Open Journal Systems
PELAKSANAAN PENGAJIAN HADIS BAGI TUNA NETRA DI MALAYSIA: Isu dan Tantangan
Abstract
Hadis merupakan sumber kedua agama dalam Islam selepas al-Quran. Ia memainkan peranan yang sangat penting dalam Islam, terutama ketika menguraikan serta menjelaskan kehendak al-Quran. Pengajian hadis bagi tuna netra amat signifikan dan diperlukan dalam sistem pendidikan khusus. Untuk melestarikan pengajian hadis tuna netra, terdapat beberapa tantangan yang perlu dihadapi dan difikirkan. Tantangan ini harus dihadapi bersama dalam usaha mewujudkan kesamarataan peluang pendidikan hadis bagi seluruh umat Islam tanpa menganggap kekurangan pada diri. Namun, pemaparan bagi tuna netra terhadap pengajian hadis masih belum berlaku sedangkan hadis juga memainkan peranan yang penting sebagai sumber kedua syariat Islam. Justru, objektif utama artikel ini adalah untuk menjelaskan isu dan tantangan yang dihadapi oleh tuna netra dalam pengajian hadis. Kajian ini merupakan kajian kualitatif dengan menggunakan metode analisis dokumen yang terdiri dari buku-buku, artikel-artikel, jurnal, dan bahan-bahan yang berkaitan. Hasil kajian mendapati pengajian hadis bagi tuna netra di Malaysia menghadapi tantangan yang besar. Diantaranya ialah ketidaksediaan tenaga pengajar, kelemahan institusi pendidikan dan kekurangan bahan bantu mengajar. Implikasi kajian ini ialah dapat mengenal pasti tantangan yang dihadapi oleh tuna netra dalam mendalami hadis dan seterusnya membantu golongan ini mengenal, mencintai dan meneladani Rasulullah SAW melalui hadis-hadisnya.
[The implementation of hadith studies for visually impaired people in Malaysia: Issues and challenges. Hadith is the second source in Islam after Quran. The role of hadith is very important in Islam especially in explaining and justifying the contents of Quran. The study of hadith for visually impaired people is very important and necessary in the special education system. There are some challenges that need to be considered in preserving the study of hadith for visually impaired people. These challenges must be faced together in order to create an equality of hadith educational opportunities toward visually impaired people regardless of their shortcomings. However, the exposures of hadith study occur only on a small scale while hadith also plays an important role in Muslim daily life. Therefore, the main objective of this article is to explain the issues and challenges faced by visually impaired people in implementing hadith studies. The qualitative approach is used in this research by using document analysis method from books, articles, journals, internet etc. The early finding shows that the hadith study for visually impaired people in Malaysia facing great issues and challenges. These challenges exist in several aspects including the lack of instructional resources, the weakness of educational institutions and the lack of teaching aid. Hence, this research is able to identify the issues and challenges faced by visually impaired people to pursuit hadith and guiding them to learn and love the Prophet SAW and his Sunnah.]
Keywords
References
Abdullah, M. (2010). Pengajian al-Qur’an dalam kalangan warga cacat penglihatan di Malaysia. Jurnal Al-Bayan, 8(1), 21-34.
Ahmad, S. Z. Hj., Hashim, U. H. Hj., Ghani, S. A., Osman, K., Ismail, Z., & Zainal, H. (2012). Modul pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab menerusi al-Quran untuk orang awam di Malaysia. Prosiding Kongres Pengajaran dan Pembelajaran Universiti Kebangsaan Malaysia, 11.
Ariffin, Z., & Zainal, H. (2000). Pengajaran dan pembelajaran kursus Bahasa Arab menerusi jarak jauh di FPI. Kertas kerja Seminar Kebangsaan Pengajian Jarak Jauh: Kecemerlangan Pengajian Jarak Jauh Dalam Alaf Baru. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia, 48.
Ba’labaki, R. al-. (2003). Al-Mawrid: Qamus Arabiy-Injiliziy. Beyrut: Dar al-Ilm li al-Malayin.
