Ethnomathematics Exploration of Simo Dance and Gringsing Batik Dance from Batang Central Java in Mathematics Learning

Ahmad Faridh Ricky Fahmy, Moh. Alwi Andiansyah Saputra, Kevin Fredika Shandy

Abstract


Culture in Each region's culture has unique characteristics, which are often expressed through dance. As a cultural form, dance serves as a way to express emotions through body movements. In Batang Regency, there are two folk traditions called the Simo Dance and Gringsing Batik Dance. The movements of the two dances consist of forward beksan, beksan, and backward beksan movements. This research used a descriptive qualitative method with an ethnographic approach. Observations, interviews and literature studies were carried out as data collection tools. The results indicate that mathematical concepts are present in the dances, including activities such as counting, patterns of hand and foot movements, and floor formations. These involve geometric concepts like plane shapes, spatial shapes, angles, and reflections. Further research can be developed from other aspects, such as clothing and musical notation which are related to mathematics.

 

Budaya di setiap daerah memiliki karakter tersendiri, termasuk kesenian tari. Tari sebagai bentuk budaya merupakan corak ekspresi perasaan yang dituangkan dalam gerakan tubuh. Di Kabupaten Batang, ada sebuah tradisi kerakyatan yaitu Tari Simo dan Tari Batik Gringsing. Gerakan kedua tari tersebut terdiri dari gerakan maju beksan, beksan, dan mundur beksan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan pendekatan etnografi. Adapun observasi, wawancara dan studi pustaka dilakukan sebagai tahap pengumpulan data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat aktivitas matematika seperti menghitung, pola gerakan tangan, kaki, dan pola lantai yang menggunakan konsep geometri seperti bangun datar, bangun ruang, sudut, dan refleksi. Penelitian lebih lanjut dapat dikembangkan kembali dari aspek lain, seperti busana, dan notasi musik serta hubungannya dengan matematika.


Keywords


ethnomathematics; geometry; gringsing batik dance; simo dance

Full Text:

PDF

References


Akanfani, F. L., Febrian Hendie, A., Daud, A. K., Kristina, D., & Padakari, I. (2022). Tari Topeng Betawi: Kajian Filosofi dan Kajian Simbolis. GETER : Jurnal Seni Drama, Tari Dan Musik, 5(2), 90–100. doi: 10.26740/geter.v5n2.p90-100

Alifuddin, A. U., & Setyawan, B. W. (2021). Pengaruh Budaya Dan Tradisi Jawa Terhadap Kehidupan Sehari-Hari Pada Masyarakat Di Kota Samarinda. Jurnal Adat Dan Budaya Indonesia, 3(2), 67–73. doi: 10.23887/jabi.v3i2.38310

Arthamevia, A. T., Wahyuni, F. T., & Mursyid, A. Y. (2022). The Development of Digital Comics Learning Media Based Ethnomathematics of Kretek Dance Integrated with Islamic Values. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 5(2), 147. doi: 10.21043/jpmk.v5i2.16174

D’Ambrosio, U. (2006). Ethnomathematics: Link between traditions and modernity. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.

Damayanti, S., & Auliya, N. N. F. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Tradisi Meron di Desa Sukolilo Kecamatan Sukolilo Kabupaten Pati. Ar-Riyadhiyyat: Journal of Mathematics Education, 4(1), 11-21.

Gustia, R., & Putra, A. (2024). Aktivitas Etnomatematika pada Tari Sekapur Sirih di Kerinci. Venn: Journal of Sustainable Innovation on Education, Mathematics and Natural Sciences, 3(1), 1–10. doi: 10.53696/2964-867x.133

Habibah, H., Zulkarnain, I., & Budiarti, I. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Konsep Geometri Pada Pola Gerak Tari Tradisional Banjar Baksa Kembang. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 266. doi: 10.20527/edumat.v10i2.14090

Hamidah, H., Junaedi, I., Mulyono, M., & Kusuma, J. W. (2021). Kurikulum dan Pembelajaran Matematika di Jepang dan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM), 7(2), 95. doi: 10.33474/jpm.v7i2.11425

Hartanti, S., & Ramlah. (2021). Etnomatematika: Melestarikan Kesenian dengan Pembelajaraan Matematika. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 7(2), 33. doi: 10.32884/ideas.v7i2.347

Hermawan, A. (2017). Kliwonan dalam Perspektif Historis Dan Sosial Budaya Masyarakat Batang. Jurnal Penelitian, 14(1), 135. doi: 10.28918/jupe.v14i1.800

Hidayat, I. S., & Marsigit, M. (2024, April). Implementation of mathematics learning in the context of the Joglo traditional house with the help of Geogebra. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2622, No. 1). AIP Publishing

Izah, S. J., & Auliya, N. N. F. (2023). Pengembangan Dan Kelayakan Media Pembelajaran Karmagama (Kartu Matematika Bergambar Etnomatematika Rumah Adat Jawa). Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 3(1), 193-212.

