Application of Bingo Media Based on Local Wisdom in Training Vocabulary Mastery of Indonesian Learning Class III MI NU Bahrul Ulum Kudus

Elya Umi Hanik, Anni Qurrotul Aini

Abstract


information. The purpose of this study was to determine the application of local wisdom-based Bingo media in practicing vocabulary mastery for class III Indonesian subjects at Islamic Elementary School (MI) NU Bahrul Ulum Kudus. The approach of this research used qualitative field research. The data collection techniques used were observation, interviews with school principals, third-grade teachers, and third-grade students as well as through documentation. The results showed that the application of local wisdombased Bingo media at MI NU Bahrul Ulum Kudus began with the creation of Bingo media. Preparation of materials for 9 local Kudus foods continued with the process of implementing learning using Bingo media by means of students answering the questions on the Bingo question cards, if they succeeded in answering 3 Bingo question cards in sequence, they were entitled to shout the word “Bingo!”. Student evaluation activities include learning outcomes to meet the minimum complete criteria KKM, the willingness of students and telling stories based on certain vocabulary, and found supporting factors

Keywords


Media Bingo, Local Wisdom, Vocabulary, Indonesian Learning

Full Text:

PDF

References


Agustinova, D. E. (2015). Memahami metode penelitian kualitatif. Calpulis.

Akbar, S. (2016). Implementasi Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. PT. Remaja Indonesia.

Arifani, F. (2021). EFEKTIVITAS PERMAINAN BINGO HURUF UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL HURUF ALPHABET PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN (Penelitian pada Siswa Kelompok B2 TK Aisyiyah Bustanul Athfal 3 Trunan Kelurahan Tidar Selatan Kecamatan Magelang Selatan Kota Magelang Tahun Ajaran 2020/2021). Universitas Muhammaadiyah Magelang.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Rajawali Pers.

Aryani, N., Mudjiran, M. S., & Rakimahwati, M. P. (2020). Manajemen Pembelajaran Paud: Berbasis Perkembangan Anak. Edu Publisher.

Busri, H., & Badrih, M. (2018). Linguistik Indonesia: pengantar memahami hakikat bahasa. Madani Media.

Daryanto. (2016). Media Pembelajaran: peranannya sangat penting dalam mencapai tujuan pembelajaran (Edisi ke-2 Revisi). Gava Media.

Farhurohman, O. (2017). Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 9(1).

Fauhah, H., & Rosy, B. (2021). Analisis Model Pembelajaran Make A Match terhadap Hasil Belajar Siswa. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap

Hanik, E. U., Arumdiyah, I. A., Hilmiyah, A., & Wijayanti, D. A. (2022). STRATEGI GURU DALAM UPAYA MENINGKATKAN MINAT BACA DENGAN MEDIA VIDEO DI KELAS 3 MI NU MATHOLIUL FALAH DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA. YASIN: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Budaya, 2(1), 31–47. https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/yasin

Haniyyah, R., & Hanik, E. U. (2022). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS SISWA KELAS V SDN 03/04 MARGOYOSO MENGGUNAKAN MEDIA YOUTUBE. In ALSYS : Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan (Vol. 2, Issue 1). https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/alsys

Harahap, T. K. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran. Tahta Media Group.

Jamaludin, D. N. (2019). Pengembangan Evaluasi Pembelajaran. IAIN Kudus.

Keraf. (1994). Tata Bahasa Rujukan Bahasa Indonesia. Gramedia Widiasatya.

Kurniawati, W., & Karsana, D. (2020). Aspek Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia oleh Siswa Sekolah Dasar di Kota Medan. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 9(2), 286. https://doi.org/10.26499/rnh.v9i2.2977

Maulida Rahmawat, Isawati, M. P. (2021). Keraifan Lokal Gusjigang sebagai Sumber Penanaman Nilai-nilai Karakter di MAN 2 Kudus. Jurnal Candi, 21(2), 11–28.

Ministry of Education and Culture, & Indonesia. (2018). Buku Siswa SD/MI Kelas III Pertumbuhan dan Perkembangan Makhluk Hidup. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Mumpuni, A., & Supriyanto, A. (2020). PENGEMBANGAN KARTU DOMINO SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN KOSAKATA BAGI SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 29(1), 88–101.

Nanda Melina Rizkia, & Elya Umi Hanik. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Word Square Berbantuan Media Busy Book dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas III SDN 08 Kedungsari Gebog Kudus.

Ningrat, S. P., Tegeh, I. M., & Sumantri, M. (2018). Kontribusi gaya belajar dan motivasi belajar terhadap hasil belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 257-265.

Nurfadhlillah, S., & dkk. (2021). Media Pembelajaran SD. CV Jejak .

Permendikbud RI. (n.d.). (2018). Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 Pada Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Menengah.

Ria Arsini, K., & Goreti Rini Kristiantari, M. (2022). Media Kartu Kata dan Kartu Gambar pada Materi Kosakata Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(1), 173–184.

Rosyid, M. (2015). Bahasa Indonesia dan Riset. Idea Sejahtera.

Rusman, M. P. (2017). Belajar & Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media.

Saidah, K., Aka Andri, K., & Damariswara, R. (2020). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Masyarakat Indonesia dan Implementasinya Dalam Pendidikan Sekolah Dasar. LPPM Institut Agama Islam Ibrahimi Genteng.

Sanaky, H. A. (2015). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Kaukaba Dipantara.

Sari, D. A. N. K., Rosdiana, L., & Rudi Purnomo, A. (2019). Validitas Pengembangan Permainan Bingo untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. Pensa E-Jurnal: Pendidikan Sains, 7(3). http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/pensa

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Suktam, W., Supsin, J., Lapjit, S., Sonwa, S., Sutamdee, C., & Kenaphoom, S. (2021). Using Technology to Teach Multicultural Literature. İlköğretim Online, 20(4), 1–11. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2021.04.01

Supriatna, A. (1998). Modul Program Sertifikasi D-II Guru Madrasah Ibtidaiyah Bernuansa Islam Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam Departemen Agama RI.

Susanto, A. (2013). Teori belajar dan pembelajaran. Prenadamedia Group.

Tarigan, H. G. (2015). Pengajaran Kosakata. Angkasa.

Widyahening, C. E. T., & Sufa, F. F. (2022). Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Bingo Game bagi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1135–1145. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1341

Wiediharto, V. T., Ruja, N., & Purnomo, A. (n.d.). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Tradisi Suran. In DIAKRONIKA (Vol. 20, Issue 1). Online. http://diakronika@ppj.unp.ac.id

Winarti, A., & Fadhilaturrahmi. (2021). Analisis Faktor-Faktor Penghambat Pembelajaran Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I MIS RUMBIO. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/elementary.v10i2.17136

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

indexed by:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/sinta.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg

 

 Creative Commons License

Elementary : Islamic Teacher Journal by Program Studi PGMI Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License