PEMBERDAYAAN WAKAF PRODUKTIF UNTUK PENGEMBANGAN PENDIDIKAN
Abstract
Kajian ini bertujuan mendiskripsikan pemberdayaan wakaf produktif dengan pendekatan kajian kepustakaan. Peran yang dimainkan oleh wakaf untuk pendidikan tidak dapat dipisahkan dari sejarah peradaban Islam yang dibangun di atas wakaf dasar. Peran wakaf produktif dalam mengembangkan pendidikan tidak hanya terbatas pada pemenuhan sumber daya keuangan lembaga, tetapi juga kebutuhan lainnya. Dengan memanfaatkan properti wakaf, didirikan lembaga yang bertanggung jawab atas pembuatan aturan dasar untuk konsep mengajar. Persyaratan yang harus dipenuhi bagi seorang guru atau dosen, jadwal waktu belajar, serta kondisi yang harus dipenuhi untuk guru magang atau asisten pengajar adalah moral guru. Lembaga-lembaga ini juga mengatur metode pengajaran, buku sekolah, liburan tahunan, pembinaan sekolah, pengembangan sumber daya manusia, penyediaan perpustakaan, dan sebagainya. Dengan memanfaatkan dana abadi, mereka juga membentuk lembaga yang menangani pendidikan administrasi dan keuangan.
kata kunci: wakaf, produktif, pendidikan, pemberdayaan
EMPOWERING THE PRODUCTIVE ENDOWMENT FOR EDUCATIONAL DEVELOPMENT. This study aims to describe the empowering productive endowment by using library research. The role played by endowments for education can not be separated from the history of Islamic civilization built on a foundation endowments. Productive endowments role in developing education is not only limited to the fulfillment of the institution’s financial resources, but also other needs. By utilizing the waqf property, established institutions in charge of making the basic rules for teaching concepts, requirements that must be met for a teacher or professor, schedule study time, as well as the conditions that must be met for an intern teacher or teaching assistant, you ‘ addib morals and teacher of jurisprudence. These institutions also organize teaching methods, school books, annual vacation, school coaching , human resource development, provision of libraries, and so forth. By utilizing the endowment fund, also formed agency that handles administrative and financial education.
Keywords: Productive, Endowments, Education, Empowerment
Full Text:
PDFReferences
Abu Zahrah, Muhammad, 2005. Muhadarat fi al-Waqf. Cairo: Dar al- Fikr al-‘Arabi.
Ahmadi, Abu. 1997. Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Al-Arna’ut, Muhammad Muwaffiq. 2000. Daur al-Waqf fi al- Mujtama’at al-Islamiyyah. Cet-I. Damascus: Dar al-Fikr.
Al-Jundi, M.T. 1964. Dirasat Jadidah fi Tarikh at-Tarbiyyah al- Islamiyyah. Cairo: Dar al-Wafa li at-Tiba’ah.
Asy-Syu‘aib, Khalid Abdullah. 2006. an-Nazarah ‘ala al-Waqf. Kuwait: Kementerian Wakaf Kuwait.
Azim, Sana Abdul Azim Abdul Azis Abdul. 2006. al-Waqf ‘ala al- A’mal al-Khairiyyah fi Misr fi ‘Asr Salatin al-Ayyubiyyin. Tesis di Universitas al-Azhar.
Basuki, Sulistyo. 2010. Metode penelitian, Jakarta: Penaku. Departemen Agama. 2008. Model Pengembangan Wakaf Produktif.
Jakarta: Direktorat Wakaf.
Departemen Agama. 2008. Strategi Pengembangan Wakaf Tunai di
Indonesia. Jakarta: Direktorat Wakaf.
Departemen Agama. 2008. Pedoman Pengelolaan Wakaf Tunai.
Jakarta: Direktorat Wakaf.
Farhud, Muhammad as-Sa’di. dkk. 1983. al-Azhar Tarikhuhu wa Tatawwuruhu. Cairo: Haiah al-Misriyyah al-Ammah li al- Kitab.
Langgulung, Hasan. 2003. Asas-asas Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka al-Husna Baru.
----------1985. Pendidikan dan peradaban Islam. Jakarta: Pustaka al- Husna.
Mardalis, 1995. Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara.
Mielli, A., 1962. al-‘Ilm ‘inda al-‘Arab. Cairo: Dar al-Qalam.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v11i1.809
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed By: