Open Journal Systems

TASWIR IN THE CONTEXT OF HADITH AND ITS RELEVANCE TO THE PRESENT

Ainul Fatha Isman, Firdaus Firdaus, Ilma Silmi Nufus, Siti Chuzaemah

Abstract

The opinions of the scholars regarding the understanding of hadiths regarding taswir are very diverse. Meanwhile, the taswir concept is currently being widely implemented in people's lives. Therefore, a more in-depth study is needed to understand these taswir hadiths. The purpose of this study is to describe the taswir hadith and analyze the hadith with its relevance to the present context. This research method uses a qualitative descriptive study approach based on primary and secondary sources. The research results show that tasawwur activities in several hadiths are not permitted. However, the main reason for this prohibition is that it is vulnerable to polytheism, whether in the form of worshiping idols or competing with Allah SWT as the creator. If studied in the current context, the prohibition of taswir is inappropriate because it has a different purpose when narrated. Tasawur in the modern er, needs to refer to the benefit dimension as a basis for consideration in current implementation. Currently, taswir functions as art, decoration, a medium for preaching, and even a place for some people to work to fulfill their needs. Therefore, rejecting taswir in Islam depends on its function and purpose. The implications of this research are expected to provide a new paradigm regarding the practice of tasawwur in today's modern life, which is very diverse and has differences from the past.

[Pendapat para ulama terhadap pemahaman hadis-hadis tentang taswir sangat beragam.  Sedangkan konsep taswir pada masa kini sedang marak diimplementasikan dalam kehidupan masyarakat. Oleh karena itu diperlukan telaah yang lebih mendalam untuk memahami hadis-hadis taswir tersebut. Tujuan penelitian ini menguraikan hadis-hadis taswir dan menganalisis hadis tersebut dengan relevansinya pada konteks masa kini. Metode penelitian ini menggunakan deskriptif kualitatif dengan pendekatan studi literatur berdasarkan sumber primer dan sekunder. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kegiatan tasawwur dalam beberapa hadis tidak diperbolehkan. Namun, larangan tersebut memiliki alasan utama yaitu rentan terhadap kemusyrikan, baik berupa menyembah berhala atau menandingi Allah SWT sebagai pencipta. Jika dikaji dalam konteks saat ini maka pelarangan taswir ini kurang tepat karena memiliki tujuan yang berbeda pada saat diriwayatkannya. Tasawur di era modern perlu merujuk pada dimensi kemaslahatan sebagai dasar pertimbangan dalam implementasi masa kini. Saat ini taswir berfungsi sebagai seni, hiasan, media dakwah, bahkan sebagai wadah pekerjaan sebagian orang untuk memenuhi kebutuhannya. Oleh karena itu, untuk menolak taswir dalam Islam tergantung pada fungsi dan tujuannya. Implikasi penelitian ini diharapkan mampu memberikan paradigma baru tentang praktik tasawwur pada kehidupan modern saat ini yang sangat beragam dan memiliki perbedaan di masa lampau.]

Keywords


Taswir, Hadith, Relevance

References


Ahmad Mukhtar ‘Abd Hamid. (n.d.). Mu’jam al-Lugah al-‘Arabiyah al-Ma’asirah (Juz 3). Alim al-Kitab.

Al-‘Arabiyah, M. L. (1972). Al-Mu’jam Al Wasith (Juz 1). Daar el-Ma’arif.

Al-‘Usaimin, M. bin S. M. (1426). Syarh Riyad al-Salihin (Juz VI). Dar al-Watan.

Al-Bakistani, Z. bin G. Q. (2002). Min Usul al-Fiqh ala Manhaj Ahl al-Hadis. Dar al-Kharaz.

Al-Fauzan, S. bin F. (n.d.). Mukhtasar Tashil al-Aqidah al-Islamiyah (Juz 1). Dar Ibn al-Jauzi.

Al-Husaini, I. I. H. (n.d.). al-Bayan wa al-Ta’rif fi Asbab al-Wurud al-Hadis al_Syarif (Jilid II). Dar al-Kutub al-‘Arabi.

