Implementation of Inclusion Education in the Madrasah Ibtidaiyah Keji, West Ungaran, Semarang
Abstract
Inclusive education in madrasas still requires special attention from the Ministry of Religion to continue to grow and increase in line with the need to accept children with special needs in madrasas because, so far, inclusive education is still dominated by general education institutions. This study aims to identify and analyze the implementation of inclusive education at MI Keji Ungaran Barat. The research method uses qualitative research, data collection techniques use the method of observation, interviews, documentation, data triangulation, data analysis techniques using the theory of Miles and Huberman, then validated the validity of the data for the credibility test, dependability test, confirmability test, and transferability test with data analysis techniques, data reduction, data presentation and verification (Conclusion drawing). The research resulted in a description and analysis: the implementation of inclusive madrasah education includes the preparation of an inclusive education support system in madrasas, acceptance of students with special needs, identification and assessment of students with special needs, empowerment of teachers and education personnel, curriculum accommodation and implementation of individual education program learning, outcome assessment learning, fulfilling the need for facilities and infrastructure to support inclusive education, establishing partnerships and building inclusive education networks.
Implementasi Pendidikan Inklusi di Madrasah Ibtidaiyah Keji Ungaran Barat Semarang. Pendidikan inklusi di madrasah masih memerlukan perhatian khusus dari Kementerian Agama agar bisa terus berkembang dan bertambah seiring dengan kebutuhan penerimaan anak berkebutuhan khusus di madrasah karena selama ini pendidikan inklusi masih didominasi oleh lembaga pendidikan umum. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pelaksanaan pendidikan inklusi di MI Keji Ungaran Barat. Metode penelitian menggunakan penelitian kualitatif, teknik pengumpulan data menggunakan metode observasi, wawancara, dokumentasi, triangulasi data. Teknik analisis data menggunakan teori Miles dan Huberman kemudian dilakukan validasi keabsahan data uji kredbilitas, uji dependability, uji comfirmability dan uji transferability dengan teknik analisis data, reduksi data, penyajian data dan verifikasi (Conclusion drawing).Penelitian menghasilkan deskripsi dan analisis: pelaksanaan pendidikan madrasah inklusimeliputi penyiapan sistem pendukung pendidikan inklusi di madrasah, penerimaan peserta didik berkebutuhan khusus, identifikasi dan assesmen peserta didik berkebutuhan khusus, pemberdayaan guru dan tenaga kependidikan, akomodasi kurikulum dan pelaksanaan pembelajaran program pendidikan individual, penilaian hasil belajar, pemenuhan kebutuhan saranadan prasaranan penunjang pendidikan inklusi, menjalin kerjasama kemitraan dan membangun jaringan pendidikan inklusi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A.Jauhari, (2017). Pendidikan Inklusif Sebagai Alternatif Solusi Mengatasi Permasalahan Sosial Anak Penyandang Disabilitas, Jurnal Ijtimaiya , Vol. 1 No. 1, Juli-Desember.
Afifuddin, dan Beni Ahmad Saebani. , (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Azwar. Saifuddin. (2001). Metode Penelitian Cet 3. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Bungin, B. (1996). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: Gajah Mada University Press.
Coombe, C., & Stephenson, L. (2020). Professionalizing your English language teaching. Springer Nature.
Dewi, Narullyta Puspita (2020). Problematika Pembelajaran untuk Anak Berkebutuhan Khusus pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Inklusi dan Strategi Menanganinya, Jurnal Pendidikan Inklusi UNJ, Volume 4 Nomor 1.
Garnida, D. (2022). Pengantar Pendidikan Inklusi, Bandung: Refika Aditama 2015.
Ilahi. Mohammad Takdir. (2013). Pendidikan Inklusi Konsep dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
Jiwadana, A. (2021). Raperda Diffabel Kudus, Kudus: Muria News.
Kustiawan, Dedy dan Erwan Hermawan. (2021), Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif Pada Madrasah, Bandung: Mdp Media.
Kustawan, D. ( 2012). Pendidikan Inklusif dan Upaya Implementasinya. Jakarta: Luxima.
-------------(2016). Manajemen Pendidikan Inklusif, Kiat Sukses Mengelola Pendidikan Inklusi di Sekolah Umum dan Kejuruan. Jakarta: Luximia.
Sugiyono. (2015) Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: CV Alfabeta.
Suyatno, Wantini, Dholina Inang Pambudi, Tasman Hamami, Yulia Rachmawati & Fifi Nofiaturrahmah (2022). The Influence of Meaning in Life and Teacher Leadership on Teacher Professionalism through Structural Equation Model. International Journal of Instruction July, Vol.15, No.3 e-ISSN: 1308-1470, www.e-iji.net p-ISSN: 1694-609X pp. 561-580.
Wahyudi Dan Ratna Kristiawati (2016). Pendidikan Inlkusi Di Indonesia, Jakarta: Pusat Data Dan Statistik Kemendikbud.
Wibowo, Agung Tri Dan Nur Laila Anisa. (2019). Problematika Pendidikan Inklusi Di Indonesia, Ppd Ums Surakarta: Jurnal Pendidikan Islam, 2019, 17.
Zain, M. (2021). Seminar Nasional Peran Profesional Guru Pendidikan Khusus di Madrasah Inklusi, Jakarta: Ditjen Pendidikan Islam Kementerian Agama RI, 2021.
Zepeda, Sally J. (2002). Instructional Supervision. New York: Eye On Education Inc.
DOI: http://dx.doi.org/10.21043/quality.v11i1.20265
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 QUALITY
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Quality Journal by Pascasarjana IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.