Strategi Guru dalam Menerapkan Model Pembelajaran Flipped Classroom Berbantu E-Learning pada Mata Pelajaran PAI di MAN 2 Tuban

Laili Nur Affida, Husniyatus Salamah Zainiyati

Abstract


The application of conventional learning models tends to make students passive when participating in teaching and learning activities in class. Therefore, teachers are required to be creative in designing fun and meaningful learning for students. One of the efforts that teachers can make to make the classroom atmosphere effective and active is by implementing the flipped classroom learning model. This study aims to determine the teacher's strategies and steps in implementing the fipped classroom learning model in the Islamic Cultural History subject at MAN 2 Tuban. The research method applied in this study is a descriptive qualitative research method to describe the strategies and steps of the teacher in implementing the flipped classroom learning model.

Keywords


flipped classroom, SKI

Full Text:

PDF

References


Bulan, S., & Zainiyati, H. S. (2020). Pembelajaran Online Berbasis Media Google Formulir dalam Tanggap Work From Home Masa Pandemi Covid-19 di Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) 1 Paser. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 8(1), 15–34. https://doi.org/10.21093/sy.v8i1.2300

Chandra, F. H., & Nugroho, Y. W. (2017). Implementasi flipped classroom dengan video tutorial pada pembelajaran fotografi komersial. Demandia: Jurnal Desain Komunikasi Visual, Manajemen Desain, Dan Periklanan, 20–36.

Hamid, A., & Hadi, M. S. (2020). Desain Pembelajaran Flipped Learning sebagai Solusi Model Pembelajaran PAI Abad 21. Quality, 8(1), 149. https://doi.org/10.21043/quality.v8i1.7503

Ishak, T., Kurniawan, R., & Zainuddin, Z. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Flipped Classroom Guna Meningkatkan Interaksi Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Manajemen Informasi dan E-Administrasi. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(2), 109–119.

Kurniawati, D. (2010). Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Cooperative Learning Tipe Kepala Bernomor Terstruktur pada Siswa SMP N 2 Sewon Bantul. Skripsi Tidak Dipublikasikan, Universitas Negeri Yogyakarta.

Learning, F., Daring, P. P., Ajar, P. H. B., Materi, P. B. A., Lokakarya, P. A. R. M., & Hibah, P. (2020). Flipped Classroom dalam Paradigma Pedagogi Ignasian. Universitas.

Munir, D., & IT, M. (2009). Pembelajaran jarak jauh berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Bandung: Alfabeta.

Rusnawati, M. D. (2020). Implementasi Flipped Classroom terhadap Hasil dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 139–150.

Santosa, M. H. (2017). Learning approaches of Indonesian EFL Gen Z students in a Flipped Learning context. Journal on English as a Foreign Language, 7(2), 183. https://doi.org/10.23971/jefl.v7i2.689

Subandowo, M. (2017). Peradaban dan Produktivitas dalam Perspektif Bonus Demografi serta Generasi Y dan Z. SOSIOHUMANIKA: Jurnal Pendidikan Sains Sosial Dan Kemanusiaan, 10(November), 191–208.

Ubaidillah, M. (2019). Penerapan Flipped Classroom Berbasis Teknologi Informasi pada Mata Pelajaran Fiqih di MTs Al-Chusnaniyah Surabaya. Jurnal Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 19(1), 34–45.

Usmadi, U., & Ergusni, E. (2019). Penerapan Strategi Flipped Classroom dengan Pendekatan Scientific dalam Pembelajaran Matematika pada Kelas XI SMKN 2 Padang Panjang. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 3(2), 192. https://doi.org/10.24036/jep/vol3-iss2/333

Wijaya, M., & Hasanah, N. (2019). Implementasi Pembelajaran Kitab Kuning Melalui Model Pembelajaran Flipped Classroom. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–20.

Zainiyati, H. S., Bulan, S., Alhana, R., & Anam, K. (n.d.). DESIGN FOR LEARNING AL-QUR’AN HADITH MODEL FLIPPED CLASSROOM BASED ON MICROSOFT TEAMS IN MAN IC PASER, INDONESIA.

Zainuddin, Z. (2019). Pengembangan model pembelajaran flipped classroom dengan taksonomi bloom pada mata kuliah sistem politik Indonesia. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 109–121.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/quality.v10i1.10810

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 QUALITY

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License


Quality Journal by Pascasarjana IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.