PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS: STUDI KASUS DI MIM NGIPIK DAN MIM DONDONG KULONPROGO
Abstract
The services of Islamic educational institutions in Indonesia must be able to adjust to the demands and needs of the surrounding environment, including in the current context of 21st century skills, so that the institution can remain competitive and survive in the era of globalization. Madrasah Ibtidaiyah Ma'arif (MIM) Ngipik and MIM Dondong in Kulonprogo District Special Province of Yogyakarta are some Islamic educational institutions in the formal education path that has been trying to cultivate 21st century skills especially critical thinking skills. This article aims to reveal about how to learn critical thinking (CT) in MIM Ngipik and MIM Dondong as well as what critical thinking skills are successfully grown in learning in the madrasah. This research uses qualitative paradigm and case study method. The results of this study indicate that critical thinking learning (CTL) is done by multi-method learning and classroom management varied. The critical thinking skills of students that can be grown are: able to ask questions that match the topic discussed, began to be able to collect relevant information; begin to learn to act efficiently and creatively based on information in teacher guidance; can put forward quite a logical argument based on factual information in teacher guidance, can take credible conclusions with group work and in teacher guidance, and begin to be able to think analysis on differentiating cognitive processes.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anderson, Lorin W., dkk. 2015. Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen: Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom. Diterj.oleh: Agung Prihantoro. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ariyati, Eka. 2010. Pembelajaran Berbasis Praktikum untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Matematika dan IPA. Vol.1. No.2: 1-12.
Azra, Azyumardi. 2012. Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernitas di Tengah Tantangan Milenium III. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Bailin, Sharon, et.al. 1999. Conceptualizing Critical Thinking. Journal of Curriculum Studies. Vol. 31. No. 3: 285-302.
Clark, Donald. Do Universities Really Teach Critical Thinking? Aaparently Not. Donald Clark Plan B, 19 Januari 2011, http://donaldclarkplanb.blogspot.co.uk/2011/01/huge-study-do-univerities-really-teach.html, diunduh 15 Oktober 2017.
Dokumentasi Bahan Ajar "Pawai Budaya" dari Guru Kelas IV di MIM Dondong oleh Mujadi. Tanggal 10 Agustus 2017
Dokumentasi Jadwal Pelajaran dan Pembagian Tugas Mengajar Guru MI Ma'arif Ngipik dan MI Ma'arif Dondong. Tanggal 10 September 2017
Dokumentasi RPP Tema "Indahnya Kebersamaan" sub-tema " Keberagaman Budaya Bangsaku" pembelajaran ke-1 Kelas IV MIM Dondong oleh Purnaida. Tanggal 10 Agustus 2017.
Fadjar, A. Malik. 1999. Madrasah dan Tantangan Modernitas. Cet. ke-II. Bandung: YASMIN bekerjasama dengan Mizan.
Fatchurochman, Nanang.2012. Madrasah: Sekolah Islam Terpadu, Plus, dan Unggulan. Cet. II. Depok: Lendean Hati Pustaka.
Kuswana, Wowo Sunaryo. 2014. Taksonomi Kognitif: Perkembangan Ragam Berpikir, Cet.II. Bandung: Remaja Rosdakarya.
MOEC. 2016. Indonesia Educational Statistic In Brief 2015/2016. Jakarta, Indonesia: Center for Educational Data and Statistic and Culture, Ministry of Educational and Culture.
Nataatmaja, Chelsy Aurel, Rohmah, Miftahul, dan Gattan, Syahrul Naela (Siswa kelas IV), wawancara dengan Mujadi dan Purnaida. MIM Dondong Kulonprogo. Tanggal 31 Agustus 2017
Nisa (Siswa Kelas IV), wawancara oleh Bayu Rahmat Santosa. MIM Ngipik Kulonprogo. Tanggal 19 Agustus 2017
Observasi Manajemen Ruang di kelas IV MIM Dondong Kulonprogo oleh Mujadi dan Purnaida. Tanggal 4 September 2017
Observasi Pembelajaran Tematik Kelas IV di MIM Dondong oleh Mujadi dan Purnaida. Tanggal 10 Agustus 2017.
Observasi Proses Pembelajaran Kelas IV MIM Ngipik Kulonprogo oleh Bayu Rahmat Santosa. Tanggal 12 Agustus 2017 (a)
Observasi Proses Pembelajaran Kelas IV MIM Ngipik Kulonprogo oleh Bayu Rahmat Santosa. Tanggal 21 Agustus 2017 (b)
Paul, Richard W. , dan Elder, Linda. 2001. Critical Thinking: Tools for Taking Charge of Your Learning and Your Life. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
Prince, Emma-Sue. 2017. The Advantage, Diterj.oleh: Kowiya. Cet.II. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Sadia, I Wayan. 2008. Model Pembelajaran Yang Efektif untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis (Suatu Persepsi Guru). Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Undiksha. No.2. Tahun XXXI:1-20.
Sastrika, Ida Ayu Kade, Sadia, I Wayan, dan Muderawan, I Wayan. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Pemahaman Konsep Kimia dan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal IPA. Vol. 3:1-10.
Suarsana, I.M, dan Mahayukti, dan G.H. 2013. Pengembangan E-Modul Berorientasi Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Indonesia. Vol. 2 No. 2: 264-275.
Sugiyani (Guru Kelas IV MIM Ngipik), wawancara oleh Bayu Rahmat Santosa. MIM Ngipik Kulonprogo. Tanggal 21 Agustus 2017.
Tim Humas. Daftar Nama dan Alamat Sekolah SD/MI Kabupaten Kulonprogo", diunduh dari http://pendidikan.kulonprogokab.go.id/pages-37-daftar-sekolah-sdmi.html, tanggal 15 September 2017
Tim Penyusun. Daftar Satuan Pendidikan (Sekolah) Per Kec. Lendah. diunduh dari http://referensi.data.kemdikbud.go.id/index11.php?kode=040405&level=3, Tanggal 15 September 2017.
Tim Penyusun. Daftar Satuan Pendidikan (Sekolah) Per Kec. Wates. diunduh dari http://referensi.data.kemdikbud.go.id/index11.php?kode=040402&level=3, Tanggal 15 September 2017.
Wijayanto, Eko Aris (Guru Kelas IV MIM Dondong), wawancara oleh Mujadi dan Purnaida. MIM Dondong Kulonprogo Tanggal 4 September 2017
Zamroni. 2014. Percikan Pemikiran Pendidikan Muhammadiyah. Yogyakarta: Ombak.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v13i2.3525
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed By: