Freedom to Learn Curriculum from Kiai Haji Hasyim Asy'ari's Perspective (A Study of Book Adab Al-’Alim wa Al-Muta'allim)

Aba Agil Aziz, Eka Putra Romadona, Hisbullah Huda

Abstract


This study aims to describe the freedom to learn policy with a portrait of independent learning contained in the book Adab Al-’Alim Wa Al-Muta’allim by Kiai Haji Hasyim Asy'ari. This study employed the method of literature study with a qualitative descriptive approach. The researchers used the book of Adab Al-’Alim Wa Al-Muta’allim as the main source. Then, it was analyzed with contextual analysis. The results of this study revealed the concept of the freedom to learn policy offered by Kiai Haji Hasyim Asy'ari, including: first, learning according to the field of science and competence. Second, independent learning activities aim to create a generation with loyalty, piety, noble character, more creativity, the ability to work together, global diversity, critical thinking, and independence characteristics. Third, Kiai Haji Hasyim Asy'ari also developed literacy potential by reviewing various reference materials. The fourth is improving the ability of educators. Further, this research is expected to strengthen the freedom to learn curriculum from the perspective of Islamic education leaders.

Keywords


Freedom to learn; K.H. Hasyim Asy’ari; Adab Al-’Alim Wa Al-Muta’allim

Full Text:

PDF

References


Ahmad Baso Agus Sunyoto dan Rijal Mummaziq. (2017). KH Hasyim Asy’ari Pengabdian Seorang Kiai Untuk Negeri. jakarta: Museum Kebangkitan Nasional.

Aiman, F. dan I. K. (2020). Konsep Merdeka Belajar Pendidikan Indonesia Dalam Perspektif Filsafat Progresivisme. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(2 juli), 155–164.

Ainia, D. K. (2020). “Merdeka Belajar Dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara Dan Relevansinya Bagi Pengembangan Pendidikan Karakter.” Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 95–101.

Arifin, S., Abidin, N., & Anshori, F. Al. (2021). Kebijakan Merdeka Belajar dan Implikasinya terhadap Pengembangan Desain Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Dirāsāt: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(1).

Arifin, S., & Muslim, M. (2020). Tantangan Implementasi Kebijakan “Merdeka Belajar Kampus Merdeka” pada Perguruan Tinggi Islam Swasta di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 3(1).

Arikunto. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek (Revisi 4). jakarta: Rineka Cipta.

Asri, M. S. (2017). Dinamika Kurikulum di Indonesia. Jurnal Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 4(2).

Chatib, M. (2012). Sekolahnya Manusia: Sekolah Berbasis Multiple Intelligences di Indonesia. bandung: Kaifa.

Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan PeranGuru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 7(3).

faisal dkk. (2021). Pemikiran Pendidikan Pesantren K.H. Hasyim Asy’ari dan Pengembangan Pendidikan Islam di Indonesia. Intizar, 27.

Faisal, Munir, Afriantoni, & Astuti, M. (2021). Pemikiran Pendidikan Pesantren K.H. Hasyim Asy’ari dan Pengembangan Pendidikan Islam di Indonesia. Intizar, 27(1).

Fuadi, T. M., & Aswita, D. (2021). Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM): Bagaimana Penerapan Dan Kedala Yang Dihadapi Oleh Perguruan Tinggi Swasta di Aceh. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 5(2).

Hadi, A., Abbas, A., Padjrin, & Munir. (2021). Pemikiran Pendidikan Pesantren K.H. Hasyim Asy’ari dan Pengembangan Pendidikan Islam di Indonesia. TADRIB" Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1).

Hasyim Asy’ari. (2014). Adabu al-Alim Wa al-Muata’allim. Jombang: Maktabah Turast Islami.

Juita, D., & M, Y. (2021). The Concept of “Merdeka Belajar” in the Perspective of Humanistic Learning Theory. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 9(1).

Kemendikbud. (2020). Reformasi Pendidikan Nasional Melalui Merdeka Belajar.

