Policy Evaluation of Regulation Number 1429 of 2012 Concerning Arrangement of Study Program in the Islamic Religious College and Its Impact on PAI Study Program in IAIN Central Java

Agus Retnanto, Abdul Karim

Abstract


The purpose of this study was to evaluate the implementation of Islamic Education Regulation Number 1429 of 2012 concerning Study Program Arrangements in Islamic Religious Colleges and their implementation at the Islamic Education Study Program, Faculty of Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) in Central Java, namely Islamic Education Study Program (PAI) and Education Management Study Program Islam (MPI).  This research is field research which using qualitative data. The results of the study found four main problems, namely: (1) Policy of Faculty of Tarbiyah at IAIN in developing PAI into the PAI Study Program and MPI Study Program; (2) The efforts of Faculty of Tarbiyah IAIN in developing theIslamic Education Study Program became the PAI Study Program and MPI Study Program; (3) Supporting factors and obstacles faced by Faculty of Tarbiyah, IAIN in developing the Islamic Education Study Program into PAI Study Program and MPI Program Study at Faculty of Tarbiyah IAIN; and (4) Impacts faced by the Faculty of Tarbiyah IAIN and Islamic Education Study Program in developing Islamic Education Study Program into the PAI Study Program and the MPI Study Program of the IAIN Faculty of Tarbiyah.

Keywords


Policy Evaluation; PAI Study Program ; Islam Regulations

Full Text:

PDF

References


Agustian, Hamdi dan Armis, 2016, “Tantangan dan Peluang Perbankan Syari’ah dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA) 2015,” dalam Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Akutansi Universitas Islam Riau, Vol. 25, No. 1, hlm. 81-86.

Alami, Athiqah Nur.(2011)“Profil dan Orientasi Kebijakan Luar Negeri Indonesia Pasca Orde Baru,” Dalam Jurnal Penelitian Politik, LIPI, Vol. 8, No. 2, hlm. 163-180.

Arikunto, Suharsimi.(2012)” Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta, Rineka Cipta.

Association of Southeast Asia Nation, 2008, ASEAN Economic Community Blueprint, Jakarta, ASEAN Secretariat.

Azwar, Syarifuddin.(2012)” Metode Penelitian, Yogyakarta, Pustaka Pelajaran.

Dhenny H dan Fazli, 2016, Peluang dan Tantangan Indonesia dalam Keikutsertaan Masyarakat Ekonomi

Asean 2015, Pekanbaru, Fisip Universitas Riau.

Hadi, Sutrisno.(2010)”Metodologi Research, Yogyakarta, Fakultas Psikologi UGM Yogyakarta.

Hilmy, Masdar.(2016)”Dinamika Pendidikan Islam, Malang, in-Trans TV.

Howlett, Michael and M. Ramesh.(1995)”Studying Public Policy: Policy Cycles and Policy Subsystem, Oxford: Oxford University Press.

Julia Brannen, 2010, Memadu Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif, Samarinda-Yogyakarta, Fakultas Tarbiyah IAIN Antasari Banjarmasin dan Pustaka Pelajar, hlm. 69.

Kamar Dagang dan Industri Indonesia, 2017, Hadapi AEC 2015: Pengembangan Kualitas SDM Berbasis Kompetensi Perlu Dipacu, Internet, Diunduh pada 12 April 2017.

Kismartini, dkk, 2016, Analisis Kebijakan Publik, Jakarta, Buku Materi Pokok Universitas Terbuka.

Mahfud, Choirul. (2016)”Politik Pendidikan Islam: Analisis Kebijakan Pendidikan Islam di Indonesia Pasca Orde Baru, Yogyakarta, Pustaka Pelajar, hlm. 103-105.

Mintasib, Diyab. (2015) “Kelemahan Sistem Pendidikan Formal di Indonesia Perspektif Filsafat Pendidikan Islam,” dalam Jurnal Educatia: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Agama Islam, Vol. 8, No. 1, hlm. 45-65.

Moleong, Lexy., J. (2014)”Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nuryata, Made. (2013)”Pembelajaran Masa Kini, Jakarta, Sekarmita, 2010. Lihat juga Kholid Musyaddad, “Problematika Pendidikan di Indonesia,” dalam Edu-Bio, Vol 4, hlm. 53-54.

Riska Kurniasari, dkk. (2015)”Pengaruh Ketepatan Dana, Kecukupan Dana, dan Sasaran Penggunaan Dana BOS Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa di Kabupaten Jember,” Dalam E-Jurnal Ekonomi Bisnis dan Akutansi, Fakultas Ekonomi Universitas Jember, Vol. 2, No. 1, hlm. 23-28.

Samodra, Wibawa, 2015, Reformasi Administrasi, Bunga Rampai Pemikiran Administrasi Negara/Publik, Yogyakarta, Gava Media.

Sugiyono, 2016, Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung, Alfabeta.

Suyanto.(2015)”Pendidikan Untuk Masyarakat Indonesia Baru: Tantangan Global Pendidikan Nasional, Jakarta, Grasindo.

Tilaar, H.A.R.(2010)”Reformasi Pendidikan Nasional: Tinjauan Perspektif Posmodernisme dan Studi Kultural, Jakarta, Penerbit Kompas.

Triwiyanto, Teguh. (2013) “Standar Nasional Pendidikan Sebagai Indikator Mutu Layanan Manajemen Sekolah,” dalam Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 19, No. 2.

Triyonggo,Yunus., M. Syamsul Ma’arif, Anggraini Sukmawati, dan Lukman M. Baga. (2015) “Analaisis Situasional Kompetensi Praktisi Sumber Daya Manusia Indonesia Menghadapi MEA 2015,” dalam Jurnal Manajemen Teknologi, Vol. 14, No. 1, hlm. 104-105.

Ulber, Silalahi.(2003) “Relevansi Kebijakan Human-Centered Development dan Perbaikan Kualitas Pendidikan dalam Pengembangan Kualitas Sumber Daya Manusia Indonesia,” dalam e-Jurnal Unpar, Tahun 2, No. 1, hlm. 89-93.

Usman, Fajar. (2016)“Masyarakat Ekonomi Asean (MEA) dan Daya Saing Investasi Indonesia”, dalam Jurnal Lingkar Widyaiswara, Edisi 3, No. 1.

Usman.(2015) “Implementasi Kebijakan Kementerian Agama Terhadap Penyelenggaraan Taman Pendidikan al-Qur’an di Kabupaten Pasuruan,” dalam Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 1, No. 1, 2015, hlm. 1-16.

Wahoedi, S.(2018) ”The New Growt Theory:Peranan Ilmu Pengetahuan dan Investasi Sumber Daya Manusia Sebagai Pemacu Pertumbuhan Ekonomi, Jakarta, UKRIDA Press, 2010.

Winoto, Tj., Heri. (2009) “Daya Saing Sumber Daya Indonesia: Menghadapi ASEAN-China Free Trade Area,”Dalam Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis, Jakarta, Fakultas Ekonomi, Universitas Kristen Krida Wacana, Vol 9, No. 3.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v16i1.8565

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/4.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/5.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/21.jpg   

 

Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam published by Islamic Religious Education Study Program, Tarbiyah Faculty of IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.