Al-Lakhami, A. al-H. ’Ali ibn M. al-R. (2011). Al-Tabsirah. Wizarah al-Auqaf wa al-Shu’un al-Islamiyyah.

Al-Maliki, M. ibn M. I. ’Urfah al-W. al-T. (2014). Al-Mukhtasar al-Fiqh. Muassasah Khalaf Ahmad al-Khubtur li A’mal al-Khairiyyah.

Al-Manzur, I. (1993). Lisan al-‘Arab. Dar Sadir.

Al-Nazdi, F. bin ‘Abd al-‘Aziz. (2002). Tatriz Riyad al-Salihin (Juz 1). Dar al-‘Asimah li al-Nasr al-Tauzi.’

Al-Qastalani, A. al-‘Abbas A. bin M. bin A. B. (1332). Irsyad al-Syari’ li Syarh Sahih al-Bukhari (Juz VIII). Mathaba’ah al-Kabri al-Amriyah.

Al-Yamani, M. bin A. bin M. al-S. (1993). Nail al-Autar (Juz II). Dar al-Hadis.

Al-Yubi, M. S. bin A. bin M. (1998). Maqashidu al-Syariah al-Islamiyah wa ‘Alaqatuha bi al-Adillati al-Syariyyah. Daar al-Hijrah.

Amrulloh. (2017). Kontribusi M. Syuhudi Ismail dalam Kontekstualisasi Pemahaman Hadis. Mutawâtir: Jurnal Keilmuan Tafsir Hadis, 7(1), 76–104.

Arifuddin Ahmad. (2013). Metodologi Pemahaman Hadis, Kajian Ilmu Ma’ani al-Hadis. Alauddin University Press.

Auda, J. (2008). Maqashid Al-Syariah: An Introduction Guide. International Institute of Islamic Thought.

Bakar, M. A., Khilmy, A., Rahim, A., & Ismail, C. Z. (2021). The Application Of Maslahah In Islamic Finance And Banking Products & Fatwa Resolutions In Malaysia. Journal of Contemporary Issues in Business and Government, 27(1), 2021. https://cibg.org.au/2793

Barzegar, A. (2019). The Living Fiqh or Practical Theology of Muslim Humanitarianism. Brill Ghani.

Habib, S. A. (1408). al-Qamus al-Faqhi Lugah wa Istilahan (Juz I). Dar al-Fikr.

Hilmi, A. (2018). Tashwir : Seni Rupa Dalam Pandangan Islam. Rumah Fiqih Publishing.

Isa, A. M. (1981). Muslim dan Taswir, Dalam Seni Di Dalam Peradaban Islam. Penerbit Pustaka.

Isman, A. F. (2022). Maqashid Syariah Dalam Kajian Zakat dan SDGs di Indonesia. Lembaga Kajian Dialektika.

Isman, A. F., & Amalia, E. (2023). Relevance of Maqasid Al-Shari ’ ah for Achievement Sustainable Development Goals ( SDGs ) on Zakat Institutions in Indonesia. Proceedings of the 3rd International Conference of Islamic Finance and Business, 1–18. https://doi.org/10.4108/eai.19-7-2022.2328266

Khair, I. (1999). Al-Qur’an dan Kaligrafi Arab. PT. LOGOS Wacana Ilmu.

Muhammad bin ‘Abd-Razzaq. (n.d.). Taj al-Urus min Jawahir al-Qamus (Juz XII). Dar al-Hidayah.

Munawwar, S. A. H., & Mustaqim, A. (2001). Asbabul Wurud; Studi Kritis Hadis Nabi Pendekatan Sosio-Historis-Kontekstual. Pustaka Pelajar.

Ramadhan, T. (2008). Radical Reform: IslamicEthics and Liberation. Oxford University Press.

Rifai, A. (2021). Seni Dalam Persfektif Hadist (kajian Ma`ani Persfektif Muhammadiyah). Ayani: Jurnal Studi Islam, 1(2), 129–142.

Sabri, M. (2016). Taswir dalam Perspektif Hadis Nabi Saw(Kajian Tematik). UIN Alauddin Makassar.

Zahrah, M. A. (1958). Ushul al-Fiqh. Dar al-Fikr.


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/riwayah.v10i1.20752

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.