Berita Harian Online. (2019). OKU ada potensi, dinamika tersendiri. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/12/637885/oku-ada-potensi-dinamika-tersendiri
Bisri, K. (2019). Mendekonstruksi Tradisi Pengajaran Hadis: Studi Kasus Ebook Hadis untuk Anak. Riwayah : Jurnal Studi Hadis, 5(2), 187-204. http://dx.doi.org/10.21043/riwayah.v5i2.4933
Chek, Y., & Mohamad. S. (2016). Sumbangan Darul Quran (JAKIM) Terhadapa Pengajian al-Quran dalam Kalangan Orang Kurang Upaya Penglihatan. Jurnal al-Turath, 1(2), 25-33.
Fabil, N., Ismail, Z., Shukur, Z., Noor, S. F. M., & Omar, K. (2003). Teknologi Multimedia: Satu Inovasi pendekatan “Talaqqi dan Musyafahah”. Wacana Pendidikan Islam Siri ke-3, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, 298-315. Bangi.
Farizal Alam, Z. (2018). Hadis dan Mitos Jawa. Riwayah : Jurnal Studi Hadis, 3(1), 109-120. http://dx.doi.org/10.21043/riwayah.v3i1.3440
Ghani, Z. (2015). Pengajian hadis bagi OKU penglihatan di Malaysia. Interview, 12 Oktober.
Ghazali, A. H. M. al-. (1939). Ihya’ Ulum al-Din. Mesir: Matbaah Mustafa al-Bab al-Halabi.
Hassan, A., & Mohd, A. (2011). Guru Sebagai Pendorong Dalam Darjah. Selangor: PTS Profesional Publishing Sdn. Bhd.
Ibrahim, N., Raus, N. M., Rasdi, N. A., Jaafar, H., Alias, N., Khosim, N., Ghazali, N. M., & Osman, N. F. (2015). Pengajaran Al-Quran Braille. Bandar Baru Nilai: Penerbit Universiti Sains Islam Malaysia.
Ihsannudin, N., & Nisa’, K. (2021). Konteks Arab Sebelum dan Sesudah Pengutusan Nabi: Menelisik Faktor-Faktor di Balik Keistimewaan Bahasa Hadis. Riwayah : Jurnal Studi Hadis, 7(1), 1-22. http://dx.doi.org/10.21043/riwayah.v7i1.10135
Iqbal, M., & Rachmadhani, F. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Hadis Anjuran Menceritakan Kisah Bani Israil: Studi Ma‘ani al-Hadis. Riwayah : Jurnal Studi Hadis, 6(2), 231-254. http://dx.doi.org/10.21043/riwayah.v6i2.7742
Jarishah, A. (1986). Al-Ijtihat al-Fikriyah al-Muasirah. Qahirah: Dar al-Wafa’.
Karim, A. (2016). Manhaj Imam Ahmad Ibn Hanbal dalam Kitab Musnadnya. Riwayah : Jurnal Studi Hadis, 1(2), 351-370. http://dx.doi.org/10.21043/riwayah.v1i2.1808
Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. (2020). Pelan Tindakan OKU 2016-2020. https://www.kpwkm.gov.my/kpwkm/index.php? r=portal/about&id=TGw1cFhDaTlOekkwaDIzeDRsclB4dz09
Li, L. P., Muhamad, A. S., & Peng, C. F. (2011). Peranan kaunselor dan perkhidmatan kaunseling kerjaya bagi Orang Kurang Upaya. Atikan Universiti Malaya, 1(2), 233-246.
Muhamad, M. K. A. (2009). Teaching and Learning Methods of Islamic Education for The Blind Students: A Case Study at Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (SKPK) Princess Elizabeth, Johor Bahru. Nilai: Universiti Sains Islam Malaysia.
Nor, A. Y. M. (2016). Cabaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for The Blind (MAB). Islamiyyat, 38(1), 15-24.
Nor, A. Y. M. (2017). Hadis 40 Imam Nawawi Versi Braille. Bangi: UKM Press.
Nor, A. Y. M., & Puji, T. I. Z. T. (2014). Keperluan hadis Braille dalam Pendidikan Khas: Satu Cabaran terhadap Pengajian Islam. Seminar Warisan Nabawi (SWAN 2014) Peringkat Antarabangsa, Institut Wasatiyyah Malaysia & Fakulti Pengajian Quran Sunnah Universiti Sains Islam Malaysia, 309. Nilai.
