Open Journal Systems

HISTORICITY OF SANAD HADITH THEORY: An Epistemological Review

Kamridah Kamridah, Deybi Agustin Tangahu

Abstract

Sanad is the most important element in a Hadith. Without a sanad, the authenticity of the hadith can be doubted, whether the hadith is from the Prophet or not. In fact, historical records prove that in practice, the sanad system has existed since the time of the Prophet Muhammad. However, entering the modern era, studies and criticisms of the theory of sanad are ample. In fact, this theory tends to be considered not to be used as a benchmark in determining the authenticity of a hadith, because it is considered to still have weaknesses. Based on this background, this paper aims to analyze the theory of sanad in the epistemological aspect. Some of the issues to be discussed in this research are discourses related to the concept of sanad, methodology of sanad and the authenticity value of sanad. The author focuses on these three main points, because they are the essence of epistemological issues. Thus, this paper is expected to provide an overview regarding the nature of sanad, its concepts and methodologies which are benchmarks in determining the validity, authenticity and historicity of a hadith.
[Sanad merupakan unsur terpenting dalam sebuah hadis. Tanpa adanya sanad, maka keabsahan hadis dapat diragukan, apakah hadis tersebut berasal dari Nabi atau bukan. Faktanya, catatan sejarah membuktikan bahwa dalam praktiknya, sistem sanad sudah ada sejak zaman Nabi Muhammad SAW. Namun memasuki era modern, kajian dan kritik terhadap teori sanad sudah banyak. Faktanya, teori ini cenderung dianggap tidak bisa dijadikan tolak ukur dalam menentukan keabsahan suatu hadis, karena dianggap masih memiliki kelemahan. Berdasarkan latar belakang tersebut, maka tulisan ini bertujuan untuk menganalisis teori sanad dalam aspek epistemologis. Beberapa permasalahan yang akan dibahas dalam penelitian ini adalah wacana terkait konsep sanad, metodologi sanad dan nilai keaslian sanad. Penulis memusatkan perhatian pada ketiga pokok bahasan tersebut, karena merupakan inti permasalahan epistemologis. Dengan demikian, tulisan ini diharapkan dapat memberikan gambaran mengenai hakikat sanad, konsep dan metodologinya yang menjadi tolok ukur dalam menentukan keabsahan, kesahihan, dan historisitas suatu hadis.]

Keywords


historicity, sanad, epistemology

References


Abu al-Husayn Muslim bin al-Hajjaj al-Naysabury. (1991). Shahih Muslim. al-Qahirah: Dar Al-Hadits.

Abû al-Husein Muslim bin al-Hajjâj bin Muslim al-Qusyairî al-Nisâbûrî. (1955). Al-Jâmi’ al-Shahîh al-Musammâ Shahîh Muslim. Beirut: Dâr al-Afâq al-Jadîdah,.

Abu Bakar Aḥmad ibn ‘Alī al-Khātib al-Bagdādī. (n.d.). Al-Kifāyah fī Ma’rifat Uṣūl al-Riwāyah. Mit Ghamar: Dār al-Huda.

Abū ‘Īsā Muhammad ibn ‘Īsa al-Tirmiżī. (1980). Sunan Tirmīżī. Beirut: Dar al-Fikr.

Abū ‘Umar ‘Uṡmān bin ‘Abd al-Rahmān al-Syahrazuri. (2010). Muqaddimah Ibn Ṣalāh fī ‘Ulūm al-Hadīṡ. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyah.

Ahmad ibn ‘Ali ibn Hajar al-‘Asqalani. (n.d.). Syarh Nuzhat al-Nazhr fi Tawdhih Nukhbat al-Fikar. al-Qahirah: Maktabah al-Sunnah.

al-Khathîb, M. ‘Ajjaj. (1989). Ushul al-hadits wa musthalahuhu. Beirut: Dâr al-Fikr.

Al-Baihaqi. (1991). Ma’rifah Sunan wa al-Atsar. Damaskus: Dar al-Qutaybah.

Ali Masrur. (2007). Teori Common Link G.H.A Juynboll, Melacak Akar Kesejarahan Hadits Nabi. Yogyakarta: LKiS Pelangi Aksara.

Amin, K. (2009). Menguji Kembali Keakuratan Metode Kritik Hadis. Jakarta: Penerbit Hikmah.

Amrulloh, A. (2017). Integralitas Sistem Sanad dan Kontekstualisasi Pemahaman Hadis Versus Konsep Sunah Muh?ammad Shah?rûr. Tafáqquh: Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman, 5(2), 01–18. https://doi.org/10.52431/tafaqquh.v5i2.103

Azami, M. M. (1978). Studies in Early Hadith Literature. Beirut: American Trust Publications.

‘Azami, M. M. (2004). Hadis Nabawi dan Sejarah Kodifikasinya. Jakarta: Pustaka Firdaus.

Badri Khaeruman. (2004). Otentisitas Hadis:Studi Kritis Atas Kajian Hadis Kontemporer. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Barmawi Mukri. (2005). Kontekstualisasi Hadis Rasulullah Mengungkap Akar dan Implementasinya. Yogyakarta: IDEAL.

Burge, S. R. (2011). Reading between the Lines: The Compilation of Hadīt and the Authorial Voice. Arabica, 58(3–4), 168–197. https://doi.org/10.1163/157005811X561523

Endang Soetari. (n.d.). Otentisitas Hadis. Bandung: Mimbar Pustaka.

Fatchur Rahman. (1987). Ikhtisar Mushthalaul Hadits. Bandung: al-Ma’arif.

Ibn Anas, M. (1403). Kitab Muwaṭṭa dalam Maktabah al-Syāmilah (Juz V). s.l: s.n.

Ibn Khaldun. (2002). Muqaddimah Ibn Khaldun. Beirut: Dar al-Fakr.

Idri. (2015). Epistemologi Ilmu Pengetahuan, Ilmu Hadis dan Hukum Islam. Jakarta: Kencana.

Idri. (2016). Studi Hadis. Jakarta: Kencana.

‘Itr, N. (2014). Ulumul Hadis (Cetakan ke 3). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Jalal al-Din Abd al-Rahman al-Suyuthi. (1988). Tadrib al-Rawi fi Syarh Taqrib al-Nawawi. Beirut: Dar al-Fikr.

Kuswadi, E. (2016). Metodologi Kritik Hadits antara Muhaditsin vs Orientalis. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 6(2), 53–72. https://doi.org/10.54180/elbanat.2016.6.2.53-72

Mahmûd al-Thahhân. (1978). Ushûl al-Takhrîj wa Dirâsat al-Asânîd. Halb: al-Mathba‘ah al-‘Arabiyyah.

Mariyatul Lathifah & Juni Pawestri. (2012). Kritik Sanad dalam Studi Hadis:Teori dan Metodologi. Yogyakarta: Idea Press.

Ma’shum Zein. (2014). Ilmu Memahami Hadis Nabi. Yogyakarta: Pustaka Pesantren.

Muhammad Abu Syuhbah. (2007). Dibawah naungan al-kutub al-sittah: Studi metodologi kitab-kitab hadits periode awal islam. Pekalongan: STAIN Pekalongan Press.

Muhammad Alwi al-Maliki. (2009). Ilmu Ushul Hadis / terj. Adnan Qohar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Muhammad ibn Idris al-Syafi’i. (2012). al-Risalah, terj. Masturi Irham & Asumi Taman. Jakarta: Pustaka al-Kauṡar.

Muhammad M. Noor. (n.d.). Kritik Hadis: Mutaqaddimīn Vs Mutaakhkhirīn. s.l: s.n.

Muhammad Mustafa ‘Azami. (1410). Manhaj al-Naqd ‘inda al-Muhadditsin. Riyadh: Maktabah al-Kautsar.

Nuruddin ‘Itr. (1979). Manhaj al-Naqd fi ‘Ulum al-Hadis. Damasukus: Dar al-Fikr.

Rakhmat, J. (2015). Misteri Wasiat Nabi Disarikan dari Asal usul Sunnah sahabat: Studi Historiografis atas Tarikh Tasyri’. Bandung: Misykat.

Reinhart, A. K. (2010). Juynbolliana, Gradualism, the Big Bang, and Ḥadīth Study in the Twenty-First Century. Journal of the American Oriental Society, 130(3), 413–444.

Rusli, M., & Hpw, N. H. (2013). Problematika dan Solusi Masa Depan Hadis dan Ulumul Hadis. Jurnal Ushuluddin: Media Dialog Pemikiran Islam, 17(1), 123–138. https://doi.org/10.24252/jumdpi.v17i1.2272

Saifuddin. (2011). Arus Tradisi Tadwin Hadis dan Historiografi Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sumbulah, U. (2008). Kritik Hadis: Pendekatan Historis Metodologis. Malang: UIN-Malang Press.

Suryadilaga, A. (2015). Ulumul Hadis. Yogyakarta: Kalimedia.

Teungku Muhammad Hasbi ash-shiddieqy. (2002). Sejarah dan Pengantar Ilmu Hadis. Semarang: Pustaka Rizki Putra.

Yusuf, I. (2018). Sejarah Perkembangan Hadis dan Metodologinya pada Abad III Hijriyah. AL-ASAS, 1(2), 102–112.

Zainul Arifin. (2013). Studi Kitab Hadis. Surabaya: al-Muna.


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/riwayah.v9i1.17465

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.