Open Journal Systems
HADIS QATL AL-MURTAD WA MAWAQIF AL-ULAMA' MINHU
Abstract
The Hadith of Killing Apostates and The Attitude of Scholars Toward it. This study discusses the hadith "Whoever leaves religion, kill him". The punishment for apostates mentioned in this hadith is the main basis among scholars in taking legal istinbath for apostates. Literally, this hadith commands the killing of apostates. This means that if a person who is Muslim leaves his religion, the punishment for him in this world is to be killed. Therefore, the issue of leaving religion is a problem that causes controversy among Islamic scholars. Some of them see that hadith is contrary to the meaning of the al-Qur'an, the Sunnah of the Prophet, and is contrary to freedom of religion. Therefore, the issue of apostasy is considered as one of the topics that raises complex problems and requires deep thought. This study aims to determine the attitude of scholars towards this hadith This study uses a descriptive analytical method by collecting information related to this hadith as well as collecting data about scholars’ attitudes on this hadith, then uses appropriate analysis tools. The results of this study are: The classical scholars agreed that anyone who apostatized from Islam without coercion should be killed, but they differed in opinion about repentance and its duration. They have different opinions about apostate women. However, contemporary scholars present several opinions, trying to provide a new understanding of this hadith. This hadith cannot be a general rule that applies to all situations and conditions.
[Hadis Membunuh Orang Murtad dan Sikap Ulama terhadapnya. Kajian ini membahas hadis “Barang siapa keluar dari agama maka bunuhlah dia”. Hukuman bagi orang murtad yang disebutkan dalam hadis ini menjadi dasar utama dikalangan ulama dalam mengambil istimbath hukum bagi orang murtad. Secara harfiah, hadis ini memerintahkan membunuh orang murtad. Artinya jika seseorang yang beragama Islam meninggalkan agamanya maka hukuman kepadanya di dunia adalah bunuh. Oleh Karena itu, masalah keluar dari agama merupakan sebuah masalah yang meninmbulkan kontroversi di kalangan ulama Islam. Beberapa diantara mereka melihat bahwa hadis ini bertentangan dengan makna dhahir al-Qur’an, Sunnah Nabi, dan bertentangan dengan kebebasan beragama. Oleh karena itu, isu kemurtadan dianggap sebagai salah satu topik yang menimbulkan masalah yang komplek dan membutuhkan pemikiran yang mendalam. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahuisikap ulama terhadap hadis ini. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif analitis dengan mengumpulkan informasi-informasi yang berkaitan dengan hadis ini dan mengumpulkan data tentang sikap ulama terhadap hadis ini, kemudian menggunakan alat analisis yang sesuai. Adapun hasil penelitian ini yaitu para ulama klasik sepakat bahwa siapa pun yang murtad dari Islam tanpa paksaan harus dibunuh, tetapi mereka berbeda pendapat tentang taubat dan durasinya.Dan mereka juga berbeda pendapat tentang wanita yang murtad. Akan tetapi, ulama kontemporer menyampaikan beberapa pendapat, dan mencoba memberikan pemahaman baru tentang hadis ini. Bahwa hadis ini tidak bisa menjadi patokan umum yang berlaku untuk semua situasi dan kondisi.]
Keywords
References
‘Adhim, A. G. (2013). Al-Mu’jam al-Ghani, Riyaḍ: Muassasah al-Ghani li Nasyr.
‘Asqalani, Ibn H. (1379). Fath Bari Syarh Shahih al-Bukhari, Bairut: Dar al-Ma’arif.
‘Audah, A. Q. (N.d.). al-Tasyri’ al-Jana’i al-Islami Muqaranah bi al- Qanun al-Wadh’i, Bairut: Dar Kitab al-Ghazali.
Ahmad, A. Y. (1984). Al-Musnad. Damaskus: Dar Makmun.
Andalusi, S. bin H. (n.d.). al-Mahalli, Bairut: Maktabah al-Tajariyah li al-Thaba’ah.
Asnawi, M. (1400). Al-Tamhid fi Tahrij al-Furi’ ‘ala al-Ushul, Bairut: Muassasah al-Risalah.
