Newman’s Error Analysis on Students’ Solving Numerical Problems Ability

Benny Anggara, Iman Solahudin

Abstract


It is necessary to have a suitable method in revealing students' ability to understand the concept of numbers, because it is the basis for understanding other mathematical concepts. Several errors in understanding the concept of numbers have been proven to produce mathematical learning difficulties for students. Newman’s Errors Analysis (NEA) is one of the effective methods in revealing how the students' achievement in understanding the concept of numbers. Therefore, this research was conducted to see mathematical abilities when students solve numerical problems based on Newman’s Errors Analysis (NEA). This research method is descriptive qualitative research having a number of research subject of five grade VII SMP students. The results obtained from this research the most students had errors on comprehension, meanwhile reading was not as fatal error. There were not big mistakes and only small errors on transformation, process skills, and encoding, Comprehension errors occurred as the result of the students’ ability in reasoning was not good enough. Therefore, they failed to relate the concept of numbers to other mathematical concepts. In general, students' mathematical ability in the concept of numbers was quite good because the errors occur are were still in the low category. However, some basic errors were still exists resulting new problems in learning process. Mathematics learning improvement could be done through several things, one of them is through the analysis of students' learning difficulties on the number’s concepts.

 

Perlu adanya metode dalam mengungkap kemampuan siswa dalam memahami konsep bilangan, karena konsep bilangan merupakan basis dalam memahami konsep matematika lainnya. Beberapa kesalahan dalam memahami konsep bilangan terbukti menghasilkan adanya kesulitan belajar matematis bagi siswa. Newman’s Errors Analysis (NEA) adalah salah satu metoda yang efektif dalam mengungkap bagaimana ketercapaian siswa dalam memahami konsep bilangan sehingga pada penelitian ini dilakukan untuk melihat kemampuan matematika berdasarkan Newman’s Errors Analysis (NEA) pada saat siswa menyelesaikan masalah-masalah bilangan. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan subjek penelitian sebanyak 5 siswa kelas VII SMP. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini adalah siswa mengalami kesalahan terbesar pada comprehension, sedangkan reading errors tidak menjadi kesalahan yang fatal bagi siswa. Pada transformation, process skills, dan encoding tidak terjadi kesalahan yang besar meskipun masih terdapat kesalahan. Kesalahan comprehension terjadi akibat kemampuan siswa dalam bernalar yang masih belum begitu baik, sehingga gagal dalam mengaitkan konsep bilangan dengan konsep matematika lainnya. Secara umum, kemampuan matematika siswa dalam konsep bilangan sudah cukup baik karena kesalahan yang terjadi masih pada kategori kecil. Namun, masih terjadi beberapa kesalahan yang dasar sehingga akan mengakibatkan adanya masalah baru dalam pembelajaran.  Perbaikan pembelajaran matematika dapat dilakukan melalui beberapa hal yang salah satunya adalah melalui analisis kesulitan belajar siswa pada konsep bilangan.


Keywords


Newman’s Errors Analysis; Numerical Problems; Students’ Mathematical Ability

Full Text:

PDF

References


Adnyana, I. W. P. G., & Beinnu, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Operasi Hitung Pecahan di Kelas VII SMP Negeri 18 Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 6(4), 493–506.

Adoniou, M., & Qing, Y. (2014). Language, Mathematics and English Language Learners. Australian Mathematics Teacher, 70(3), 3–13.

Al-Agili, M. Z. G., Mamat, M. Bin, Abdullah, L., & Maad, H. A. (2012). The Factors Influence Students’ Achievement in Mathematics: A case for Libyan’s Students. World Applied Science Journal, 17(9), 1224–1230.

Amalia, S. R. (2017). Analisis Kesalahan Berdasarkan Prosedur Newman dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau dari Gaya Kognitif Mahasiswa. Aksioma 8(1), 17-30.

Anggara, B. (2019). Desain Pembeiajaran Matematika pada Konsep Dasar Peluang Berbasis Kearifan Lokal Indramayu. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika) 3(2), 223 – 237. http://dx.doi.org/10.33603/jnpm.v3i2.2377.

Anggara, B. (2020). Pengeimbangan Soal Higher Order Thinking Skills sebagai Tes Diagnostik Miskonsepsi Matematis Siswa SMA. Algoritma: Journal of Mathematics Education, 2(2), 176 – 191. http:// 10.15408/ajme.v2i2.18387.

Anggara, B., Priatna, N., & Juandi, D. (2018). Learning Difficulties of Senior High School Students Based on Probability Understanding Levels. Journal of Physics: Conf Series, 1013(1), 012116.

Chusnul, R. C., Mardiyana., & Reitno D. S. (2017). Error Analysis of Problem Solving Using The Newman Stagei After Applying Cooperative Learning of TTW Type. AIP Conference Proceedings, 1913 (1), 020028.

Cleimein, M. N. (1980). The Newman Procedure for Analysing Errors on Written Mathematical Tasks. Educational Studies in Mathematics.

