Open Journal Systems

NAQD MATNAL-HADIS BI 'ILMI TARIKH AL-MUTUN (BAHSUN 'AN 'UMRI AS-SAYYIDAH' AISYAH 'INDA NADZHAR AL'AB AL-HABASYAH WA ITTIKHADZ LU'BAH AL-BANAT FI FATH AL-BARI SYARH SAHIH AL-BUKHARI)

Mukhamad Agus Zuhurul Fuqohak

Abstract

The study of the history of texts is something that is rarely researched in anything other than what relates to the abrogated, even though many commentators of the hadith have placed this study in other areas, so it is worth examining also in a field other than what relates to the abrogated. Indeed, Sheikh Ibn Hajar Al-Asqalani wrote this study in relation to criticizing the statements that Al-Bukhari mentioned in his book, where Al-Asqalani commented on what Al-Bukhari concluded regarding the rulings and others. This study aims to reveal the study of criticism of the tex of hadith with tarikh al-mutun approach conducted by Syekh Ibnu Hajar in the Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari. This research using qualitative method, descriptive-analysis and historical philosophical approach founds that tarikh al-mutun can be traced with awwalu ma kadza, qabla, ba’da, and words with nuances of time such as sanata and ‘ama. Syekh Ibnu Hajar uses tarikh al-mutun to trace the real age of ‘Aishah r.a. in the case of the game of the Habashah and its stuffed toys which some scholars claim are not yet mature. However, Ibnu Hajar found the opposite fact. The benefit of the research is to make tarikh al-mutun not only as nasakh-mansukh data, but also useful for critical matn studies as was done by Syekh Ibnu Hajar. This study has been scattered in the books of hadith commentators, such as Sharh al-Nawawi and others, so it must be researched in order to complete this ideal theory.

[Kajian terhadap sejarah nash merupakan hal yang jarang diteliti pada hal lain selain yang berkaitan dengan yang haram, padahal banyak ahli tafsir hadis yang menempatkan kajian ini pada bidang lain, sehingga patut dikaji juga pada bidang selain apa. berhubungan dengan yang dibatalkan. Memang Syekh Ibnu Hajar Al-Asqalani menulis kajian ini dalam rangka mengkritisi pernyataan-pernyataan yang disebutkan Al-Bukhari dalam kitabnya, dimana Al-Asqalani mengomentari apa yang disimpulkan Al-Bukhari mengenai hukum-hukum dan lain-lain. Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap kajian kritik teks hadis dengan pendekatan tarikh al-mutun yang dilakukan oleh Syekh Ibnu Hajar dalam Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari. Penelitian yang menggunakan metode kualitatif, deskriptif-analisis dan pendekatan filosofis historis ini menemukan bahwa tarikh al-mutun dapat ditelusuri dengan awwalu ma kadza, qabla, ba’da, dan kata-kata yang bernuansa waktu seperti sanata dan ‘ama. Syekh Ibnu Hajar menggunakan tarikh al-mutun untuk menelusuri usia sebenarnya ‘Aishah r.a. dalam hal permainan Habashah dan boneka-bonekanya yang menurut sebagian ulama belum matang. Namun Ibnu Hajar menemukan fakta sebaliknya. Manfaat penelitian ini adalah menjadikan tarikh al-mutun tidak hanya sebagai data nasakh-mansukh saja, namun juga berguna untuk kajian matn kritis seperti yang dilakukan oleh Syekh Ibnu Hajar. Kajian ini telah tersebar di kitab-kitab para ahli tafsir hadis, seperti Syarh al-Nawawi dan lain-lain, sehingga harus diteliti guna melengkapi teori ideal tersebut].

Keywords


tarikh al-mutun, Fath al-Bari, Ibnu Hajar

References


Abu Dawud, Sulaiman ibnu al-Asy’ats. 2005. As-Sunan. Beirut: Dar al-Kutub al-’Ilmiyah.

Afianto, Muhammad Fauzan, Said Al-Faraby, and others. 2018. “Text Categorization on Hadith Sahih Al-Bukhari Using Random Forest.” P. 012037 in Journal of physics: conference series. Vol. 971. IOP Publishing.

Agung Abdillah dan Rizal Alwi Mampa. 2019. “Kritik Matan Hadis Dengan Pendekatan Alquran.” Refleksi 18(2).

Ahmad bin Hambal. 2010. Musnad Ahmad. Bairut: Darul Kutub.

Al-’Asqallani, Muhammad bin Ali bin Hajar. 1969. Inbau Al-Ghamri Bi Abna’ al-‘Umri. Mesir: Lajnah Ihya’ at-Turas al-Islami.

Al-Bukhari, Muhammad ibn Bardizbah. 1992. Al-Jami’ al-Shahih. Cairo: Dar al-Hadits.

Al-Buti, Muhammad Sa’id Ramadan. 1997. ‘Aisyah Umm al-Mu’Min: Ayyamuha Wa Siratuha al-Kamilah Fi Safahatin. Damaskus: Maktabah al-Farabi.

Al-Jawabi, Muhammad Tahir. 1986. Juhud Al-Muhaddisin Fi Matn al-Hadis an-Nabawi Asy-Syarif. Tunisia: Muassasat ‘Abd al-Karim.

Al-Khattabi, Hamd bin Muhammad. 1988. I’lam al-Hadis. Arab Saudi: Jami’ah Umm al-Qura.

