Pengembangan Bahan Ajar Psikologi Pendidikan pada Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Pascasarjana IAIN Kudus

Muzdalifah Muzdalifah, Yuliatun Yuliatun, Taufikul Lutfi Rois

Abstract


The Development of Educational Psychology Teaching Materials in the Postgraduate Program of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education of IAIN Kudus. This research is motivated by various facts, First, Educational Psychology is a compulsory subject in the PGMI IAIN Kudus Masters Study Program; Second, so far very few lecturers at IAIN Kudus have written teaching materials; Third, students need learning resources, especially in Educational Psychology courses; Fourth, the characteristics of the courses are still not in accordance with the characteristics and needs of students. The purpose of this study was to determine the feasibility of educational psychology book teaching materials in the IAIN Kudus Postgraduate Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education Study Program. This research is a developmental research that refers to the 4-D model according to Thiagarajan, Semmel and Semmel. However, this research is limited to three stages, namely 1) the define stage, 2) the design stage, and the develop stage. The feasibility of windowed book teaching materials is viewed from 4 aspects, namely content feasibility, presentation feasibility, and language feasibility. The results of this study indicate that the developed educational psychology books are suitable for use as teaching materials.

 

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh berbagai fakta, Pertama, Psikologi Pendidikan merupakan mata kuliah wajib di Program Studi S2 PGMI IAIN Kudus; Kedua, selama ini sedikit sekali dosen IAIN Kudus yang menulis bahan ajar; Ketiga, Mahasiswa memerlukan sumber belajar khususnya pada mata kuliah Psikologi Pendidikan; Keempat, karakteristik mata kuliah masih sangat kurang sesuai dengan karakteristik dan kebutuhan mahasiswa. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui kelayakan bahan ajar buku Psikologi Pendidikan di Program studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Pascasarjana IAIN Kudus Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan yang mengacu pada model 4-D menurut Thiagarajan, Semmel dan Semmel. Namun, penelitian ini dibatasi pada tiga tahap yaitu 1) tahap pendefinisian (define), 2) tahap perancangan (design), dan tahap pengembangan (develop). Kelayakan bahan ajar buku berjendela ditinjau dari 4 aspek yaitu kelayakan isi, kelayakan penyajian, dan kelayakan bahasa. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa buku Psikologi pendidikan yang dikembangkan layak digunakan sebagai bahan ajar.


Keywords


Courses; Educational Psychology; the PGMI Postgraduate Program of IAIN Kudus.

References


Asrori. 2020. Psikologi Pendidikan : Pendekatan Multidisipliner. Cetakan Pe. Banyumas: Penerbit CV Pena Persada.

Ahmad, Salabi. 2016. “Konsepsi Manajemen Kelas: Masalah Dan Pemecahannya.” Jurnal Tarbiyah 5(2):69–79.

Alexander, Patricia A. and Philip H. Winne. 2009. Handbook of Educational Psychology. edited by L. Akers. New York.

Arbayah. 2013. “Model Pembelajaran Humanistik.” Dinamika Ilmu 13(2):204–20.

Djabba, Rasmi. 2014. Implementasi Manajemen Kelas Di Sekolah Dasar.

Efendi, Rinja and Delita Gustriani. 2020. Manajemen Kelas Di Sekolah Dasar. Pasuruan: Penerbit Qiara Media.

Fithri, Rizma. 2014. Psikologi Belajar. Surabaya: UIN Sunan Ampel.

Hidayah, Nurul, Suyadi, Son Ali Akbar, Anton Yudana, Ismira Dewi, Intan Puspitasari, Prima Suci Rohmadheny, Fuadah Fakhruddiana, Wahyudi, and Dewi Eko Wat. 2019. Pendidikan Inklusi Dan Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Samudra Biru.

Harahap, Nurasyiyah. 2018. “Fitrah Dan Psikologi Pendidikan Menurut Hasan Langgulung (Suatu Pengantar).” Rekognisi 1(1):26–34.

Haryadi, Rudi and Cindi Cludia. 2021. “Pentingnya Psikologi Pendidikan Bagi Guru.” Academy of Education Journal 12(2):275–84.

Hasan, Pipin and Muh Arif. 2021. “Kontribusi Psikologi Pendidikan Dalam Pembelajaran.” Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan Islam 6(1):24–30.

Kansanen, Pertti. 2002. “Didactics and Its Relation to Educational Psychology: Problems in Translating a Key Concept across Research Communities.” International Review of Education 48(6):427–41.

Long, Martin, Clare Wood, Karen Littleton, Terri Passenger, and Kieon Sheehy. 2011. The Psychology of Education. Second Edi. New York: Routlege.

Illeris, Knud. 2009. Contemporary Theories of Learning. edited by K. Illeris. New York: Taylor & Francis Group.