Finandar, H. A. (2017). Strategi Manajemen Kualitas dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam di MTs Negeri 2 Model Palembang. QUALITY, 5(2), 333-353. http://dx.doi.org/10.21043/quality.v5i2.3065.

Halim, F. A., & Rasidah, N. I. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial Berdasarkan Prosedur Newman. GAUSS : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 35-44. https://doi.org/10.30656/gauss.v2i1.1406

Jamal, F. (2018). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pertidaksamaan Kuadrat Berdasarkan Prosedur Newman. MAJU, 5(2), 41-51.

Mahanta, S., & Islam, M. (2012). Attitude of Secondary Students Towards Mathematics and Its Relationship to Achievement in Mathematics. International Journal of Computer Technology and Applications, 3(2), 713–715.

Marissa, EI. I., & Solahudin, I. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Logan Avenue Problem Solving Heuristic Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. JEIS-MAT, 8(2), 193-206.

Neiwman, M. A. (1977). An Analysis of Sixth-grade Pupils’ Errors on Written Mathematical Tasks. Victorian Institute for Educational Research Bulletin 39, 31 – 43.

Nugraha, N., Kadarisma, G., & Seitiawan, W. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Materi Bentuk Aljabar pada Siswa SMP Kelas VII. Journal on Education 1(2), 323 – 334.

Oktaviana, D. (2017). Analisis Tipe Kesalahan Berdasarkan Teori Newman dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Mata Kuliah Matematika Diskrit. Edusains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika 5(2), 22 – 32.

Peraturan Menteri Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi untuk Satuan Peindidikan Dasar dan Menengah: Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar SMP/MTs. Jakarta: BSNP.

Permendikbudristek Nomor 7 Tahun 2022 Tentang Standar Isi pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah.

Satoto. (2013). Analisis Kesalahan Hasil Belajar Siswa dalam Menyelesaikan Soal dengan Prosedur Newman. Unnes Journal of Mathematics Education 3(1). https://doi.org/10.15294/ujme.v1i2.1757

Singh, P., Rahman, A.A., Sian Hoon, T. (2010). The Newman Procedure for Analyzing Primary Four Pupils Errors on Written Mathematical Task: A Malaysian Perspective. Procedia on Internaional Conference on Mathematics Education Research 2010 (ICMEIR 2010). Procedia Social and Behavioral Scienceis 8, 264-271. Shah Alam: University Technology MARA. https:// doi:10.1016/j.sbspro.2010.12.036.

Sulistyowati, EI. (2015). Error Analysis Geometry Questions on Working Class V SD/MI in Yogyakarta. Jurnal Peindidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 1(2), 1-23.

Susanti. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linear Berrdasarkan Tahapan Newman. Jurnal Ilmu Peindidikan 4(2).

Sutama. (2021). Newman Error Analysis (NEIA): Detection of Student Learning Barriers in PPKM in Mathematics Subjects. Aksioma Jurnal 10(4), 2901 – 2912.

Sutejo. (2001). Pembelajaran Remedial untuk Mengatasi Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Volume dan Luas Sisi Bangun Ruang Siswa Kelas III Cawu I di SLTP Negeri 3 Balung Jember Tahun Pelajaran 2000/2001. Jember: Universitas Jember.

Tekaeni, I., Supandi, S., & Setyawati, R. D. (2020). Deskripsi Newman’s Error Analysis dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Peserta Didik Kelas VIII D SMP Institut Indonesia Semarang Tahun Pelajaran 2019/2020. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika 2(1), 1-11.

Walleir, P. P., & Flood, C. T. (2016). Mathematics as a Universal Language: Transcending Cultural Lines. Journal for Multicultural Education 10 (3), 294-306. https://doi.org/10.1108/JME-01-2016-0004.

Widayanti, C. G., Rusmawati, D., & Siswati. (2012). Profil Inteligensi pada Siswa dengan Kesulitan Belajar di SD Negeri Gisikdrono Semarang Bidang Psikologi. Jurnal Psikologi Univeirsitas Diponegoro 11(1), 1 – 10.

Wijaya, T. T., Ying, Z., Purnama, A., & Heirmita, N. (2020). Indonesian Student’s Learning Attitude Towards Online Learning During the Coronavirus Pandemic. Psychology, Evaluation, and, Technology in Educational Research, 3(1), 17 – 25.

Yusnia, D., & Fitriyani, H. (2017). Identifikasi Kesalahan Siswa Menggunakan Newman’s Error Analysis (NEA) pada Pemecahan Masalah Operasi Hitung Bentuk Aljabar. Seminar Nasional Pendidikan, Sains dan Teknologi Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Muhammadiyah Semarang.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jpmk.v5i2.16560

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Editorial and Administration Office:

Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)
Tadris Matematika, Tarbiyah Faculty, Institut Agama Islam Negeri Kudus
Jl. Conge Ngembalrejo Po Box 51, Kudus, Jawa Tengah, Indonesia, Kode Pos: 59322

Email: jpm@iainkudus.ac.id

P-ISSN 2615-3939 | E-ISSN 2723-1186