Oktarina, A., & Suryadilaga, M. (2020). Pendidikan Seks Usia Dini dalam Kajian Hadis. Riwayah : Jurnal Studi Hadis, 6(2), 363-386. http://dx.doi.org/10.21043/riwayah.v6i2.7615
Portal Rasmi Bahagian Pendidikan Khas. (2014). http://www.moe.gov.my/bpkhas.
Portal Rasmi IPG Kampus Ilmu Khas. (2015). Visi dan misi. http://www.ipik.edu.my.
Rahman, R. A. (2010). Pengajian al-Quran dalam kalangan ahli Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) di Kuala Lumpur dan Kuala Terengganu. Disertasi Sarjana Usuluddin :Universiti Malaya.
Raus, N. M., Rasdi, M. N. A., Alias, N., Ibrahim, N., Khosim, N., Jaafar, N., Tamuri, A. H., Salleh, N. M., & Zakaria, H. B. (2013). Pengajaran al-Quran Braille: Isu dan cabaran semasa. International Journal on Quranic Research (IJQR), 3(4), 79-93.
Razhiyah, K.A. (2010). Anak Istimewa. Bentong: PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Robikah, S. (2020). Peran Hadis Sebagai Sumber Hukum Jemaat Ahmadiyah Indonesia. Riwayah : Jurnal Studi Hadis, 6(1), 39-54. http://dx.doi.org/10.21043/riwayah.v6i1.6871
Rosyidah, A., Kholis, N., & Husna, J. (2021). Peran Sahabat dalam Periodisasi Hadis dan Implikasinya Terhadap Transmisi Keilmuan Pendidikan Islam. Riwayah : Jurnal Studi Hadis, 7(1), 155-172. http://dx.doi.org/10.21043/riwayah.v7i1.9723
Saadah, N., & Farida, U. (2019). Pemahaman Hadis Kepemimpinan Perempuan dalam Tradisi NU. Riwayah : Jurnal Studi Hadis, 5(2), 305-324.http://dx.doi.org/10.21043/riwayah.v5i2.5909
Syawqi, A., & Khatibul Umam, M. (2021). Nuansa Politik dalam Memahami Hadis: Analisa Metodologis-Historis. Riwayah : Jurnal Studi Hadis, 7(1), 201-220. http://dx.doi.org/10.21043/riwayah.v7i1.9421
Tahar, M. M., & Alias, A. (2004). Isu pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam pelajar berkeperluan khas. Wacana Pendidikan Islam Siri ke-3, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, 395-406. Bangi.
Toran, H., et al. (n.d.). Kertas Polisi: Dasar Pendidikan Kanak-Kanak Berkeperluan Khas Malaysia. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Toran, H., Yasin, M. H. M., Tahar, M. M., & Sujak, N. (2010). Sokongan dan halangan yang dihadapi pelajar-pelajar kurang upaya di sebuah Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia. Asean Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 1(2),18-29.
Wah, L. L., & Hiang, L. B. (2010). Analisis jenis kesalahan kod Braille Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar yang mengambil kursus bermasalah penglihatan. Penang: Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan.
Yahya, Z. (2014). Al-Qur’an Braille. Interview, 16 Agustus.
Yahya, Z. (2015). Pengajian hadis bagi OKU penglihatan di Malaysia. Interview, 6 Oktober.
Yasin, M. H. M., Salleh, N. M., Toran, H., & Tahar, M. M. (2009). Infrastruktur bilik darjah program integrasi pendidikan khas menyokong pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam. Wacana Pendidikan Islam Siri ke-7 (Peringkat Nusantara), Institusi Studi Islam Darussalam, 540-546. Gontor.
Zakaria, H. B., Husain, M. H. A., Shafie, B. H. M., Talib, N. H. F., & Kassim, N. (2010). Isu dan cabaran guru dalam pendidikan al-Quran pelajar bermasalah penglihatan. Prosiding Persidangan Antarabangsa Pendidikan Guru ke-4, 751-762.
DOI: 10.21043/riwayah.v7i2.12147
How To Cite This :
Refbacks
- There are currently no refbacks.