Open Journal Systems
RE-SHAPING THE PROPHET: Baḥr al-Mādhī, Vernacular Fracture and Characteristics of Hadith Commentary in Nusantara
Abstract
Baḥr al-Mādhī Syarah Bagi Mukhtasar Sahih al-Tirmidhi by Muhammad Idris al-Marbawi is one of the hadith works of Nusantara scholars, which contains wealthy textual data. It provides 22 chapters divided into 11 volume bundles. However well, not much research has touched on Baḥr al-Mādhī. This paper will specifically reveal the “locality” and distinctive aspects of the hadith commentary scheme in Baḥr al-Mādhī. For this purpose, this paper will use and apply the theory of vernacularization. The theory will record the meeting of “the local” and “ the universal”, which is expected to capture aroma of the Nusantara in the Baḥr al-Mādhī Syarah Bagi Sahih al-Tirmidhi written in Malay language with Pegon script. As a result, at least five methodical characteristics are applied by al-Marbawi in hadith commentary, methods that are never applied by other hadith scholars when observing and explaining the same hadith. The vernacularization or momentum of locality displayed in Baḥr al-Mādhī occurs at once at all its semiotic levels. In the context of the hadith commentary method, there are at least specific characteristics that distinguish Baḥr al-Mādhī from the typical hadith commentary books; 1) visualization of interpretation in the form of drawings and illustrations, 2) utilization of storytelling techniques, 3) the emergence of two-way dialogue and translation spaces, 4) clustering of quotations and 5) the use of pointers.
[Baḥr al-Mādhī Syarah Bagi Sahih al-Tirmidhi karya Muhammad Idris al-Marbawi adalah salah satu karya hadis ulama Nusantara yang memuat data tekstual yang sangat kaya. Ia menyediakan 22 juz bahasan yang dibagi ke dalam 11 bundel jilid. Namun sayangnya, tidak banyak penelitian yang menyentuh Baḥr al-Mādhī. Paper ini secara spesifik akan menguak aspek “lokalitas” dan yang khas dalam skema pensyarahan hadis dalam Baḥr al-Mādhī. Untuk kepentingan itu, teori vernakularisasi akan digunakan. Teori tersebut akan merekam pertemuan “yang lokal” dan “yang universal” ini diharapkan mampu memotret aroma kenusantaraan atau “roso jawi” dalam kitab syarah hadis yang ditulis dalam Bahasa Melayu beraksara pegon tersebut. Hasilnya, ada setidaknya lima karakteristik metodis yang diterapkan oleh al-Marbawi dalam mensyarah hadis; metode-metode yang tidak pernah diterapkan oleh para ulama hadis lainnya ketika mensyarah hadis yang sama. Vernakularisasi atau momentum lokalitas yang ditampilkan dalam Baḥr al-Mādhī terjadi sekaligus pada semua tataran semiotiknya. Dalam konteks metode tafsir hadis, setidaknya ada ciri-ciri khusus yang membedakan Bahr al-Mādhī dengan kitab tafsir hadis pada umumnya; 1) visualisasi interpretasi berupa gambar dan ilustrasi, 2) pemanfaatan teknik bercerita, 3) munculnya dialog dua arah dan ruang penerjemahan, 4) pengelompokan kutipan dan 5) penggunaan pointer.]
Keywords
References
Ashcroft, B. G. G. & Tiffin, H. (2002). The Empire Writes Back: Theory and Practice in Post-Colonial Literatures. London and New York: Routledge.
Azra, A. (2013). Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepualuan Abad XVII dan XVIII. Jakarta: Kencana Pustaka Prenada Media Group.
Barthes, R. (1994). Elements of Semiology. Ney York: Hill and Wang.
Baso, A. (2014). Pesantren Studies 4A: Akar Historis dan Fondasi Normatif Ilmu Politik-Kenegaraan Pesantren, Jaringan dan Pergerakannya se-Nusantara Abad 17 dan 18. Tangerang Selatan: Pustaka Afid.
Baso, A. (2012). Pesantren Studies 2a: Pesantren, Jaringan Pengetahuan dan Karakter Kosmopolitanisme Kebangsaannya. Tangerang Selatan: Pustaka Afid.
Baso, A. (2013). Pesantren Studies 2b; Pesantren Jaringan Pengetahuan dan Karakter Kosmopolitan-Kebangsaannya. Tangerang Selatan: Pustaka Afid.
Fathurrahman, O. (2012). The Roots of The Writing Tradition of Hadith Works in Nusantara: Hidayat al-Habib by Nur al-Din al-Raniri. Studia Islamika 19(1), 47-76.
Federspiel, H. (2002). Hadith Literature In Twentieth Centurty Indonesia. Oriente Moderno Nouva Serie, 21(82).
Firdausy, H. (2021). Vernakularitas Tekstual dalam Pensyarahan Hadis di Nusantara Abad 20. Tesis Sekolah Pascasarjana UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Firdausy, Hil., Fatkhi, R.M. & Thohari, F. (2022). Bahr al-Madhi and The Establishment Momentum of Hadith Studies in Nusantara 20th Century. Ilmu Ushuluddin Vol. 9, No. 1, 15-48. https://doi.org/10.15408/iu.v9i1.20953
Gusmian, I. (2010). Bahasa dan Aksara Tafsir Al-Qur’an di Indonesia: dari Tradisi, Hierarki hingga Kepentingan Pembaca. Jurnal Tsaqafah 6(1), 1-25. http://dx.doi.org/10.21111/tsaqafah.v6i1.136
Harun, D. R. (1996). Juhūd ‘Ulamā Indūnīsiyya fī al-Sunnah. Risālah Muqaddimah li-Nayli al-Darajah al-Duktūrah fī al-Sharī’ah al-Islāmiyyah Jāmi’ah al-Qāhirah.
Hellwig, C. M. S. & Robson, S. O. (ed.). (2010) A Man of Indonesian Letters: Essays in Honour of Professor A. Teeuw (Seri VKI No. 121). Dordrecht: Foris.
Hoque, M. (2018). Mahattat fi Hayat al-Muhaddis al-Malizi al-Syaikh Muhammad Idris al-Marbawi wa Atharuhu al-‘Ilmiyyah. Journal of Hadith Studies 3(1).
Ichwan, M. N. (2002). Literatur Tafsir Al-Qur’an Melayu Jawi di Indonesia: Relasi Kuasa, Pergeseran dan Kematian. Visi Islam 1(1). 13-38.
Jabiri, M. A. al-. (1995). al-Aql al-Siyāsi al-Arabī: Muhaddidātuhu wa Tajliyātuhu, cet. III. Bayrūt: Markaz Dirāsāt al-Wiḥdah al-‘Arabiyyah.
Jabiri, M. A. al-. (1993). Naḥnu wa al-Turāth; Qira’āt Mu’āṣirah fī Turāthina al-Falsafī. Bayrūt: Markaz al-Thaqāfī al-‘Arabī.
Johns, A. H. (1988). Qur’anic Exegesis in The Malay World. Approaches to The History of The Interpretation of The Qur’an (Andrew Rippin, ed.). Oxford: Clarendon Press.
Kamus Besar Bahasa Indonesia IV. (2013). Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional dan Gramedia.
Koster, G. L. & Maier, H. M. J. (1985). A Medicine of Sweetmeats: On the Power of Malay Narrative. BKI 141(4), 441-461.
Kurniawan, B. (2015). Hegemoni Ideologi Perang Sabil Sebagai Wacana Antikolonial dalam Teks Syair Raja Siak. JUMANTARA 6(2), 52-76. https://doi.org/10.37014/jumantara.v6i2.300
Lombard, D. (2018). Nusa Jawa: Silang Budaya II Jaringan Asia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Majid, L. A. & Kurt, N. (2014). Baḥr al-Mādhī: Significant Hadith Text Sciences for Malay Muslims as a Tool for Political Teaching during Twentith Century. Mediterranean Journal of Social Sciences 5(20). Rome: MCSER Publishing.
