Open Journal Systems
NEURO-LINGUISTIC PROGRAMMING (NLP) AS A CUPPING MEDIA: A Living Hadith Discourse
Abstract
As a method of traditional medicine, cupping began to be in great demand by the public. Of course, this is an interesting phenomenon to be discussed. With the development of science, especially in the field of therapy, cupping is combined with modern communication techniques, namely Neuro-Linguistic Programming (NLP). The attempt to combine cupping with NLP is a novelty aspect in the study of cupping. This practice is carried out at Kopsen Rumah Sehat Thibbunnabawi, one of the few cupping clinics that use NLP techniques as a medium. Therefore, this article examines how Neuro-Linguistic Programming becomes a medium used in cupping practice. This research is a type of qualitative research using a phenomenological approach. Data collection methods used are interviews, observation, and documentation. Using the descriptive analysis method, there were five research informants, consisting of one therapist and four patients. This study found that: first, understanding of text internalization from cupping hadiths is still limited to the patient’s educational background or practical experience of each individual. Thus, various reasons from patients believe in cupping as a treatment. Second, the application of NLP as a cupping medium makes patients more comfortable and confident in doing therapy. Third, the application of NLP might be a solution so that patients who come are healed physically and psychologically.
[Sebagai metode pengobatan tradisional, bekam mulai banyak diminati masyarakat. Tentu ini menjadi fenomena yang menarik untuk di diskusikan dan dikaji. Terlebih seiring berkembangnya ilmu pengetahuan terkhusus dalam bidang terapi, bekam dipadukan dengan teknik komunikasi modern yakni Neuro Linguistic Programming (NLP). Upaya untuk memadukan antara bekam dengan NLP merupakan aspek kebaharuan dalam ranah kajian mengenai bekam. Praktik seperti ini dilakukan di Kopsen Rumah Sehat Thibbunnabawi menjadi salah satu dari sedikit klinik bekam yang menggunakan teknik NLP sebagai medianya. Oleh karenanya, artikel ini mengkaji bagaimana Neuro Linguistic Programming menjadi media yang digunakan dalam praktik bekam. Penelitian ini merupakan jenis penelitian kualitatif dengan menggunakan pendekatan fenomenologis. Metode pengumpulan data yang digunakan yaitu wawancara, observasi, dan dokumentasi. Informan penelitian berjumlah 5 orang, terdiri dari 1 orang terapis, dan 4 pasien. Dengan menggunakan metode analisis deskriptif. Penelitian ini menemukan bahwa: pertama, pemahaman mengenai internalisasi teks dari hadis berbekam masih sebatas latar belakang pendidikan pasien ataupun pengalaman empiris dari tiap individu. Sehingga beragam alasan dari pasien meyakini bekam sebagai sebuah pengobatan. Kedua, pengaplikasian NLP sebagai media bekam menjadikan pasien lebih nyaman dan percaya diri untuk melakukan terapi. Ketiga, penerapan NLP mungkin bisa menjadi solusi agar pasien yang datang tidak hanya sembuh secara fisik namun sembuh pula dari segi psikologis.]
Keywords
References
Ibn Majah, A. ‘A. M. (n.d.). Sunan Ibnu Majah. Beirut: Dar Ihya’ al-kitab al-‘Arabiyah.
Alawiah, N. (2020). Praktik Pengobatan Thibbun Nabawi Dengan Cara Bekam, Herbal dan Terapi Komplementer Pada Penderita Penyakit Kronis : Kajian living Hadīs di Balai Pengobatan Rumah Sehat Cordova, Tawang, Tasikmalaya. Program Studi Ilmu Hadits.
Annur, M. F. (2021). Interview at 1 Juli 2022.
Anwar, M. K. (2015). Living Hadis. Farabi, 12(1), 72–86.
Binti Jamari, N. A. (2016). Penyakit Medis Di Kuantan Pahang Malaysia. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Bukhari, A. A. M. bin I. bin I. bin al-M. bin B. al-J. al-B. (1422). Shahih al-Bukhari, Vol. 4 (H. al-A’zami, Ed.). Beirut: Dar Thouq al-Najah.
Fauzan. (2017). Dualisme Hadis Tentang Bekam. Al-Dzikra, 11(1), 1–34.