Baghti, M. Y. 1403. Al-Kasyaf al-Qana’ ‘an Matn al-‘Iqna’, Bairut: ‘alam Kutub.
Bukhari, M. bin I. (1422). Al-Jami’ al-Musnad al-Shahih al-Mukhtashar min Umurillah wa Sunanihi wa Ayamihi, Bairut: Dar Thouq al-Najah.
Buthi, M. S. (1992). Hurriyah al-InsAn fI Dhil ‘UbUdiyatihillah, Damaskus: Dar al-Fikr.
Dimashqi, A. al-F. I. (1999). Tafsir al-Qur’an al-‘Adhim, Riyaḍ: Dar Ṭaybah li al-Nashr wa al-Tauzi’.
Fahri, A. M. (2017). Ahkam Murtad fi Syari’ah al-Islamiyah, Palestin: Jami’ah Kholil Kulliyah Dirasah al-‘Ulya.
Fairuz ’Abadi, 2005. Al-Qamus al-Muhith, Bairut: Muassasah al-Risalah.
Gharnathi, M. (n.d.). al-Qawanin al-Fiqhiyah, Bairut: Dar al-Qalam.
Haijal, (1983). Al-mausu’ah al-‘Ulum al-Falsafiyyah, Bairut: Dar al-Tanwir
Ibn Hanbal, M. (n.d.). al-Musnad, Qahirah: Muassasah Qarthabah.
Ibn Hibban, M. (1993). Al-Shahih, Bairut: Muassasah al-Risalah.
Ibnu Daqiq, T. (1955). Ihkam al-Ahkam Syarh ‘Amadah al-Ahkam, Qahirah: Jami’ al-Ḥuquq Mahfudhah.
Ihsan, H. ‘A. (1424). Al-Ta’rifat al-Fiqhiyah, Bairut: Dar Kitab al-‘Ilmiyah.
Jaburi, I. H. (2008). Al-Huriyah al-Diniyah fi Syari’ah al-Islamiyah wa al-Nadhm al-Qanuniyah: Dirasah Muqaranah, Qahirah: Dar Nahdhah al-‘Arabiyah.
Jairi, J. (1978). ‘Aqidah al-Mukmin, Madinah: Maktabah Kulliyah al-Zahriyah.
Juhaili, M. (2002). Maqaṣid al-Syari’ah Asas Huquq al-Insan fi Huquq al-Insan Mihwar Maqaṣid al-Syari’ah, Qathr: Wazarah al-Auqaf wa al-Syu’un al-Islamiyah.
Jurjani, ‘A. bin M. (1405). Al-Ta’rifat, Bairut: Dar al-Kitab al-Arabi.
Kabasyi, T. (n.d.). al-Riddah wa Muhakamah Mahmud Thaha fi Sudan, Khurtum: Dar Fikr.
Kasani, ‘I. (1986). Badai’ al-Shanai’ fi Tartib al-Syarai’, Bairut: Dar al-Kitab al-‘ilmiyah.
Mawardi, A. H. (1989). Al-Ahkam al-Sulthaniyah, Kuwait: Maktabah Dar Ibnu Qutaibah.
Monib, M. (2011). Islam dan Hak Asasi Manusia dalam Pandangan Nurcholis Majid, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Muqaddasi, A. R. (2003). Al-’iddah Syarh al-‘Amadah, Qahirah: Dar al-Hadits.
Murshafi, S. (1995). Hadith Riddah fi Dhau’i Ushul al-Tahdits Riwayah wa Dirayah, Bairut: Muassasah al-Riyadh.
Mursi, A. R. (2006). Al-Riddah wa al-Hurriyah al-Diniyah, Madinah: Dar Wafa li al-Thaba’ah wa al-Nasyr wa al-Tauzi’.
Najdi, A. M. al-T. (1424). Dalil Mujahidin ila Ahm Ahkam al-Murtad ‘an Din, Afghanistan: Muassasah Batar al-‘Ilmiyah.
Nasa’i. (1986). Al-Sunan. Bairut: Maktabah al-Mathbu’ah al-Islamiyah.
