management of the tahfizh program in character building of students at MI Negeri 11 Boyolali. This research is a form of qualitative descriptive approach. The research subjects were tha principal of the madrasah, the coordinator of the tahfizh program, 4 tahfizh teachers, 2 student for each class. Data collection techniques in this study using interviews, observation and documentation. The results of the study indicated that : First, overall the management of the tahfizh program for building the students character at MI Negeri 11 Boyolali has been going well, while its implementation included: (1) planning; (2) organizing; (3) direction; and (4) monitoring the tahfizh program. Second, the application of memorizing Qur’an method those have been applied are (1) the tahfizh method; (2) caption method; and (3) tartil method. Third, the supporting and inhibiting factors of the tahfizh program, the supporting factors are: (1) social environment; (2) the Qur’an provided by the madrasah for memorizing; (3) the availability of classes for tahfizh activities; and (4) there are tahfizh teachers. The inhibiting foctors are: (1) the lazy nature of students; (2) the lack of classes for tahfizh activities; and (3) lack of tahfizh teachers.

Keywords


Character Building, Madrasah Students, Tahfizh Program

Full Text:

PDF

References


Achmad Kabiru, S. (2017). Manajemen dan Teori Aplikasi. Bandung: Alfabeta.

Akyuni, Q. (2018). Pengorganisasian dalam Pendidikan Islam. Serambi Tarbawi: Jurnal Studi Penelitian, Riset Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 10(2), 91–101.

Al-Lahim, K. B. A. K. (2009). Mengapa Saya Menghafal Al-Qur’an. Jakarta: Bumi Aksara.

Amri, A. (2021). Nilai karakter Nasionalis dan Mandiri dalam Pembelajaran PAI di SDN 061 INP Tapparang Polman. UIN Alauddin Makassar.

Budiantoro, W. (2016). Urgensi Manajemen Dalam Pengembangan Aktifitas Dakwah. Komunika, 10(2), 278–291.

Entrisnasari, F. V., Puspitasari, F. F., & Supriyanto, S. (2020). Implementasi Strategis Manajemen Sumber Daya Manusia Perspektif Al-Qur’an. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 210–225. doi:10.24090/insania.v25i2.4185

Fikri, D. M. Z. and M. (2018). Pengelolaan Program Tahfizh Dalam Pembentukan Karakter Anak di SMP PKPU Neuheun Aceh Besar. Jurnal Intelektualita, 6(2), 32–44.

Fitriyanti. (2017). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan PGRI Tahun 2017. In Nilai-Nilai Karakter Dalam Pelajaran Akuntansi (pp. 46–50). Palembang: Pengurus Besar PGRI.

Hanik, E. U. (2021). Manajemen Pendidikan Karakter dalam Menumbuhkan Sikap Religius Peserta Didik MI Mafatihul Akhlaq Jepara. Quality, 9(2), 179–192.

Hidayah, N. (2016). Strategi Pembelajaran Tahfizh Al-Qur’an di Lembaga Pendidikan. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 63–81. doi:10.21274/taalum.2016.4.1.63-81

Moleong, L. J. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Munthe, A. P. (2015). Pentingya Evaluasi Program Di Institusi Pendidikan: Sebuah Pengantar, Pengertian, Tujuan dan Manfaat. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 1. doi:10.24246/j.scholaria.2015.v5.i2.p1-14

Nasihatun, S. (2019). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam dan Strategi Implementasinya. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan, 7(2), 321–336. doi:10.36052/andragogi.v7i2.100

Pribadi, Y. (2019). Peran Pemantauan dan Evaluasi untuk Meningkatkan Evisiensi dan efektifitas Pelaksanaan Proyek/Kegiatan yang Dibiayai Melalui Pinjaman. Jurnal BPPK, 12(2), 114–124.

Shobirin, M., & Pd, M. (2018). Pembelajaran Tahfizh Al Qur ’ an dalam Penanaman Karakter Islami IAIN Kudus , Kudus , Indonesia. Quality, 6, 16–30.

Ubabuddin. (2018). Konsep Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 93–98. doi:10.29313/tjpi.v7i1.3428

Wadji, F. (2010). Tahfiz al-Qur’an dalam Kajian Ulum Al-Qur’an (Studi atas Berbagai Metode Tahfiz). UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Wahid, W. A. (2012). Cara Cepat Bisa Menghafal Al-Qur’an. Jogjakarta: Diva Press.

Yusuf, M. (2018). Metode Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al-Qur’an di Pesantren Modern Datok Sulaiman Bagian Putra Palopo. IAIN Palopo.

Zulina, D. M., & Fikri, M. (2018). Pengelolaan Program Tahfizh dalam Pembentukan Karakter Anak di SMP PKPU Neuheun Aceh Besar. Jurnal Intelektualita, 6(2), 32–44.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/quality.v10i1.13572

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 QUALITY

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License


Quality Journal by Pascasarjana IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.