URGENSI PEMBINAAN AKHLAK BAGI ANAK-ANAK PRASEKOLAH

Siti Zulaikhah

Abstract


Kemajuan di bidang teknologi informasi saat ini, memberikan pengaruh yang besar terhadap anak-anak.suka tidak suka, anak- anak juga sudah mengenal media internet. Karena itu, sebagai orang tua harus turut serta mengontrol dan mengawasi putra putrinya bila berselancar dalam dunia maya. Selain pengawasan yang intensif, penananam  akhlak sejak dini juga harus dilakukan. Disinilah  orang tua  mempunyai peran yang penting dalam pembinaan akhlak bagi anak-anaknya. Tulisan ini bertujuan untuk menunjukkan pentingnya pendidikan akhlak bagi anak usia dini. Kajian ini merupakan penelitian  kepustakaan. Hasil kajian ini menunjukkan bahwa tahapan-tahapan dalam membina akhlak bagi anak-anak, pertama,  memberi contoh kepada anak dalam berakhlak mulia, kedua, menyediakan kesempatan  kepada anak untuk mempraktikkan  akhlak mulia, ketiga, memberi tanggung jawab sesuai dengan perkembangan anak, dan keempat, mengawasi dan mengarahkan anak agar selektif dalam bergaul.

kata kunci:  pembinaan akhlak, anak pra sekolah, peran orang tua

THE  URGENCY OF  MORAL DEVELOPMENT FOR PRE- SCHOOL CHILDREN.  The  advance  in information  technology recently, give a big inluence to the children. Therefore, as parents must participate to control and supervise her son when surfing in cyberspace. Besides intensive supervision, morals early planting should be done. This is where parents have an important  role in the formation of character for her children. This study aims to show how importance the character education for early childhood.  This study  uses library research. The result of this studi showed that parents as the first educators in the family environment. Both should help each other. The roles and stages in fostering morals for children, first, to give an example to children in a noble, secondly, to provide opportunities for children to practice the noble character, the third, giving the responsibility in accordance with the child’s development, and the fourth, supervise and directing children to be selective in the mix.

Keywords: moral guidance, pre-school children, the role of parents


Full Text:

PDF

References


Assegaf, Abd. Rachman. 2014. Filsafat Pendidikan Islam: Paradigma Baru Pendidikan Hadhari Berbasis Integratif-Interkonektif, Jakarta: Rajawali Pers.

Desmita. 2012. Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ilyas, Yunahar. 2000. Kuliah Akhlaq, Yogyakarta: Lembaga Pengkajian dan Pengamalan Islam (LPPI).

Mansur. 2007. Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nata, Abuddin. 2013. Akhlak Tasawuf dan Karakter Mulia, Jakarta: Rajawali Pers.

Wulan, Ratna. 2011. Mengasah Kecerdasan Pada Anak, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

REPUBLIKA, Jumat, 27 September 2013.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.758

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/4.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/5.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/21.jpg   

 

Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam published by Islamic Religious Education Study Program, Tarbiyah Faculty of IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.