Kiptiyah, M., Sukarno, & Widdah, M. El. (2021). Sejarah Perkembangan Kurikulum Pendidikan Islam Di Indonesia (Analisis Kebijakan Kurikulum Pendidikan Islam). JURNAL LITERASIOLOGI, 6(2).

Kuntowijoyo. (1999). Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Bentang Budaya.

Lao, H. A., & Hendrik, Y. Y. (2020). Implementasi kebijakan kemerdekaan belajar dalam proses pembelajaran di Kampus IAKN Kupang-NTT. Dedikasi Pendidikan, 4(2), 201–210.

Lbs, M. (2020). Konsep Pendidikan Menurut Pemikiran KH. Hasyim Asy’ari. Jurnal As-Salam, 4(1).

Maghfiroh, S. (2020). Konsep Merdeka Belajar Perspektif Aliran Progresivisme John Dewey. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1).

Martono. (2020). Pemikiran Pendidikan Islam KH. Hasyim Asy’ari (Perspektif Epistimologi Sosial Keagamaan Dan Konsep Pendidikan Islam Bagi Guru Dan Peserta Didik). Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1).

Mochamad Syaifudin. (2018). Relasi Guru – Murid; Kajian Kitab Adab al-Alim Wa al-Muta’allim KH. Hasyim Asy’ari. Qudwatuna, 1, 74.

Muhadjir, N. (2000). Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rakesarasin.

Muhammad Rijal Fadli dan Ajat Sudrajat. (2020). Pemikiran, Keislaman Dan Kebangsaan: Telaah Asy’ari, KH. Hasyim. Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 18.

Nashiruddin Pilo. (2019). Pemikiran Pendidikan K.H. Muhammad Hasyim Asy’ari. Jurnal Ilmiah Islamic Resources FAI-UMI Makassar, 16, 205–211.

Nasution, A. G. J. (2020). Diskursus Merdeka Belajar Perspektif Pendidikan Humanisme. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra UIN Sumatera Utara Medan AL ARABIYAH, 6, 1.

Nubaedi, A. (2018). Pendidikan Karakter Menurut K.H. Hasyim Asy’ari (Perspektif Filosofis). Fitrah: JUrnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 04(01), 207–226.

Nur Hadi, R. (2017). Pendidikan Nasionalisme-Agamis dalam Pandangan K.H. Ahmad Dahlan da K.H. Hasyim Asy’ari. Cakrawala, XII, 121–132.

Ramadhan, O. M., Hermawan, A. H., & Erihadiana, M. (2021). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam di Era New Normal. Intelektual, 11(1).

Ramayulis, dan N. (2005). Ensiklopedi Tokoh Pendidikan Islam. Jakarta: Quantum Teaching.

Rizka, K. (2017). Revitalisasi Pendidikan Islam Dalam Perspektif Kiai Hasyim Asy’ari. Islam Nusantara, 01, 156–170.

Sibagariang, D., Sihotang, H., & Murniarti, E. (2021). Peran Guru Penggerak dalam Pendidikan Merdeka Belajar di Indonesia. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2).

Sibagariang, D., Sihotang, H., Murniarti, E., & Indonesia, U. K. (2021). Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan. Dinamika Pendidikan, 14(2), 88–99.

Sopiansyah, D., Masruroh, S., Zaqiah, Q. Y., & Erihadiana, M. (2021). Konsep dan Implementasi Kurikulum MBKM (Merdeka Belajar Kampus Merdeka). Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(1).

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhartoyo, E., Wailissa, S. A., Jalarwati, S., Samsia, S., Wati, S., Qomariah, N., … Maulana Amin, I. (2020). Pembelajaran Kontekstual Dalam Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 1(3).

Widiyono, A., Irfana, S., & Firdausia, K. (2021). Implementasi Merdeka Belajar Melalui Kampus Mengajar Perintis di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 16(2).

Widiyono, Aan, Irfana, S., & Firdausia, K. (2021). Implementasi Merdeka Belajar melalui Kampus Mengajar Perintis di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 16(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v17i1.13459

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/4.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/5.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/21.jpg   

 

Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam published by Islamic Religious Education Study Program, Tarbiyah Faculty of IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.