Nasaiburi, M. (1990). Al-Mustadrak ‘Ala al-Shahihain, Bairut: Dar al-Kutub al-‘ilmiyah.
Nawawi, Y. S. (1994). Syarh Shahih Muslim, Qordoba: Muassasah Qordoba.
Qadiri, A. (1985). Al-Riddah ‘an al-Islam wakhutraha ‘ala ‘Alam al-Islami, Madinah: Maktabah Thayyibah.
Qanibi, S. (1405). Mu’jam Lughah al-Fuqaha, Bairut: Dar Nafais li al-Thaba’ah wa al-Nasyr al-Tauji’.
Qardhawi, Y. (1996). Jarimah al-Riddah wa ‘Uqubah al-Murtad fi Dhau’i al-Qur’an wa al-Sunnah, Oman: Dar Furqan.
Qardhawi, Y. (N.d.). Mudkhal li Ma’rifah al-Islam: Maqamatihi, khashaishihi, Ahdafihi,Mashadirihi, Qahirah: Maktabah Wahbah.
Qurthubi, A. H. (n.d.). Syarh Shahih al-Bukhari, Riyadh: Maktabah al-Rasyd.
Qurthubi, Y. A. (1978). Al-Kafi fi Fiqh Ahl al-Madinah al-Maliki, al-Riyadh, Maktabah al-Riyadh al-Haditsah.
Rasyad, A. (1998). Hurriyatul ‘Aqadah fi Syara’h al-Islamiyah, Mesir: Ittiraq li Nasyr al-Tauji’.
Razi, M. (1268). Mukhtar al-Shahih, Lebanon: Maktabah Lebanon.
Sa’di, Ṭ. K. (2005). Maqaranah al-Adyan: Dirasah fi Mashadirihi al-Adyan al-Samawiyah: al-Yahudiyah wal Masihiyyah wa al-Islam, wa al-Adyan al-Wadh’iyah: al-Hindusiyah wa al-Jiniyyah wa al-Budiyah, Bairut: Dar al-‘Ulum al-‘Arabiyah.
Sabiq, S. (2004). Fiqh Sunnah, Qahirah: Dar al-Hadith.
Sajastani, A. D. (n.d.). al-Sunan, Bairut: Dar al-Kitab al-‘Arabi.
Samiri, A. R. (1983). Ahkam Murtad fi Syari’ah al-Islamiyah Dirasah Muqaranah, Riyadh: Dar ‘Ulum li al-Thaba’ah wa Nasyr.
Sihab, A. R. (2008). Jami’ ‘Ulum wa al-Hukm fi Syarh Khomsin Haditsan Jawami’ al-Kalim, Lebanon: Dar Ibnu Katsir.
Sihab, Q. (1998). Wawasan al-Qur'an Tentang Kebebasan Beragama, Jakarta: Gramedia Paramadina.
Syafi’i, M. I. (2001). Al-‘um, Qahirah: Dar al-Wafa.
Syarifuddin, A. ‘A. (1987). Al-‘Uqubah al-Muqaddarah li Maslahah al-Mujtama’ al-Islami, Qahirah: al-Tijarah.
Syarnabashi, R. ‘A. (2010). Al-‘Uqubah fi Syari’ah al-Islamiyah wa al- Qawanin al-Wadh’iyah Dirasah Muqaranah, Iskandariyah: Dar Mathbu’ah al-Jami’iyah.
Syaukani, M. ‘A. (1993), Nailul Authar, Mesir: Dar al-Hadith.
Tirmidhi, M. bin ‘I. (n.d.). al-Sunan, Bairut: Dar al-Ihya al-Turats al-‘Arabi.
Zidan, A. K. (1997). Al-Mufashal fi Ahkam al-Mar’ah wa al-bait fi Syari’ah al-Islamiyah, Bairut: Muassasah al-Risalah.
Zuhaili, W. (1985). Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, Damaskus: Dar al-Fikr.
DOI: 10.21043/riwayah.v8i1.11520
How To Cite This :
Refbacks
- There are currently no refbacks.