Open Journal Systems

DISCOURSE OF HADITH’S HERMENEUTIC: Limitations and Terms of Application for Applying Five Hermeneutical Approach

Abdul Qudus Al Faruq, Hilmi Faiz Al Azzam, Abdulloh Ubet, Moh. Yardho

Abstract

The model of hadith Hermeneutics has been applied by some contemporary scholars attracting attention to be studied scientifically, as there is already a method of understanding hadith called syarh hadits in the study of ‘Ulumul Hadits. So the purpose of this study is to discuss the limitation of the application of the hermeneutic approach to hadith as well as to examine the position of hermeneutics in the minds of Islamic academics. The research method is qualitative research, then references from books (library research). The results of the study concluded that hermeneutics of hadith can be used in understanding hadith, although it is still within the scope of ta’wil and is not the main reference in understanding the text of the Prophet’s hadith. Hermeneutics is seen as an explanatory tool for religious texts that can still be used with restrictions and conditions not to demonize religious values, but Islamic methods such as Syarhu Hadist in ‘Ulumul Hadist remain the main reference in interpreting hadith texts. The author recommends strengthening Islamic knowledge before using hadith hermeneutics, in order to guard against errors in understanding hadith such as Jarh wa Ta’dil, ‘Rijalu al-Hadith, Nasikh wa Mansukh Al-Hadith and ect.

[Model Hermeneutika Hadis telah diterapkan oleh beberapa ulama kontemporer menarik perhatian untuk diteliti secara ilmiah, sebagaimana sudah ada sebuah metode memahami hadis yang disebut dengan syarh hadits dalam kajian ‘Ulumul Hadits. Sehingga tujuan penelitian ini untuk membahas batasan penggunaan pendekatan hermeneutika terhadap hadis sekaligus meneliti kedudukan hermeneutika dimata akademisi islam. Metode penelitian ini adalah kualitatif yang termasuk pada kajian kepustakaan (library research). adapun Hasil penelitian menyimpulkan bahwa hermeneutika hadis dapat digunakan dalam memahami hadis, meskipun masih dalam cakupan ta’wil dan bukan rujukan utama dalam memahami teks hadis Nabi. Hermeneutika dilihat sebagai alat penjelasan terhadap teks keagamaan yang masih boleh digunakan dengan batasan dan syarat tidak untuk menjelek-jelekkan nilai keagamaan, adapun tetapi metode islam seperti syarh hadits dalam ‘Ulumul Hadits tetap menjadi acuan utama dalam interpretasi teks hadis. Penulis merekomendasikan untuk memperkuat keilmuan islam sebelum menggunakan hermeneutika hadis, agar dapat menjaga kesalahan dalam pemahaman hadis seperti Ilmu Jarh Wa Ta’dil, ‘Ilmu Rijalu Al-Hadits, Nasikh wa Mansukh Al-Hadits dan lain sebagainya.]

Keywords


Discourse Of Hadith’s Hermeneutic, Contemporary Approach, Understanding Hadith

References


Ade Mela, D., & Davidra, D. (2022). Studi Komparasi Hadis dan Sunnah Dalam Perspektif Fazlur Rahman. Al-Fahmu: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir, 1(1), 27–35. https://doi.org/10.58363/alfahmu.v1i1.9

Ahmad, A. A.-H. (1998). Muʿjam Al-Maqayis Fi Al-Lughah. Dar al-Fikr.

Alawiyah, T. (2024). Metodologi Studi Islam: Pendekatan Kontemporer dan Tradisional (E. Efitra & I. Uzma, Eds.). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Alfian, M. (2018). Hermeneutika Nasr Hamid Abu Zayd. Islamika : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 18(1), 25–38. https://doi.org/10.32939/islamika.v18i01.268

Alhamadi, Y. (1987). Asalibu At-Tadris At-Tarbiyyah Al-Islamiyyah. Dar Marikh Li-l-Nasyr.

Amin, S. M. (2010). Bimbingan dan Konseling Islam. Amzah.

Arifin, T. (2014). ’Ulumul Hadits. Gunung Djati Press.

Arribathi, A. H., & Aini, Q. (2018). Mudik Dalam Perspektif Budaya Dan Agama (Kajian Realistis Perilaku Sumber Daya Manusia). CICES, 4(1), 45–52. https://doi.org/10.33050/cices.v4i1.475

Auda, J. (2008). Maqashid al-Shariah as Philosophy of Islamic Law: A Systems Approach (J. Auda, Ed.). The International Inst. of Islamic Thought.

Azqia, L. (2021). Penyakit Ain dalam Perspektif Islam: Studi Takhrij dan Syarah Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(2), 401–411. https://doi.org/10.15575/jra.v1i2.14696

Badi’ah, S. (2015). Metode Kritik Hadits Di Kalangan Ilmuwan Hadits. Al-Dzikra: Jurnal Studi Ilmu al-Qur’an dan al-Hadits, 9(2). http://dx.doi.org/10.24042/al-dzikra.v9i2.1873

Bakhri, A. (2023). Hermeneutika Fazlurrahman Untuk Memahami Hadist Nabi Tentang Pezina. Madaniyah, 12(2), 259–276. https://doi.org/10.58410/madaniyah.v12i2.468

Bakti Islami, M. L. (2022). Hadis-hadis tentang Pengobatan Herbal: Studi Takhrij dan Syarah Hadis dengan Tinjauan Kesehatan. Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin, 2(3), 503–526. https://doi.org/10.15575/jpiu.14453

Branson, M. L., Padilla, C. R., Theological Students Fellowship, & Fraternidad Teológica Latinoamericana (Eds.). (1986). Conflict And Context: Hermeneutics In The Americas: A Report On The Context And Hermeneutics In The Americas Conference. W.B. Eerdmans Pub. Co.

Cornille, C., & Conway, C. R. (Eds.). (2010). Interreligious Hermeneutics. Cascade Books.

Dinia, H. R., Jannah, M., & Anam, K. (2024). Reinterpretation Of Hadits On Wife Prostrating Upon The Husband: Hermeneutic Analysis Of Jorge J. E. Gracia. Riwayah: Jurnal Studi Hadis, 10(1), 19–48. http://dx.doi.org/10.21043/riwayah.v10i1.25875.

Gadamer, H.-G. (1976). Philosophical Hermeneutics: Translated And Edited By David E. Linge. publisher not identified.

Gallagher, S. (1992). Hermeneutics And Education. State University of New York Press.

Grinker, R. R., & Grinker, R. R. (1973). Psychosomatic Concepts (Rev. ed). Aronson.

Hadi, A. W.M. (2014). Hermeneutika Sastra Barat dan Timur. Sadra Press.

Hamdani, F. (2024). Agama Dalam Peradaban Barat: Sekularisme Dan Nihiliasasi Konsep Tuhan. Journal of International Multidisciplinary Research, 2(2). https://doi.org/10.62504/cgcmdd77

Hamsi, N. (1980). Fikratu IʿJazu Al-Qurʾan Munḏu Al-Biʿtsati Al-Nubuwwati Hatta ʿAshrina Al-Hadir. Muʾassasatu Al-Risalati li-l-tabʿi Walnasyr.

Ibn-Mandzur, M. I.-M. (2009). Lisan Al-ʿArab (ʿAmir Ahmad Haidar, Ed.; Tsabʻah 2). Dar al-kutub al-ʿilmiya.

Ihromi, T. O. (Ed.). (2006). Pokok-Pokok Antropologi Budaya (Ed. 13). Yayasan Obor Indonesia.

Ismail, M. S. (1995). Hadis Nabi Menurut Pembela Pengingkar dan Pemalsunya (Cet. 1). Gema Insani Press.

Jeanrond, W. G. (2002). Theological Hermeneutics: Development And Significance (3. impr). SCM Press.

Jurjani, ʿA. ibn M. ibn ʿA. (1991). Kitabu al-Taʿrifat. Dar Al-Ma’arif.

Jusmani, ʿA. ʿA. (1993). Al-Madkhal Ila Al-ʿIlmi Al-Nafs Al-Hadits. Al-Muassasatu Al-’Arabiyyah Li-l-Dirasat Wa An-Nasyr.

Kaelan. (2010). Metode Penelitian Agama Kualitatif Interdisipliner. Paradigma.

Karim, A. (2014). Sejarah Perkembangan Ilmu Pengetahuan. Fikrah: Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan, 2(1). http://dx.doi.org/10.21043/fikrah.v2i2.563

Karimullah, S. S. (2021). Tinjauan Antropologi Hukum dan Budaya terhadap Mudik Lebaran Masyarakat Yogyakarta. Sosial Budaya, 18(1), 64. https://doi.org/10.24014/sb.v18i1.12725

Khomeini, R. (2003). Forty Hadiths: An Exposition Of Ethical And Mystical Traditions. Institute for Compilation and Publication of Imam Khomeini’s Works.

Khulî, M. ’A. (2001). ’Ilmu Ad-Dalalah ’Ilmu Al-Ma’na. Dar Al-Falah li-l-Nasyr.

Maier, G. (1994). Biblical Hermeneutics (1st English ed). Crossway Books.

Mappiare A.T., A. (2006). Kamus Istilah Konseling & Terapi. Raja Grafindo.

McEvenue, S. E., & Meyer, B. F. (Eds.). (1989). Lonergan’s Hermeneutics: Its Development And Application. Catholic University of America Press.

Mueller-Vollmer, K. (2006). The Hermeneutics Reader: Texts of the German tradition from the Enlightenment to the present. Continuum.

Muhammad, F., Chatib, A., & Rahman, F. (2021). The Socio-Historical Criticism Toward Sunnah and Ijma’ In Fazlur Rahman Perspective. INNOVATIO: Journal for Religious Innovation Studies, 21(2), 85–98. https://doi.org/10.30631/innovatio.v21i2.132

Muhammad, N. D. (2011). Al-IʿJaz Al-ʿIlmi Fi Al-Qurʾan Walsunnah Washalath Bimanhaji Al-Daʿwah Al-Islamiyyah. Maktabatu Al-Iman.

Muluk, M. S. (2024). KH. Mustofa Bisri’s Humanistic Hermeneutics Of Hadith As A Response To Neo-Revivalist Islam. Riwayah: Jurnal Studi Hadis, 10(1), 71–94. http://dx.doi.org/10.21043/riwayah.v10i1.23673.

Mushlih, A. A. I. A. A. (2008). Al-I’jaz Al-’Ilmiy Fi-l-Qur’an Wa As-Sunnah: Manhaju At-Tadris Al-Jami’iy. Dar Jiyad lil-Nashr wa-al-Tawzi.

Najjar, Z. R. M. (2012). Madkhal Ila Dirasat Al-IʿJaz Al-ʿilmi fi Al-Qurʾan Al-Karim Wa Al-Sunnatu Al-Nabawiyyah Al-Muthahirah (2nd ed.). Dar Al-Ma’rifah.

Palmer, F. R. (1985). ’Ilmu Ad-Dalalah. Matba’ah Al-’Ummal Al-Markaziyyah.

Pane, A. (2018). Urgensi Bahasa Arab: Bahasa Arab Sebagai Alat Komunikasi Agama Islam. Komunikologi: Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi dan Sosial, 2(1). http://dx.doi.org/10.30829/komunikologi.v2i1.5452

Parshall, P. (2002). Understanding Muslim Teachings and Traditions: A guide for Christians. Baker Books.

Partanto, P. A., & Al Barry, M. H. (1994). Kamus Ilmiah Populer. Arkola.

Rahayu, I. T. (2009). Psikoterapi: Perspektif Islam & Psikologi Kontemporer (Cetakan I). UIN-Malang Press.

Rahman, F. (1998). Health and Medicine in the Islamic Tradition: Change and Identity. ABC International Group.

Rahman, F. (2012). The Obligation of Taqlid. Madrasah Da’watul Haqq.

Ramayulis. (2007). Psikologi Agama. Kalam Mulia.

Ramm, B. L. (Ed.). (1987). Hermeneutics. Baker Book House.

Rosalnia, R. L. D. K., & Isnaini, S. N. (2022). Hermeneutika Ruhullah Khomeini: Surplus Makna dan Pembacaan Alegoris Terhadap Term Al-Rahman dan Al-Rahim. Mutawatir: Jurnal Keilmuan Tafsir Hadis, 12(2), 103-142. https://doi.org/10.15642/mutawatir.2022.12.2.282-310

Sakni, A. S. (2016). Model Pendekatan Tafsir Dalam Kajian Islam. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, dan Fenomena Agama, 14(2), 123-158. https://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/JIA/article/view/469.

Saputera, A. R. A. (2022). Studi Komparasi Metode Hermeneutika Hadis Perspektif Khaled M. Aboe El Fadl Dan M. Syuhudi Ismail. Jurnal Ilmu Hadits, 1(1), 23-48. ejournal.iaingorontalo.ac.id/index.php/em/article/download/542/428

Seebohm, T. M. (2004). Hermeneutics: Method And Methodology. Kluwer Academic Publishers.

Shihab, M. Q., & Ali-Fauzi, I. (2002). Membumikan Al-Qur’an: Fungsi Dan Peran Wahyu Dalam Kehidupan Masyarakat (Cet. ke-23). Mizan.

Sholikah, S., Mumtahanah, N., & Fahruddin, A. H. (2022). Urgensi Kajian Keislaman Dengan Pendekatan Multidisipliner Dalam Menghadapi Isu-Isu Kontemporer. Akademika, 16(1), 23-48. https://doi.org/10.30736/adk.v16i1.915

Sibawaih. (2007). Hermeneutika Alquran Fazlurrahman. Jalasutra.

Sugianto, S. (2019). Hermeneutik: Metode Dalam Memahami Hadis Perspektif Fazlur Rahman. Alfuad: Jurnal Sosial Keagamaan, 3(2), 47-68. https://doi.org/10.31958/jsk.v3i2.1693

Sugiyono. (2013). Cara Mudah Menyusun Skripsi, Tesis, dan Disertasi (STD) (Cetakan ke-satu). Alfabeta.

Supena, I. (2018). Bersahabat Dengan Makna Melalui Hermeneutika. Idea Press.

Suryani, S. (2022). Urgensi Hermeneutika Sebagai Metode Dalam Pemahaman Hadis. AL QUDS : Jurnal Studi Alquran dan Hadis, 6(2), 77-92. https://doi.org/10.29240/alquds.v6i2.4086

Suyuthi, J. A.-D. (1974). Al-Itqan Fi ʿUlumi Al-Qurʾan. Al-Haiʾatu Al-Mishriyah Al-ʿAmmah Lilkitab.

Syahir, M. B. (2020). At-Taysir Fi Dirasati ’Ilmi At-Tafsir. UNIDA Gontor Press.

Syakur, A. & Mawaddah. (2021). Qath’iy Dan Zhanniy Dalam Perspektif Pemikiran Islam. TAZKIRAH, 6(2), 1122–1139. https://doi.org/10.53888/tazkirah.v1i2.468

Syamsuddin, S. (2003). Hermeneutika Al-Qur’an Madzhab Yogya. Islamika.

Umar, A. M. (1998). ’Ilmu Ad-Dalalah. ’Alimu Al-Kutub.

Valsiner, J., & Connolly, K. J. (Eds.). (2003). Handbook of developmental psychology. SAGE Publications.

Zaghlul, I. ʿA. & Handawi, ʿA. F. (2014). Madkhal Ila ʿIlmi al-Nafs. Dar Al-Kitab Al-Jami’iy.

Zandani, ʿAbdul Majid. (2008). Taʾshilu Al-Iʿjaz Al-ʿIlmi Fi Al-Qurʾan Walsunnah. Al-Maktabah Al-’Ashriyyah.

Zimmermann, J. (2015). Hermeneutics: A Very Short Introduction (First edition). Oxford University Press.


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/riwayah.v10i2.27045

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.