Implementasi Program Tahfidz al-Qur’an terhadap Peningkatan Spiritual Siswa MAN 2 Kota Malang

Rosedah Sa’datul Marwah, Abdulloh Hamid, Irfan Tamwifi, Alfiana Af’idah R, Ayu Nilna Amelia A

Abstract


Implementation of the Tahfidz al-Qur'an Program for Spiritual Improvement of Students of MAN 2 Malang City.The Tahfidz Al-Qur'an program has become an integral part of religious education in Islamic educational institutions. The main objective of this program is to assist students in memorizing and understanding the content of the Qur'an. Its impact is not only cognitive but also serves as an effort to enhance the students' spiritual aspect. This research aims to explore the implementation of the Tahfidz Al-Qur'an program in improving the spiritual development of students at MAN 2 Kota Malang. The research problem formulated in this study is how the implementation of the Tahfidz program can enhance students' spirituality. Furthermore, this issue is motivated by the phenomenon of moral degradation among teenagers today. Considering that MAN students are vulnerable to various influences from the external environment.This study adopts a qualitative research approach with a phenomenological perspective. The researcher analyzes the data through observation, documentation, and literature study. The research findings indicate that the Tahfidz Al-Qur'an program has several positive impacts on improving the spiritual development of students at MAN 2 Kota Malang. Through memorizing the sacred verses of the Qur'an, it strengthens the spiritual bond with Allah SWT, develops positive characteristics, and enhances strong spiritual values within the students. The implication of this research is that Islamic educational institutions need to design a well-integrated Tahfidz Al-Qur'an program, provide strong guidance, and create an environment that supports the spiritual growth of students.

 

Program tahfidz Al-Qur'an menjadi bagian penting dari pendidikan keagamaan di lembaga pendidikan Islam. Tujuan utama program ini adalah untuk membantu siswa menghafal dan memahami isi Al-Qur'an, dampaknya tidak hanya dari aspek kognitif melainkan sebagai upaya meningkatkan aspek spiritual siswa juga. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi implementasi program tahfidz Al-Qur'an terhadap peningkatan spiritual siswa MAN 2 Kota Malang. Rumusan masalah dalam penelitian ini yaitu bagaimana pelaksanaan program tahfidz dapat meningkatkan spiritual siswa. Terlebih lagi hal tersebut dilatarbelakangi oleh fenomena degradasi moral yang terjadi pada anak remaja saat ini. Mengingat bahwa siswa MAN adalah siswa remaja yang rentan dengan berbagai macam pengaruh dari lingkungan luar sekolah.Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan pendekatan fenomenologi. Peneliti melakukan analisis data dengan observasi, dokumentasi, dan studi literatur. Temuan penelitian menunjukkan bahwa program tahfidz Al-Qur'an memberikan beberapa dampak positif terhadap peningkatan spiritual siswa di MAN 2 Kota Malang. Melalui penghafalan ayat suci Al-Qur’an memperkuat ikatan spiritual dengan pendekatan rohani kepada Allah SWT, mengembangkan sifat positif, dan meningkatkan nilai-nilai spiritual yang kuat dalam diri siswa. Implikasi dari penelitian ini, bahwa lembaga pendidikan Islam perlu merancang program tahfidz Al-Qur'an yang terintegrasi dengan baik, memberikan bimbingan yang kuat, dan menciptakan lingkungan yang mendukung pertumbuhan spiritual siswa.


Keywords


Spiritual; Students of MAN 2 Malang City; Tahfidz al-Qur'an Program.

References


Al-Hambali, Ibnu Rajab. Jami’ Al-Ulum Wa Al-Hikam. kesepuluh. Muassasah Ar-Risalah.

Al-Hikmah. 2006. Al-Qur’an Dan Terjemah. ed. Diponegoro. Bandung: KEMENAG RI.

Asmadi, Afiful Ikhwan, and Nuraini. 2020. “Implementasi Program Tahfidz Dalam Meningkatkan Motivasi Menghafal Al-Qur’an (Studi Komparatif Di Pondok Pesantren Wali Songo Ngabar Dan Pondok Pesantren Darul Fikri Bringin Ponorogo).” Jurnal Mahasiswa Paskasarjana 1(1): 1–36. http://studentjournal.umpo.ac.id/index.php/JMP.

