The Implementation of ADDIE Al-Quran Hadith Learning Design Model at MTs Assathi’ Karas

Luthfil Hakim, Husniyatus Salamah Zainiyati, Rudy Al Hana, Siti Farrohah Alimina

Abstract


This study aim to answer the ADDIE model design and its application in Al-Qur'an Hadith subjects at MTs Assathi’ Karas. The method used in this research is a case study with a research approach using qualitative methods to obtain information in the form of interview data and documentation about the implementation of the ADDIE model learning design at MTs Assathi’ Karas. The application of the ADDIE model assisted by Autoplay media has gone through five steps: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The researchers' findings in this study are that the application of the ADDIE model assisted by Autoplay media can make the learning model more varied and increase students' learning motivation.


Keywords


Learning design; al-Qur'an hadith; ADDIE model

Full Text:

PDF

References


Bahri, A., Hidayat, W., & Muntaha, A. Q. (2018). Penggunaan Media Berbasis Autoplay Media Studio 8 untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa : Sebuah Inovasi Media Pembelajaran. Proceeding Biology Education Conference, 15(1), 394–402.

Bintari Kartika Sari. (2017). Desain Pembelajaran Model ADDIE dan Impelentasinya dengan Teknik Jigsaw. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Desain Pembelajaran Di Era Asean Economic Community (AEC) Untuk Pendidikan Indonesia Berkemajuan, 87–102. Retrieved from http://eprints.umsida.ac.id/id/eprint/332

Budiman, H. (2017). Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2095

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Gunawan, A. H., & Sutrio. (2015). Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Konsep Listrik Bagi Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(1), 9–14. https://doi.org/10.29303/jpft.v1i1.230

Mudhofir, Ali and Rusydiyah, E. F. (2017). Desain Pembelajaran Inovatif Dari Teori ke Praktik. In Desain Pembelajaran Inovatif Dari Teori ke Praktik (1st ed., Vol. 2). Depok: Rajawali Pers.

Mustofa, I. (2017). “Pendidikan Islam Sebagai Institusi Politik Demokrasi Tertinggi di Indonesia.” Halaqa: Islamic Education Journal, 1(1), 27. https://doi.org/10.21070/halaqa.v1i1.821

Oktaviani, H., Rachmah, U. F., Rahma, N. Q., & Sayidin, S. (2020). “The Model of Virtual Learning Approach at Mi Ma’arif Nu Limbangan.” Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 15(1), 99. https://doi.org/10.21043/edukasia.v15i1.6787

Prasetya, M. A. (2015). “E-Learning Sebagai Sebuah Inovasi Metode Active Learning.” Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(2), 319–338. https://doi.org/10.21043/edukasia.v10i2.797

Salehudin, M., Nurbayani, E., & Toba, R. (2020). “User Experience (Ux) of Multimedia; Program of AutoPlay Media Studio for Teacher Professional Education (Ppg).” Abjadia, 5(2), 111–121. https://doi.org/10.18860/abj.v5i2.8722

Saliyo. (2018). Memperdalam tentang keadaan pendidikan di dunia Achievement and Challengges . Untuk periode masa anak-anak Islam dapat dilihat dari berbagai sudut pandang . Beberapa ahli. 13(1), 127–154.

Zainiyati, H. S. (2010). Model Dan Strategi Pembelajaran Aktif: Teori dan Praktek dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Surabaya: Putra Media Nusantara & IAIN PRESS Sunan Ampel.

Pribadi, Benny A. (2014). Model Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Dian Rakyat.

Ahmadi, Rulam. (2005). Memahami Metode Penelitian Kualitatif. Malang: UIN

Malang-Press.

Hanafiah, Nanang., & Cucu Suhana. (2010). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

Istiqomah, Lailatul. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Autoplay untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik pada Mata Pelajaran Al-Quran Hadis Kelas IV MIN 2 Kota Malang. Skripsi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, Malang.

Januszewski, A. and Molenda, M. (2008). Technology: A Definition With Commentary (New York: Lawrence Erlbaum Associates)

Mayer, Richard E. (2014). Incorporating motivation into multimedia learning. Learning and Instruction.

Moleong, Lexi J. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Samani, M. (2012). Profesionalisasi Pendidikan. Surabaya: Unesa University Press.

Sugiono. (2013) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v16i1.9642

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/4.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/5.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/21.jpg   

 

Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam published by Islamic Religious Education Study Program, Tarbiyah Faculty of IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.