Jemamun, M. U., Blegur, I. K. S., & ... (2023). Etnomatematika pada Tarian Tradisional Nusantara dan Perannya dalam Pembelajaran Matematika. SANTIKA: Seminar …, 529–542. Retrieved from https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/view/1495

Luqnia, S. E., Zahra, L., Ananda, K. T., & Fahmy, A. F. R. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika IV, 4(1), 553–558.

Maisaroh, D., & Permatasari, D. (2024). Etnomatematika Dalam Tenun Troso: Konteks Pembelajaran Untuk Transformasi Geometri. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 12(1), 79–93. doi: 10.35706/judika.v12i1.11076

Maryati, M., & Pratiwi, W. (2019). Etnomatematika: Eksplorasi Dalam Tarian Tradisional Pada Pembukaan Asian Games 2018. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 23. doi: 10.24853/fbc.5.1.23-28

Maysarah, S., Saragih, S., Armanto, D., & Siregar, H. (2024). Kemampuan literasi matematis dan keterampilan sosial melalui model project based learning. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 13(1), 68–81. doi: 10.33387/dpi.v13i1.7076

Nino, N., & Auliya, N. N. F. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Tradisional Engklek Bernuansa Islami Materi Bilangan Bulat Kelas VII. CONSISTAN (Jurnal Tadris Matematika), 1(02), 102-113.

Nugroho, K. S. S. (2021). MIKUL DHUWUR MENDHEM JERO Nilai-Nilai Prinsip Hidup Orang Jawa (1st ed.; Andriyanto, ed.). Klaten: Penerbit Lakeisha.

OECD. (2019). PISA 2018 Result (Volume I): What Students Know and Can Do. Paris: OECD Publishing. doi: https://doi.org/10.1787/5f07c754-en

OECD. (2023). PISA 2022 Result (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. In OECD Publishing (Vol. 60). Paris: OECD Publishing. doi: https://doi.org/10.1787/53f23881-en

Poernomo, E., Kurniawati, L., & Atiqoh, K. S. N. (2021). Studi Literasi Matematis. ALGORITMA: Journal of Mathematics Education, 3(1), 83–100. doi: 10.15408/ajme.v3i1.20479

Rahmadhani, E. (2022). Etnomatematics dan permainan trasdisional dalam pendidikan matematika. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(1), 81–94. doi: 10.22460/jpmi.v5i1.81-94

Ranali, R., & Astuti, H. P. (2023). Etnomatematika Pada Gerak Tari Kembang Tanjung. OMEGA: Jurnal Keilmuan Pendidikan Matematika, 2(3), 111–121. doi: 10.47662/jkpm.v2i3.484

Risdiyanti, I., & Prahmana, R. C. I. (2021). Designing Learning Trajectory of Set Through the Indonesian Shadow Puppets and Mahabharata Stories. Infinity Journal, 10(2), 331–348. doi: 10.22460/infinity.v10i2.p331-348

Rizqi, M. F., & Lukito, A. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Motif Batik di Kampoeng Batik Jetis Sidoarjo. MATHEdunesa, 10(2), 410–419. doi: 10.26740/mathedunesa.v10n2.p410-419

Sari, I. D. (2023). Eksplorasi Batik Soho Balikpapan Pada Materi Transformasi Geometri. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika. Universitas Mulawarman, 3, 192–203. Retrieved from https://jurnal.fkip.unmul.ac.id/index.php/psnpm

Sari, N. H. M., & Fahmy, A. F. R. (2022). Ethnomathematics in Javanese Death Commemoration. Quadratic: Journal of Innovation and Technology in Mathematics and Mathematics Education, 2(1), 1–6. doi: 10.14421/quadratic.2022.021-01

Sulistiani, E., & Masrukan. (2016). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Semarang, 605–612.

Sunandar, M. A. (2016). Pembelajaran Matematika SMK Bernuansa Etnomatematika. Seminar Nasional Matematika X, 95–105.

Susanti, E. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Konsep Operasi Hitung dalam Permainan Tradisional Kempreng. Suska Journal of Mathematics Education, 6(1), 1–8. Retrieved from http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/SJME/article/view/10025

Syam, S. S., & Pujiastuti, H. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Pada Motif Batik Cilegon Ditinjau Dari Konsep Geometri. J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 671–682. doi: 10.31932/j-pimat.v5i1.2336

Vasquez, E. L. (2017). Ethnomathematics as an Epistemological Booster for investigating Culture and Pedagogical Experience with theYoung Offender orPrison School Communities. Journal of Education and Human Development, 6(1), 117–127. doi: 10.15640/jehd.v6n2a13

Wahyudin. (2018). Etnomatematika Dan Pendidikan Matematika Multikultural. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 1–19.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jpmk.v7i2.28646

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Editorial and Administration Office:

Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)
Tadris Matematika, Tarbiyah Faculty, Institut Agama Islam Negeri Kudus
Jl. Conge Ngembalrejo Po Box 51, Kudus, Jawa Tengah, Indonesia, Kode Pos: 59322

Email: [email protected]

P-ISSN 2615-3939 | E-ISSN 2723-1186