Open Journal Systems

DEVELOPING RELIGIOUS BEHAVIOR BASED ON HADITH IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION INSTITUTIONS

Zuri Pamuji

Abstract

The introduction of hadith-based adab can influence a person’s religious behavior, including in early childhood. This research attempts to describe in depth the efforts of teachers in early childhood education institutions in developing religious behavior based on the hadith of the Prophet. This research uses the living hadith method, especially practical studies regarding Muslim social phenomena related to hadith texts. The research location is KB Al-Azkia Purwokerto which consistently teaches adab, one of the sources of which is hadith. Data collection at the location was carried out through interviews, documentation, and observation, and was complemented by a study of hadiths related to the phenomenon. The research results show that: first, the hadith that is used as a teacher in developing religious behavior is a hadith related to drinking etiquette, namely the hadith of Muslim history no. 2026 and this hadith is of authentic quality. Second, the teacher’s efforts to build hadith-based religious behavior are carried out through three stages, namely: introducing, training, and getting used to. The process of implementing these three stages is carried out by paying attention to the age development and potential of students, especially in the aspects of religion and morals, cognitive, language, and social-emotional. The results of the implementation show that students are getting to know the etiquette of drinking while sitting, dare to practice, and have the courage to tell the teacher if other students need to follow the etiquette that has been taught.

[Pengenalan adab berbasis hadis dapat berpengaruh pada perilaku keberagamaan seseorang, termasuk pada anak usia dini. Penelitian ini berupaya mendeskripsikan secara mendalam bagaimana usaha dari guru di lembaga pendidikan anak usia dini dalam membangun perilaku keagamaan berbasis hadis Nabi. Penelitian ini menggunakan metode living hadis khususnya studi praktik mengenai fenomena sosial muslim yang terkait dengan teks hadis. Lokasi penelitian di KB Al-Azkia Purwokerto yang secara konsisten mengajarkan adab, yang salah satu sumbernya adalah hadis. Penggalian data di lokasi dilakukan melalui wawancara, dokumentasi dan observasi, serta dilengkapi dengan mengkaji hadis yang berkaitan dengan fenomena. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: pertama, hadis yang dijadikan guru dalam membangun perilaku keberagamaan merupakan hadis yang berkaitan dengan adab minum, yakni hadis riwayat muslim no 2026 dan hadis ini berkualitas shahih. Kedua, upaya guru dalam membangun perilku religius berbasis hadis dilakukan melalui tiga tahapan, yakni: mengenalkan, melatih dan membiasakan. Proses implementasi tiga tahapan tersebut dilakukan dengan memperhatikan perkembangan usia dan potensi peserta didik, khususnya pada aspek agama dan moral, kognitif, bahasa, serta sosial emosional. Hasil dari implementasi yang dilakukan menunjukkan bahwa siswa mulai kenal dengan adab minum sambil duduk, berani mempraktikkan serta berani memberitahukan kepada guru jika ada siswa lain yang tidak sesuai dengan adab yang telah diajarkan.]

Keywords


Hadith, Religious Behavior, Early Childhood

References


Abdurrahman. (2019). Upaya Meningkatakan Perkembangan Nilai Agama dan Moral Melalui Metode Keteladanan Pada Anak Usia Dini. Realita, 4(1), 700–705. https://doi.org/10.33394/realita.v4i1.2150

Adawiyah, R. F. R. (2018). Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 2(1), 25–34. https://doi.org/10.29408/goldenage.v2i01.742

Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Obsesi, 1(1), 19–31. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.28

Andriyani, J. (2016). Korelasi Peran Keluarga Terhadap Penyesuaian Diri Remaja. Jurnal Al-Bayan, 22(2), 39–52. https://doi.org/10.22373/albayan.v22i34.878

Azizah, N. (2020). Struktur dan Kultur Budaya dalam Keluarga di Era Adaptasi Kebiasaan Baru (AKB) di Lingkungan Keluarga Kota Bandung. Az-Zahra: Journal Gender and Family Studies, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.15575/azzahra.v1i1.9474

Barker, M. P. (2016). Why is changing health-related behaviour so difficult? Public Health, 136, 109–116. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2016.03.030

Darmayanti, S. R. A. (2021). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga dan Masyarakat. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 221–226. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.1978

Devi, N. U. K. (2020). Adaptasi Pranata Keluarga Pada Proses Pembelajaran E-Learning Dalam Menghadapi Dampak Pandemi Covid-19. Jurnal Publicio, 2(2), 1–6. https://doi.org/10.51747/publicio.v2i2.599

Dewi, M. K. (2022). Pengembangan Aspek Nilai Agama Dan Moral Pada Anak Usia Dini. Al-Athfal:Pendidikan Anak Usi Dini, 2(1), 1–12. http://ejurnal.iaipd-nganjuk.ac.id/index.php/al-athfal/article/view/460

Elyana, H. F. L. (2018). Meningkatkan Kemampuan Kognitif dengan Metode Bermain Media Benda Konkrit pada Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education (IJIECE), 3(1), 85–96. https://doi.org/10.51529/ijiece.v3i1.93

Fennika, N. A. (2023). Peran Guru Dalam Membimbing Ibadah Sholat Pada Anak Usia Dini di RA Darul Ikhlas. Journal Ability : Journal of Education and Social Analysis, 4(2), 99–111. https://doi.org/10.51178/jesa.v4i2.1217

haditssoft. (1440). HadisSoft Ver.4.0.0.0. http://haditssoft.netne.net/. https://archive.org/details/SetupHaditsSoft

Hasiana, I. (2020). Peran Keluarga dalam Pengendalian Perilaku Emosional pada Anak Usia 5-6 Tahun. Child Education Journal, 2(1), 24–33. https://doi.org/10.33086/cej.v2i1.1538

Herawati. (2018). Memahami Proses Belajar Anak. Jurnal Pendidikan Anak Bunayya, 4(1), 27–48. https://doi.org/10.22373/bunayya.v4i1.4515

Hermanto, H. N. (2020). Internalisasi Nilai Adab Rasulullah SAW Sebagai Pangkal dari Ilmu Pengetahuan dalam Mendidik Anak Sejak Usia Dini. Pena Kreatif, 9(2), 83–89. https://doi.org/10.29406/jpk.v9i2.2061

Heryani, K. H. (2020). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Aktualita, 10(1), 75–94. http://www.ejournal.an-nadwah.ac.id/index.php/aktualita/article/view/163

Insan, R. W. (2020). Perkembangan Sosial Emosi pada Anak Usia Prasekolah. Jurnal Pandawa, 2(2), 180–193. https://doi.org/10.36088/pandawa.v2i2.595

Isna, A. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Al_Athfal, 2(2), 62–69. https://doi.org/10.52484/al_athfal.v2i1.140

Jazariyah. (2019). Internalisasi Nilai-nilai Hadis Kebersihan dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Masile: Jurnal Studi Ilmu Keislaman, 1(1), 80–91. https://doi.org/10.1213/masile.v1i1.9

Karlina, L. (2020). Fenomena Terjadinya Kenakalan Remaja. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 147–158. https://ummaspul.e-journal.id/JENFOL/article/view/434

Khattab, H. (Ed.). (2007). English Translation of Sahih Muslim. Maktaba Dar al-Salam.

Kurniawan, R. D. P. (2018). Implementasi Nilai Karakter Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Pembelajaran Field Trip. Seminar Nasional Dan Call for Paper “Membangun Sinergitas Keluarga Dan Sekolah Menuju PAUD Berkualitas, 217–225. http://eprints.uad.ac.id/13519/

Lubis, M. Y. (2019). Mengembangkan Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Bermain. Generasi Emas, 2(1), 47–58. https://doi.org/10.25299/ge.2019.vol2(1).3301

Mahdi, R. N. I. (2021). Penyelenggaraan PAUD Formal, Non Formal Dan Informal di KB TK IK Keluarga Ceria. Buhuts Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 1(1), 58–74. https://doi.org/10.24952/alathfal.v1i1.3242

Marhani, D. Y. E. (2021). Peran dan Tanggung Jawab Guru dalam Menanamkan Nilai Agama dan Nilai Moral pada Anak Usia Dini di Lembaga PAUD. AUD Cendekia, 1(2), 135–147. http://e-jurnal.staisumatera-medan.ac.id/index.php/audcendekia/article/view/121

Marmawi, M. E. F. (n.d.). Penanaman Perilaku Disiplin Anak Usia 5 - 6 Tahun di TK Primanda Untan Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 3(11), 1–9. https://doi.org/10.26418/jppk.v3i11.6993

Mauizdati, R. P. (2022). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Potensi Anak pada Masa Golden Age. Jurnal Basicedu, 6(3), 4905–4912. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2986

Muqawim, S. K. (2020). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Karakter Peduli Sosial. Thufula, 9(2), 206–219. https://doi.org/21043/thufula.v8i2.7636

Murni, L. M. M. (2020). Fenomena Living Hadis Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Khazanah Theologia, 2(3), 142–152. https://doi.org/10.15575/kt.v2i3.10331

Naisaburi, A. H. M. bin al-H. al-. (n.d.). Shahih Muslim. Dar al-thayyibah.

Nasaruddin, A. (2022). Menanamkan Nilai-Nilai Kedisiplinan pada Anak Melalui Permainan Kelereng di Taman Kanak-Kanak. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(3), 125–134. https://doi.org/10.58230/27454312.149

Nawawi, I. al-. (2013). Syarah Shahih Muslim Jilid 9. Darus Sunnah.

Nofialdi, E. S. (2016). Metode Pembelajaran yang Digunakan PAUD (Pendidikan Anak Usia Dini) Permata Bunda. Thufula, 4(1), 44–62. https://doi.org/10.21043/thufula.v4i1.2010

Nurjannah. (2017). Mengembangkan Kecerdasan Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Keteladanan. Hisbah, 14(1), 50–61. https://doi.org/10.14421/hisbah.2017.141-05

Nuroh, S. (2022). Keterkaitan Antara Pola Asuh dan Inner Child Pada Perkembangan Anak Usia Dini: Sebuah Tinjauan Konseptual. Acta Islamica Counsenesia, 2(2), 61–70. http://alisyraq.pabki.org/index.php/aiccra/article/view/190

Purwanta, D. L. (2021). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696–1705. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.972

Puspytasari, H. H. (2022). Peran Keluarga dalam Pendidikan Karakter bagi Anak. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 1–10. http://journal.unipdu.ac.id:8080/index.php/jpi/article/view/2933

Qazwini, A. A. M. bin Y. bin A. bin M. Al-. (2016). Sunan Ibnu Majah. Gema Insani Press.

Rahiem, M. D. H. (2021). Storytelling in early childhood education: Time to go digital. International Journal Of Child Care and Education Policy, 15(4), 1–20. https://doi.org/10.1186/s40723-021-00081-x

Ramadani, D. P. I. (2019). Deteksi Dini Pencapaian Perkembangan Anak Usia 3-4 Tahun Berdasarkan Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Nanaeke; Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 25–38. https://doi.org/10.24252/nananeke.v2i1.9223

Ranuwijaya, U. (n.d.). Sekali Lagi tentang Kedudukan dan Fungsi Hadis. Al Ahkam, 6(2), 39–54. https://doi.org/10.37035/ajh.v8i2.2881

Rasyidah, D. R. S. (2019). Peran Orang Tua Pada Kemandirian Anak Usia Dini. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v3i1.441

Safarina, A. M. S. (2021). Pengaruh Layanan Bimbingan dan Konseling Terhadap Perubahan Tingkah Laku Siswa Kelas IX SMP Islam Integral Luqman Al-Hakim Batam. Jurnal As-Said, 1(2), 33–39. https://e-journal.institutabdullahsaid.ac.id/index.php/AS-SAID/article/view/42

Setiawati, S. M. (2018). Telaah Teoritis: Apa Itu Belajar?. Helper, 35(1), 31–46. https://doi.org/10.36456/helper.vol35.no1.a1458

Sugiarto. (2021). Membentuk Karakter Anak Sebagai Generasi Penerus Bangsa Melalui Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Mubtadiin, 7(1). http://journal.an-nur.ac.id/index.php/mubtadiin/article/view/65

Sumini, A. S. N. (2019). Peran Guru Dalam Mengembangkan Kemampuan Minat Baca Anak Usia Dini Melalui Metode Read Aloud. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 115–120. https://doi.org/10.33369/jip.4.2.115-120

Suratman, A. L. (2020). Peran Pendidik Dalam Menanamkan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini. Didaktika, 14(1), 18–29. https://doi.org/10.30863/didaktika.v14i1.760

Surianti. (2022). Inner Child: Memahami dan Mengatasi Luka Masa Kecil. Journal Mimbar, 8(2), 10–18. https://doi.org/10.47435/mimbar.v8i2.1239

Suryana, U. R. (2019). Peran Keluarga Dalam Sosisalisasi Adat Istiadat Komunitas Dusun Kuta. Jurnal Artefak, 6(2), 85–98. https://doi.org/10.25157/ja.v6i2.2660

Suryani, J. A. Y. (2020). Kajian Perilaku Kelompok dalam Organisasi. Jurnal Literasi Pendidikan Nusantara, 1(2), 97–109. https://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/jlpn/article/view/3732

Susilawati, N. (2020). Peranan Orang Tua dalam Mengembangkan Potensi Anak Berbakat (Gifted). Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembalajaran, 2(2), 135–146. https://doi.org/10.24036/sikola.v2i2.102

Syawie, M. U. F. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Moderasi Beragama Pada Jenjang Pendidikan Anak Usia Dini. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 19(1), 101–111. https://doi.org/10.32729/edukasi.v19i1.798

Tuasikal, M. A. (2012). Boleh Makan dan Minum Sambil Berdiri. Https://Rumaysho.Com/. https://rumaysho.com/2478-boleh-makan-dan-minum-sambil-berdiri.html

Utomo, R. P. P. (2022). Orang Tua, Anak dan Pola Asuh: Studi Kasus tentang Pola layanan dan Bimbingan Keluarga terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender Dan Anak, 4(1), 91–102. https://doi.org/10.29300/hawapsga.v4i1.6888

Veronica, N. (2018). Permainan Edukatif Dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pedagogi, 4(2), 49–55. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v4i2.1939

Yensharti, F. S. S. (2018). Learning and Singing; Thematic Children Songs in Kindergarten. Seventh International Conference on Languages and Arts, 143–151. https://doi.org/10.2991/icla-18.2019.23

Zaini, A. (2015). Bermain sebagai Metode Pembelajaran bagi Anak Usia Dini. Thufula, 3(1), 118–134. https://doi.org/10.21043/thufula.v3i1.4656


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/riwayah.v10i1.25673

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.