Using Intelligent Tutoring Systems Through Cognitive Tutor Authoring Tools to Solve Filling Slot Problems

Faried Hermawan

Abstract


Intelligent Tutoring Systems (ITS) is a computer system that provides instructions and is adapted to students who apply learning by doing theory. Cognitive Tutor Authoring Tools (CTAT) is one of ITS that supports the creation of flexible tutors for simple problems and complex solutions, able to support several strategies so that they can describe what students do when solving problems. In working on the problem of filling the place, students will solve the problem according to the students' logic of thinking. This is because the logic of thinking of each student is different depending on the information he receives. For this reason, in this study, the use of CTAT will be tried in working on filling slot questions using media, namely Intelligent Tutoring Systems (ITS) which uses Cognitive Tutor Authoring Tools (CTAT) tools. In this study, students have obtained the filling slot material first. Only then is the media used which will later be used to work on filling slot questions with different problems. From this research, it was found that the results of the study were increasing students' understanding in working on filling slot questions using Cognitive Tutor Authoring Tools (CTAT) media.So that the Cognitive Tutor Authoring Tools (CTAT) media can be used as an alternative learning media to develop students' understanding of filling slot material.


Intelligent Tutoring Systems (ITS) adalah sistem komputer yang memberikan instruksi dan disesuaikan dengan siswa yang menerapkan learning by doing theory. Cognitive Tutor Authoring Tools (CTAT) merupakan salah satu ITS yang mendukung terciptanya tutor yang fleksibel untuk masalah sederhana dan solusi kompleks, mampu mendukung beberapa strategi sehingga dapat menggambarkan apa yang dilakukan siswa saat menyelesaikan masalah. Dalam mengerjakan soal aturan pengisian tempat, siswa akan menyelesaikan soal tersebut sesuai dengan logika berpikir siswa. Hal ini dikarenakan logika berpikir setiap siswa berbeda-beda tergantung dari informasi yang diterimanya. Untuk itu pada penelitian ini akan dicoba penggunaan CTAT dalam mengerjakan soal aturan pengisian tempat menggunakan media yaitu Intelligent Tutoring Systems (ITS) yang menggunakan tools Cognitive Tutor Authoring Tools (CTAT). Pada penelitian ini siswa telah memperoleh materi aturan pengisian tempat terlebih dahulu. Baru kemudian digunakan media yang nantinya akan digunakan untuk mengerjakan soal aturan pengisian tempat dengan soal yang berbeda. Dari penelitian ini diketahui bahwa hasil penelitian adalah peningkatan pemahaman siswa dalam mengerjakan soal aturan pengisian tempat menggunakan media Cognitive Tutor Authoring Tools (CTAT). Sehingga media Cognitive Tutor Authoring Tools (CTAT) dapat digunakan sebagai media pembelajaran alternatif untuk mengembangkan pemahaman siswa terhadap materi aturan pengisian tempat.



Keywords


Cognitive Tutor Authoring Tools; Filling Slot; Intelligent Tutoring Systems; Mathematics

Full Text:

PDF

References


Abd El-Sattar, H. K. H. (2008). An Intelligent Tutoring System for Improving Application Accessibility of Disabled Learners. 2008 Fifth International Conference on Computer Graphics, Imaging and Visualization (pp. 286-290). IEEE.

Afifaturrohmaniyyah, N., & Malasari, P. N. (2021). Problematika Guru dalam Mengajar Materi Aljabar di Era Pandemik Coronavirus Disease 2019 (Covid-19). Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(1), 43. doi: 10.21043/jmtk.v4i1.10083.

Aleven, V., Ogan, A., Popescu, O., Torrey, C., & Koedinger, K. (2004). Evaluating the Effectiveness of a Tutorial Dialogue System for Self-Explanation. International Conference on Intelligent TutoringSsystems (pp. 443-454). Springer, Berlin, Heidelberg.

Amanda, N. (2021). Learning Math for 1st Grade Primary School Students using Intelligent Tutoring Systems. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(6).

Ardiansyah, M. (2020). Kontribusi Tingkat Pendidikan Orang Tua, Lingkungan, dan Kecerdasan Logis Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 3(2), 185. doi: 10.21043/jmtk.v3i2.8578.

Baker, R. S., Corbett, A. T., & Koedinger, K. R. (2004). Detecting Student Misuse of Intelligent Tutoring Systems. International Conference on Intelligent Tutoring Systems (pp. 531-540). Springer, Berlin, Heidelberg.