Bassar, Agus Samsul, and Aan Hasanah. 2020. “Riyadhah: The Model of the Character Education Based on Sufistic Counseling.” Journal of Advanced Guidance and Counseling 1(1): 23.

Faizin. 2020. “Pendidikan Agama Islam Dan Pembentukan Karakter Faizin.” Edification 2(2): 111–21.

Hamid, Abdulloh. 2013. “Penanaman Nilai-Nilai Karakter Siswa Kajen Margoyoso Pati Jawa Tengah.” Jurnal Pendidikan Vokasi 3(2): 138–52.

Jensen, Tim. 2019. “‘Jensen’s Scientific Approach’ to Religion Education.” Center for Educational Policy Studies Journal 9(4): 31–51.

Kahwash, Mourssi Abbas Hasan. 2020. Penanaman Akhlak Menurut Ibnu Miskawayh Dan Al-Ghazali. Medan.

Kjeldsen, Karna. 2019. “A Study-of-Religion(S)-Based Religion Education: Skills, Knowledge, and Aims.” Center for Educational Policy Studies Journal 9(4): 11–29.

Nthontho, Maitumeleng Albertina. 2018. “Schools as Legal Persons: Implications for Religion in Education.” South African Journal of Education 38(2): 1–8.

Ramadlon, Muhammad. 2019. 53 Central Library of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang “Implementasi Program Tahfidz Al-Quran.” UIN Maulana Malik Ibrahim.

Retnoningsih, Ana S. 2015. Kamus Besar Bahasa Indonesia. ed. CV. Widya Karya. Semarang.

Ridwan, Muhammad. 2019. 561 Progress in Retinal and Eye Research “Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah dan Keguruan.” Institut Agama Islam Pare-pare.

Siti, Fajar Ifan Dolly; Nanang Al-Hidayat; Muhammad Nasir; Joko Sunaryo;, and Rahmiati; Joko Susanto; Ikhsan Alfarisi; Yasmir; Nanik Istianingsih. 2022. “Pengenalan Bahaya Narkoba melalui Sosialisasi sebagai Bentuk Tindakan Preventif Pada Siswa/I SMP Negeri 20 di Desa Teluk Kembang Jambu, Kecamatan Tebo Ulu, Kabupaten Tebo.” Nusantara Hasana Journal 2(4): 219–30.

Sultoni, Achmad. 2021. “Multimedia Islamic Religious Education Based on Spiritual and Emotional Intelligence to Improve the Character of University Students.” KnE Social Sciences: ISOLEC International Seminar on Language, Education, and Culture 2021(55): 1–8.

Suraji, Robertus, and Istianingsih Sastrodiharjo. 2021. “Peran Spiritualitas Dalam Pendidikan Karakter Peserta Didik.” JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia) 7(4): 570.

Tasmara, Toto. 2001. Kecerdasan Rohaniah Membentuk Kepribadian Yang Bertanggung Jawab, Profesional, Dan Berakhlak. ed. Gema Insani. Jakarta.

Tolchah, Moch, and Muhammad Arfan Mu’ammar. 2019. “Islamic Education in the Globalization Era; Challenges, Opportunities, and Contribution of Islamic Education in Indonesia.” Humanities and Social Sciences Reviews 7(4): 1031–37.

Wahyuni, Ajeng, and Akhmad Syahid. 2019. “Tren Program Tahfidz Al-Qur’an Sebagai Metode Pendidikan Anak.” Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 5(1): 87.

Zinnur Aini. 2020. 21 Perpustakaan UIN Mataram “Implementasi Program Tahfidz Al-Qur’an dalam Pembentukan Karakter Siswa MI Al Amin Pejeruk.” Universitas Islam Negeri Mataram.

Zulkarnaen, Bustanur dan Zulhaini. 2020. “Pengaruh Program Tahfidz Al-Qur’an Terhadap Prestasi Belajar Santri/Yah Pondok Pesantren KH. Ahmad Dahlan.” JOM FTK UNIKS 1(2): 103–8.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/quality.v11i1.18434

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 QUALITY

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License


Quality Journal by Pascasarjana IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.