The Urgency of Critical Thinking Character for Elementry Student

Husni Mubarok, Dian Mustika Anggraini, Abdul Charis

Abstract


Critical thinking competence for students is crucial throughout the learning process in the classroom so that students are accustomed to using reasoning systems to solve problems faced by students. This study aims to explain how to improve the ability to think critically in elementary school students. This research uses library research. The method used in research is literature study. Several stages in literature study research are data collection, reduction, presentation, and conclusion. There are many ways to improve critical abilities in elementary schools, including fostering and growing critical thinking in every lesson. Critical thinking skills can be started by conditioning the learning atmosphere by asking each other questions, discussing an object, and analyzing the material to be discussed. So, student’s critical thinking skills are also influenced by learning styles at school, starting from the teacher's teaching methods and style, facilities, and student feedback on the lessons being taught.

 

Urgensi Karakter Berpikir Kritis Bagi Siswa Sekolah Dasar. Kompetensi berpikir kritis bagi siswa sangat penting dilakukan melalui proses pembelajaran di kelas sehingga siswa terbiasa menggunakan sistem bernalar untuk memecahkan masalah yang dihadapi siswa. Tujuan penelitian ini yaitu menjelaskan cara meningkatkan kemampun berpikir kritis pada siswa sekolah dasar. Penelitian yang ini menggunakan penelitian kepustakaan. Metode yang digunakan dalam penelitian adalah studi pustaka. Beberapa tahapan dalam penelitian studi pustaka yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Upaya cara untuk meningkatkan kemampuan kritis sekolah dasar, salah satunya dengan memupuk dan menumbuhkan pemikiran kritis pada setiap pembelajaran. Kemampuan berpikir kritis dapat dimulai dengan mengkondisikan suasana pembelajaran dengan memberikan pertanyaan atau saling bertanya jawab, mendiskusikan sebuah objek, dan menganalisis tentang materi yang akan dibahas. Jadi, kemampuan berfikir kritis siswa juga dipengaruhi oleh gaya belajar di sekolah, mulai dari metode dan gaya mengajar guru, fasilitas, dan umpan balik siswa terhadap pelajaran yang diajarkan.


Keywords


Character; Critical Thinking; Elementary School Student.

Full Text:

PDF

References


Eggen, P., & Kauchak, D. (2020). Using educational psychology in teaching. Pearson.

Firdausi, B. W., Warsono, W., & Yermiandhoko, Y. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(2), 229–243.

Fristadi, R., & Bharata, H. (2015). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa dengan problem based learning. 597–602.

Griggs, R. A., Jackson, S. L., Marek, P., & Christopher, A. N. (1998). Critical thinking in introductory psychology texts and supplements. Teaching of Psychology, 25(4), 254–266.

Haeruman, L. D., Rahayu, W., & Ambarwati, L. (2017). Pengaruh model discovery learning terhadap peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis dan self-confidence ditinjau dari kemampuan awal matematis siswa SMA di Bogor Timur. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 10(2).

Hidayati, A. U. (2017). Melatih keterampilan berpikir tingkat tinggi dalam pembelajaran matematika pada siswa sekolah dasar. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(2), 143–156.

Lau, J. Y. (2011). An introduction to critical thinking and creativity: Think more, think better. John Wiley & Sons.

Magdalena, I., Aj, A. H., Auliya, D., & Ariani, R. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VI Dalam Pembelajaran IPA Di SDN Cipete 2. PENSA, 2(1), 153–162.

Mendes, E., Wohlin, C., Felizardo, K., & Kalinowski, M. (2020). When to update systematic literature reviews in software engineering. Journal of Systems and Software, 167, 110607.

Muhali, M. (2018). Arah Pengembangan Pendidikan Masa Kini Menurut Perspektif Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian dan Pendidikan (LPP) Mandala.

Nuryanti, L., Zubaidah, S., & Diantoro, M. (2018). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(2), 155–158.

Rainbolt, G. W., & Dwyer, S. L. (2014). Critical thinking: The art of argument. Cengage Learning.

Ridder, H.-G. (2014). Book Review: Qualitative data analysis. A methods sourcebook (Vol. 28, Nomor 4). Sage publications Sage UK: London, England.

Rohman, A. (2022). Literasi dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis di Era Disrupsi. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(1), 40–47.

Sapitri, N., Ardana, I., & Gunamantha, I. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Pemecahan Masalah Dengan Pendekatan 4C Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(1), 24–32.

Sari, I. A. D., Ambarita, A., & Darsono, D. (2017). Pengembangan LKPD Berbasis PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(8).

Setiawan, W. (2015). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematis siswa SMP dengan menggunakan model penemuan terbimbing. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 91–97.

Stobaugh, R. (2013). Assessing critical thinking in elementary schools: Meeting the common core. Routledge.

Sulistiani, E., & Masrukan, M. (2017). Pentingnya berpikir kritis dalam pembelajaran matematika untuk menghadapi tantangan MEA. 605–612.

Susanti, E. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sdn Margorejo VI Surabaya melalui Model Jigsaw. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 4(1), 55–64.

Wahyuni, N. P. S., Widiastuti, N. L. G. K., & Santika, I. G. N. (2022). Implementasi Metode Examples Non Examples Dalam Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 50–61.

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. 2(2), 1–17.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/quality.v11i1.20523

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 QUALITY

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License


Quality Journal by Pascasarjana IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.