Berki, E., & Valtanen, J. (2007). Critical and Creative Mathematical Thinking with Practical Problem-Solving Skills-A New Old Challenge. Proceedings of 3rd South-East European Workshop on Formal Methods. Service-Oriented Computing; Teaching Formal Methods (pp. 154-170).

Byrne, M. D. (1996). A Computational Theory of Working Memory. Conference Companion on Human Factors in Computing Systems (pp. 31-32).

Brumbaugh, D. K., & Rock, D. (2012). Teaching Secondary Mathematics. Routledge.

Carraher, D. W., Schliemann, A. D., Brizuela, B. M., & Earnest, D. (2006). Arithmetic and Algebra in Early Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics education, 37(2), 87-115.

Conway, A. R., Kane, M. J., Bunting, M. F., Hambrick, D. Z., Wilhelm, O., & Engle, R. W. (2005). Working Memory Span Tasks: A Methodological Review and User’s Guide. Psychonomic Bulletin & Review, 12(5), 769-786.

Dewi, Y. R. (2017). Inteligent Tutoring System untuk Identifikasi Tingkat Pemahaman Materi Fungsi Siswa SMP Kelas VIII (Undergraduate Thesis, Universitas Negeri Malang).

Lane, H. C. (2006). Intelligent Tutoring Systems: Prospects for Guided Practice and Efficient Learning.

Marsigit. (2008). Mathematics for Junior High Scholl Year VII. Jakarta: Yudhistira.

Matsuda, N., Cohen, W. W., & Koedinger, K. R. (2005). Applying Programming by Demonstration in an Intelligent Authoring Tool for Cognitive Tutors. Human-Computer Interaction Institute, 245.

Noor, N. L. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif Implusif dan Reflektif. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 2(1), 37–46.

Polson, M. C., & Richardson, J. J. (2013). Foundations of Intelligent Tutoring Systems. Psychology Press.

Riayah, S., & Fakhriyana, D. (2021). Optimalisasi Pembelajaran dalam Jaringan (Daring) dengan Media Pembelajaran Video Interaktif Terhadap Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(1), 19. doi: 10.21043/jmtk.v4i1.10147

Richardo, R. (2020). Pembelajaran Matematika Melalui Konteks Islam Nusantara: Sebuah Kajian Etnomatematika di Indonesia. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 3(1), 86. doi: 10.21043/jpm.v3i1.6998.

Setiawan, Y. S. (2021). Intelligent Tutoring System untuk Deteksi Siswa Bermasalah Pada Materi Trigonometri Dengan Metode Simple Additive Weigthting (Undergraduate Thesis, Universitas Negeri Malang).

Shaffer, D. R., & Kipp, K. (2013). Developmental Psychology: Childhood and adolescence. Cengage Learning.

Sherlyana, V. (2019). Rancang Bangun Template Intelligent Tutoring System Berbasis Web (Undergraduate Thesis, Universitas Negeri Malang).

Sugiyono, (2006). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Taskiyah, A. N., & Widyastuti, W. (2021). Etnomatematika dan Menumbuhkan Karakter Cinta Tanah Air pada Permainan Engklek. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(1), 81. doi: 10.21043/jmtk.v4i1.10342.

Wagner, F. (2006). Modeling Software with Finite State Machines: a Practical Approach. Auerbach Publications.

Wahyuni, F. T., Arthamevia, A. T., & Kurniawan, G. (2020). Efektivitas Strategi REACT Berbasis Keislaman terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kecerdasan Spiritual. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 3(2), 129. doi: 10.21043/jmtk.v3i2.8635.

Wakerly, J. F. (2008). Digital Design: Principles and Practices, 4/E. Pearson Education India.

Widodo, I. H. P. (2019). Intelligent Tutoring System (ITS) untuk Identifikasi Tingkat Pemahaman Materi Bangun Ruang ada Siswa Madrasah Tsanawiyah (Mts) Kelas VIII (Undergraduate Thesis, Universitas Negeri Malang).

Yusuf, M., Thania, A. C., Harahap, M. S., & Ritonga, M. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Digital Intelegent Tutoring System. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 3(1), 1-13.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jpmk.v5i1.14484

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Editorial and Administration Office:

Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)
Tadris Matematika, Tarbiyah Faculty, Institut Agama Islam Negeri Kudus
Jl. Conge Ngembalrejo Po Box 51, Kudus, Jawa Tengah, Indonesia, Kode Pos: 59322

Email: [email protected]

P-ISSN 2615-3939 | E-ISSN 2723-1186