Hadi, M. F. Z., & Zubaidah. (2015). Pemanfaatan Konseling Neuro Linguistic Programming Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal RISALAH, 26(4), 174–182. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/jdr.v26i4.1275
Ibn Hanbal, A. (1421). Musnad Al-Imam Ahmad Bin Hanbal. Beirut: Mu’assasah al-Risalah.
Hidayat, B. (2009). Aplikasi Psikoterapi Neuro Linguistic Programming ( NLP ) dengan Intensifikasi Modalitas Positif Individu Berupa Perilaku Beribadah Terhadap Penyembuhan Gangguan Trauma. Jurnal Fakultas Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim Pekanbaru, 5(2), 1–32.
Khaleda, S. Al. (2018). Terapi Hijamah (Bekam) Menurut Pendekatan Sejarah Dan Sunnah. UIN Sumatera Utara.
Khikmah, N. (2018). Praktek Pengobatan Bekam (hijāmah ) di Desan Bugel Kecamatan Kedung Kabupaten Jepara (living hadis). IAIN Kudus.
Triana, I. K. D. L., & Yanti, N. P. E. D. (2020). Neuro-Linguistic Programming: Solusi Tingkatkan Self-Efficacy Perawat di Rumah Sakit. BIMIKI (Berkala Ilmiah Mahasiswa Ilmu Keperawatan Indonesia), 6(2), 18–27. https://doi.org/10.53345/bimiki.v6i2.31
Ma’bad. (2021). Interview at 1 Juli 2022.
Mahfud, M. (2021). Living Hadis: Sebuah Kajian Epistemologis. Fikroh: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 14(1), 65–78.
Mulkan, M. (2021). Interview at 1 Juli 2022.
Ni’am. (2021). Interview at 1 Juli 2022.
Purwoko, B., & Kusuma, R. (2018). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Dan Praktik Konseling Neuro Linguistic Programming (NLP). Jurnal BK UNESA, 8(1), 1–8.
Qudsy, S. Z. (2016). Living Hadis: Genealogi, Teori, Dan Aplikasi. Jurnal Living Hadis, 1(1), 177–196. https://doi.org/10.14421/livinghadis.2016.1073
Rahmah, M. (2019). Sufi Healing dan Neuro Linguistic Programming: Studi Terapi pada Griya Sehat Syafaat (GRISS) 99 Semarang. UIN Walisongo.
Rahman, M. A. (2016). Pengaruh Terapi Bekam Terhadap Tekanan Darah Pada Pasien Hipertensi Di Klinik Bekam Abu Zaky Mubarak. UIN Syarif Hidayatullah.
Rapikah & Casmini. (2020). Pengembangan modul hipno-Neuro Linguistic Programming (NLP) untuk mengatasi stage fright Mahasiswa. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 10(2), 109–120.
Risniati, Y., Afrilia, A. R., Lestari, T. W., Nurhayati, N., & Siswoyo, H. (2019). Pelayanan Kesehatan Tradisional Bekam: Kajian Mekanisme, Keamanan dan Manfaat. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pelayanan Kesehatan, 3(3), 212–225. https://doi.org/10.22435/jpppk.v3i3.2658
Salim, A. (2018). Praktik Bekam Dalam Tinjauan Sejarah. In Flori Ratna Sari & Saiful Anwar (Eds.), Bekam Sebagai Kedokteran Profetik Dalam Tinjauan Hadis, Sejarah Dan Kedokteran Berbasis Bukti. Depok: Rajawali Pers.
Sukmawati, Lestariningsih, & Rahayu, P. P. (2020). Komunikasi dan Konseling Bidan dengan Metode NLP (Neuro-Linguistic Programming). Tetap Produktif Dan Eksis Selama Dan Pasca Pandemi COVID-19 Prosiding Seminar Nasional, 2(1), 198–210.
Syarif. (2021). Interview at 1 Juli 2022.
Thayyarah, N. (2013). Buku Pintar Sains Dalam Alquran Mengerti Mukjizat Ilmiah Firman Allah (1st ed.; Chairul Ahmad, Ed.). Jakarta: Zaman.
Umayah. (2014). Living Hadits: Fenomena Bekam Di Pesantren Eretan Indramayu. Holistik, 15(02), 309–328. http://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/holistik/article/view/333
Yusuf, A. M. (2019). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitataif, & Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenada Media Group.
DOI: 10.21043/riwayah.v8i2.15021
How To Cite This :
Refbacks
- There are currently no refbacks.