Makmun, M. T. (2014). Construing Traditional Javanese Herbal Medicine of Headache: Transliteraling, Translating and Interpreting Serat Primbon Jampi Jawi. Procedia; Social and Behavioral Sciences 134 (2014), 238-245. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.244
Marbawī, M. I. al-. (1933). Baḥr al-Mādhī Sharah Bagi Mukhtaṣar Ṣaḥīḥ al-Tirmidhī. Mesir: Shirkah Maktabah wa Maṭba’ah Musṭafā al-Bāb al-Ḥalabī.
Mubārakfūri, M. A. al-. (2001). Tuḥfah al-Ahwadhi bi Sharh Jāmi’ al-Tirmidhī. Mesir: Dar al-Hadith.
Mulyono, S. (1975). Wayang: Asal-Usul, Filsafat dan Masa Depannya. Jakarta: Alda.
Munirah. (2015). Metodologi Syarah Hadis Indonesia Awal Abad ke-20: Studi Kitab al-Khil’ah al-Fikriyyah Syarh al-Minhah al-Khairiyyah karya Muhammad Mahfudz al-Tirmasi dan Kitab al-Tabyin al-Rawi Syarh Arba’in Nawawi karya Kasyf al-Anwar al-Banjari. Tesis UIN Sunan Kalijaga Yogyakarya.
Nikmah, S. (2017). Sejarah Perkembangan Syarah Hadis di Indonesia Akhir Abad XX: Studi Kitab Misbah al-Zolam Sharh Bulugh al-Maram karya KH. Muhajirin Amsar al-Dary. Tesis UIN Sunan Ampel Surabaya.
Saenong, F. (2006). Vernacularization of the Qur’an: Tantangan dan Prospek Tafsir al-Qur’an di Indonesia, an Interview with A. H. Johns. Jurnal Studi al-Qur’an 1(3), 575-590.
Sastronaryono, M. (1986). Serat Babad Tembayad. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan [Proyek Pengkajian Dan Pembinaan Nilai-Nilai Budaya].
Shah, F. bin A. (2009). Malay Success and Excellence Factors as Perceived by Mohamed Idris al-Marbawi. Jurnal Pengajian Melayu 20.
Shah, F. bin A. (2010). Sumbangan Syeikh Mohamed Idris al-Marbawi dalam Penentuan Identiti Perawi: Tumpuan Kepada Kitab Baḥr al-Mādhī. HADIS 1(1), 11-34.
Shah, F. bin A. (2010). Syaikh Mohamed Idris al-Marbawi: Kontribusinya dalam Fiqh al-Hadis. MIQOT 34(1), 53-69. https://doi.org/ 10.30821/miqot.v34i1.187
Suryadilaga, M. A. (2012). Metodologi Syarah Hadis Era Klasik hingga Kontemporer. Yogyakarta: Suka-Press UIN Sunan Kalijaga.
Syarfina, T. (2011). Singkretisme Dalam Jampi Melayu Deli: Tinjauan Transformasi Budaya. Jurnal Atavisme 14(1), 29-40. https://doi.org/ 10.24257/atavisme.v14i1.100.29-40.
Tirmidhī, M. ibn I. al-. (1975). Sunan al-Tirmidhi. Mesir: Shirkah Maktabah wa Maṭba’ah Muṣṭafā al-Babi al-Halabī.
Utami, P. (2010). Serat Primbon Jampi Jawi Koleksi Perpustakaan Museum Dewantara Kirti Griya Taman Siswa (Suntingan Teks dan Terjemahan). Yogyakarya: Universitas Gajah Mada.
Wulandari, A. (2011). Serat Primbon Jampi Jawi Koleksi Perpustakaan Dewantara Kirti Griya Tamansiswa; Sebuah Dokumentasi Pengobatan Tradisional. JUMANTARA 2(2), 30-56 . https://doi.org/10.37014/jumantara.v2i2.135
Zarif, M. M. M. (2007). Jawah Hadis Scholarship in The Nineteenth Century: A Comparative Study of The Adaptions of Lubab al-Hadis Composed by Nawawi Banten (d. 1314/1897) and Wan ‘Ali of Kelantan (d. 1331/1913). Edinburgh: University of Edinburgh, 2007.
DOI: 10.21043/riwayah.v8i2.14247
How To Cite This :
Refbacks
- There are currently no refbacks.