Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Karakter dengan Model Realistic Mathematics Education pada Materi Segiempat

Wilibaldus Bhoke

Abstract


Tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan Lembar Kerja Siswa (LKS) berbasis karakter dengan model Realistic Mathematics Education (RME) pada materi segiempat di kelas VII SMPN Satu Atap Satu Soa yang valid, praktis dan efektif. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan model ADDIE yang meliputi 5 tahap, yaitu analisis, perancangan, pengembangan,  implementasi, dan evaluasi.  Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan lembar validasi perangkat pembelajaran, respon guru, angket respon siswa, dan tes hasil belajar. Subyek dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMPN Satu Atap Satu Soa yang berjumlah 30 orang. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan yaitu, menghasilkan LKS yang valid berdasarkan komentar dan saran validator dengan mendapatkan rata-rata skor 4,173 dengan kategori baik oleh ahli materi dan rata-rata skor 4,85 dengan kategori  sangat baik oleh ahli media, menghasilkan LKS yang praktis, mendapatkan skor rata-rata 4,39 dengan klasifikasi baik melalui angket respon guru dan rata-rata skor 4,272 dengan klasidikasi baik melalui angket respon siswa, LKS dinyatakan efektif dengan persetase ketuntasan klasikal siswa sebesar 83,333% sehingga berada pada klasifikasi baik.

 

This study aims to produce character-based student worksheets with Realistic Mathematics Education (RME) model for quadrilateral in class VII one roof one soa middle school that is valid, practical and effective. The development model used in this study is the ADDIE model with reference to 5 important stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. Data collection techniques using learning device validation sheets, teacher response questionnaire, student response questionnaire, and learning achievement test. The subjects in this study were all eight grade students of one roof junior secondary school with 30 people. Based on the results of this study concluded, produce a valid student worksheet based on comments and validator suggestions by obtaining an average score of 4.173 which is in either category by material experts and an average score of 4.85 with excellent categories by media experts, produce practical student worksheet, get an average score of 4.39 in both categories through the teacher's response questionnaire and an average score of 4.272 with good categories through the student response questionnaire, student worksheet is declared effective with a classical percentage of students completeness of 83,333 % is in good category.


Keywords


Realistic Mathematics Education; Student Worksheet; Quadrilateral

Full Text:

PDF

References


Bhoke, W. (2019). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Berbantuan LKS Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa Kelas V SD Gugus 2 Kecamatan Bajawa Kabupaten Ngada. Ejurnal IMEDTECH, 3(2).

Catrining, L., & Widana, I. W. (2018). Pengaruh pendekatan pembelajaran realistic mathematics education (RME) terhadap minat dan hasil belajar matematika. Emasains, 7(2), 120-129.

Gravenmeijer. (1994). Developing Realistic Mathematics Education. Ultrecht Freudenthal Institute.

Hadi, S. (2005). Pendidikan matematika Realistik dan Implementasinya. Tulip.

Indriani, N., & Julie, H. (2017). Developing learning trajectory on the circumference of a cycle with realistic mathematics education (RME). In AIP Conference Proceedings (Vol. 1868, No. 1, p. 050022). AIP Publishing LLC.

Jupri, A. (2017). From geometry to algebra and vice versa: Realistic mathematics education principles for analyzing geometry tasks. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1830, No. 1, p. 050001). AIP Publishing LLC.

Laurens, T., Batlolona, F. A., Batlolona, J. R., & Leasa, M. (2017). How does realistic mathematics education (RME) improve students’ mathematics cognitive achievement?. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(2), 569-578.

Lestari, L., & Surya, E. (2017). The effectiveness of realistic mathematics education approach on ability of students’ mathematical concept understanding. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR), 34(1), 91-100.

Sari, A., & Yuniati, S. (2018). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education (Rme) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 71-80.

Suherman, E. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. PT Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jpm.v3i1.6973

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Editorial and Administration Office:

Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)
Tadris Matematika, Tarbiyah Faculty, Institut Agama Islam Negeri Kudus
Jl. Conge Ngembalrejo Po Box 51, Kudus, Jawa Tengah, Indonesia, Kode Pos: 59322

Email: [email protected]

P-ISSN 2615-3939 | E-ISSN 2723-1186