A’mar Fattan, A’mar Fattan. 2013. “Naqd Matn Al-Hadis ‘Inda as-Sahabah: As-Sayyidah ‘Aisyah Ra Unmuzaj.” At-Tajdid 17(33).

An-Nawawi, Muhyiddin Yahya bin Syaraf. 1392. Al-Minhaj Syarh Sahih Muslim Bin al-Hajjaj. Bairut: Dar Ihya’ at-Turas al-‘Arabi.

Ar-Rabbani, Muhammad Hasan. 1440. Ushul Naqd Al-Hadis: Dirasah Tahliliyyah Haula Matn al-Hadis. Iran: Muassasah at-Tab’i.

Ash-Shiddieqy, T. M. Hasbi. 1981. Pokok-Pokok Ilmu Dirayah Hadits. Jakarta: Bulan Bintang.

As-Sabban, Abu al-‘Irfan Muhammad bin ‘Ali. 1997. Hasyiyah As-Sabban ‘Ala Syarh al-Asymuni. Bairut: Dar al-Kutub al-’Ilmiyah.

As-Sakhawi, Muhammad bin Abdurrahman. 1999. Al-Jawahir Wa Ad-Durar Fi Tarjamah Syaikh al-Islam Ibni Hajar. Bairut: Dar Ibni Hazm.

Bintu Syati’, ’Aisyah binti Abdurrahman. 1989. Tahqiq Muqaddimah Ibn As-Salah Wa Mahasin al-Istilah. Mesir: Dar al-Ma’arif.

Darussalam, Andi Zulfikar, A. Darussalam Tajang, A. Syathir Sofyan, and Trimulato Trimulato. 2020. “Konsep Etika Bisnis Islami Dalam Kitab Sahih Bukhari Dan Muslim.” Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam 6(2):116–28.

Deuraseh, Nurdeen. 2006. “Health and Medicine in the Islamic Tradition Based on the Book of Medicine (Kitab Al-Tibb) of Sahih Al-Bukhari.” Jishim 5:2–14.

Elewa, Abdelhamid. 2019. “Authorship Verification of Disputed Hadiths in Sahih Al-Bukhari and Muslim.” Digital Scholarship in the Humanities 34(2):261–76.

Fauziah, Cut. 2018. “I’tibar Sanad Dalam Hadis.” Al-Bukhari: Jurnal Ilmu Hadis 1(1):123–42.

Hera, Siska Helma. 2020. “Kritik Ignaz Goldziher Dan Pembelaan Musthofa al Azami Terhadap Hadis Dalam Kitab Shahih Al-Bukhari.” Jurnal Living Hadis 5(1):133–49.

al-Himyari, Abu ‘Abdillah Muhammad bin Abdillah bin Abd al-Mun’im. 1974. Ar-Raud al-Mi’tar Fi Khabar al-Aqtar. Bairut: Maktabah Lebanon.

Ibnu ‘Asyur, Muhammad bin Muflih at-Tahir. 2004. Maqasid Asy-Syari’ah al-Islamiyyah. Lebanon: Dar Lubnan Li at-Tiba’ah wa an-Nasyr.

Ibnu Daqiq al-‘Id, Muhammad bin ‘Ali bin Wahb. 1987. Ihkam Al-Ahkam Syarh ‘Umdat al-Ahkam. Bairut: ‘Alam al-Kutub.

Ibnu Hajar, Ahmad bin Ali. 1960. Fath Al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari. Bairut: Darul Makrifat.

Ibnu Hajar al-‘Asqalani, Ahmad bin ‘Ali bin Muhammad. 1326. Tahzib At-Tahzib. India: Matba’ah Dairah al-Ma’arif.

Ibnu Hajar al-‘Asqalani, Ahmad bin ‘Ali bin Muhammad. 1993. Intiqad Al-I’tirad Fi Ar-Radd ‘Ala al-‘Aini Fi Syarh al-Bukhari. Riyadh: Maktabah ar-Rusyd.

Ibnu Hibban, Muhammad bin Hibban bin Ahmad bin Hibban. 1993. Sahih Ibnu Hibban Bi Tartib Ibni Balban. Bairut: Muassasah ar-Risalah.

Ibnu ’Imad, ‘Abdu al-Hay bin Ahmad bin Muhammad bin al-‘Imad al-‘Akkari al-Hanbali. 1986. Syazaratu Az-Zahab Fi Akhbar Man Zahab. Damaskus: Dar Ibnu Kasir.

Ibnu Majah, Muhamad bin Yazid al-Quzwaini. 2009. Sunan Ibnu Majah. Mesir: Dar ar-Risalah al-Alamiyyah.

Imam Nawawi. 2005. Syarah Sohih Muslim. Bairut: Darul Kutub.

Mukhtar Nasirah. 2000. Asar Al-‘Aqli Fi Naqd al-Hadis ‘Inda al-Mu’Ashirin. Jazair: Jami’ah Amir Abd al-Qadir.

Sulidar, Sulidar. 2014. “Kedudukan Hadis Garib Sebagai Hujjah Dalam Ajaran Islam.” Journal Analytica Islamica 3(2).

Yusuf, Yusuf Jaudah. 2017. Atsaru Tarih An-Nas al-Haditsi Fi Taujihi al-Ma’ani ’Inda Syurrahi al-Hadits: Dirosah Tathbiqiyyah. Mesir: Al-Azhar University.


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/riwayah.v9i2.23302

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.