Masduqi, Moh. 2020. “Teori Belajar Humanistik Dan Aplikasinya Dalam Pendidikan Agama Islam.” Human Relations 16(1):1–12.

Murray, Joy. 2006. “Cybernetic Circularity in Teaching and Learning.” International Journal of Teaching and Learning in Higher Education 18(3):215–21.

Nurhayati, Eti. 2012. Psikologi Perempuan Dalam Berbagai Perspektif.

Oci, Markus. 2019. “Manajemen Kelas.” Jurnal Teruna Bhakti 1(1):49–59.

Pavlis, Dimitris and John Gkiosos. 2017. “John Dewey, From Philosophy of Pragmatism to Progressive Education.” Journal of Arts and Humanities 6(9):23.

Perbowosari, Heny, Irjus Indrawan, Hadion Wijoyo, and Setyaningsih. 2020. Pengantar Psikologi Pendidikan. Pertama. edited by I. P. Gelgel. Pasuruan: Penerbit Qiara Media.

Pritchard, Alan. 2009. Ways of Learning: Learning Theoris and Learning Syle in Classroom. New York: Routledge.

Ramayulis. 2002. Ilmu Pendidikan Islam. II. Jakarta: Kalam Mulia.

Reynolds, William M., Gloria E. Miller, and Irving B. Weiner. 2003. Handbook of Psychology - Educational Psychology. Vol. 7. Hoboken: John Wiley & Sons Inc.

Suralaga, Fadhilah. 2021. Psikologi Pendidikan : Implikasi Dalam Pembelajaran. Vol. 1. Jakarta: Rajawali Press.

Sukardari. 2019. Model Pendidikan Inklusi Dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus.

Sri, Wahyuningsih. 2021. Buku Saku Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif Di Sekolah Dasar. Jakrta: Direktorat Sekolah Dasa, Direktorat jenderal Pendidikan Anak Usia dini, Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.

Syahrani. 2018. “Managemen Kelas Yang Humanis.” Ar-Risalah 14(1):59–74.

Suparman, Andi Sri Sultihah, A. Darmawan Achmad, Syarifan Nurjan, Sunedi, Jony Muhandis, and Dian Aryogo Sutoyo. 2020. Dinamika Psikologi Pendidikan Islam. edited by S. Nurjan. Yogyakarta: Wade Group.

Suralaga, Fadhilah. 2021. Psikologi Pendidikan : Implikasi Dalam Pembelajaran. Vol. 1. Jakarta: Rajawali Press.

Syah, Muhibbin. 2010. Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Revisi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Salsabila, Unik Hanifah. 2018. “Teori Ekologi Bronfenbrenner Sebagai Sebuah Pendekatan dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 7:139–58.

Sani, Ridwan A. 2013. Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Sit, Masganti. 2012. Perkembangan Peserta Didik. Medan: Perdana Publishing.

Scott, Bernard and Abhinav Bansal. 2014. “Learning about Learning: A Cybernetic Model of Skill Acquisition.” Kybernetes 43(August 2015):1399–1411.

Scott, Bernard, Simon Shurville, Piers MacLean, and Chunyu Cong. 2007. “Cybernetic Principles for Learning Design.” Kybernetes 36(9–10):1497–1514.

Seifert, Kelvin and Rosemary Sutton. 2009. Educational Psychology. Second Edi. Zurich: The Global Text Project.

Suminar, Tri. 2016. “Tinjauan Filsafati (Ontologi, Epistemologi Dan Aksiologi Manajemen Pembelajaran Berbasis Teori Sibernetik.” Edukasi 1(2).

Suryabrata, Sumadi. 1983. Psikologi Kepribadian. 1st ed. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Tenison, Caitlin, Jon M. Fincham, and John R. Anderson. 2016. “Phases of Learning: How Skill Acquisition Impacts Cognitive Processing.” Cognitive Psychology 87:1–28.

Walgito, Bimo. 2010. Pengantar Psikologi Umum. Ke-5. Yogyakarta: Andi offset.

W idyorini, Endang, George Harjanta, Yang Roswita, Sri Sumijati, Praharesti Eriyanti, Emiliana Primastuti, Lita Widyo Hapsari, and Ema Agustina. 2018. Buku Ajar : Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. Semarang: Universitas Katolik Soegiyapranata.

Yanuardianto, Elga. 2019. “Teori Kognitif Sosial Albert Bandura (Studi Kritis Dalam Menjawab Problem Pembelajaran Di Mi).” Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 1(2):94–111.

Zulhammi, Zulhammi. 2016. “Teori Belajar Behavioristik Dan Humanistik Dalam Perspektif Pendidikan Islam.” Darul’ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman 3(1):105–25.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/quality.v10i2.17545

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 QUALITY

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License


Quality Journal by Pascasarjana IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.