INTERNALIZATION OF VALUE EDUCATION IN TEMAJUK-MELANO MALAYSIA BORDER SCHOOL

Aslan Aslan, Agus Setiawan

Abstract


Social changes in human life make the challenges in the education world greater, like in Temajuk schools. This research used descriptive qualitative method. The results showed that; first, a boundary school in Temajuk was inseparable from the explorations carried out by the Paloh community in 1980; second, value internalization from schools in Temajuk does not play an important role if there is no collaboration among teachers, students and community. Third, obstacles in the education world which were caused by the effects of globalization era does not only give impact in urban areas or developing areas but also the boundary areas in Temajuk

Keywords


internalization, education value, boundary school, Temajuk-Teluk Melano

Full Text:

PDF

References


Akhmad Jungki., et al., (2016). Media Pariwisata Temajuk. Tabloid, II, May-July

Al Darmono, & Astawan, I. G. (2017). Pendidikan Anti Korupsi Berpendekatan Klarifikasi Nilai di Sekolah Dasar. An-Nuha, 4(1), 1–20.

Al-Attas (Syed), M. N. (1993). Islam and Secularism. Hindustan Publications.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.

Arkanudin. (n.d.). Pluralisme Suku Dan Agama Di KALBAR [(Research Report of FISIP and Master Program of Social Science, Untan Pontianak)].

Aslan. (2016). Kurikulum Pendidikan VS Kurikulum Sinetron. Khazanah: Studi Islam dan Humaniora, 14(2), 135–148.

Aslan. (2017). Pendidikan Remaja Dalam Keluarga Di Desa Merabuan, Kalimantan Barat (Perspektif Pendidikan Agama Islam). Al-Banjari, 16(2), 99–112.

Baswedan, A. (2015). Merawat Tenun Kebangsaan: Refleksi Ihwal Kepemimpinan Demokrasi, dan Pendidikan. PT. Serambi Ilmu Semesta.

Berger, P. L. (1967). The Sacred Canopy: Elements Of a Sociological Theory Of Religion. Doubleday & Company, Inc.

Brubacher, J. S. (1939). Modern Philosophies Of Education. McGraw-Hill Book Company, Inc,.

Budianta, A. (2010). Pengembangan Wilayah Perbatasan Sebagai Upaya Pemerataan Pembangunan Wilayah Di Indonesia. SMARTek, 8(1), 72–82.

Buseri, K. (2010). Pendidikan Keluarga Dalam Islam Dan Gagasan Implementasinya. Lanting Media Aksara Publishing House.

Buseri, K. (2014). Dasar, Asas dan Prinsip Pendidikan Islam. IAIN Antasari.

Darmaputra, R. (2009). Manajemen Perbatasan dan Reformasi Sektor Keamanan. IDSPS Press.

Ed, S., Mirko,. (1998). Moral and Civic Education and Teaching about Religion. California State Board of Education.

Elmubarok, Z. (2008). Membumikan Pendidikan Nilai. Alfabeta.

Fatma Melati, F. (2013). Dinamika Perubahan Sosial Dan Budaya di Desa Kendalsari, Kecamatan Sumobito, Kabupaten Jombang. AntroUnairDotNet, 2(1), 291–297.

Fauzan. (2007). Dilema Baru Pendidikan Islam Pasca Otonomi Daerah. Mimbar Jurnal Agama dan Budaya, 24(4).

Fraenkel, J. R. (1997). How To Teach About Values: An Analytic Approach. Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs.

Furchan, A. (1992). Pengantar Metode Penelitian Kualitatif. Usaha Nasional.

Gevisioner, Rindukasih Bangun, dan Karyanti. (2013). Strategi Pembangunan Berbasis Masyarakat di Kecamatan Perbatasan Negara di Provinsi Riau. Bina Praja, 5(1).

Hamlan. (2013). Pendidikan Karakter dan Mutu Pendidikan: Membangun Kualitas Nilai Generasi Bangsa di Era Globalisasi. Ta’dieb, 18(II), 961–972.

Lexy, M. (2005). Metode Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Louis E. Raths Merrill Harmin Sydney B. Simon. (1996). Values And Teaching: Working With Values In The Classroom. Charles E. Merril Publishing Company.

LPDP. (2015). Daftar Daerah Tertinggal, Terdepan Dan Terluar (Perbatasan) Tahun 2015 (pp. 1–6) [Data Daerah Tertinggal]. Lembaga Pengelola Dana Pendidikan.

Madjid, N. (2000). Masyarakat Religius Membumikan Nilai-Nilai Islam Dalam Kehidupan Masyarakat.

Maimun, A., Basri, A. M., & Hasanudin. (2003). Profil Pendidikan Agama Islam (PAI) Sekolah Umum Tingkat Dasar. Departemen Agama RI Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam Direktorat Madrasah Dan Pendidikan Umum Proyek Pemberdayaan Kelembagaan Dan Ketatalaksanaan Pada Madrasah Dan PAI Pada Sekolah Umum Tingkat Dasar.

Mardihin. (2017, Juni 8). Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) Temajuk [Letter].

Markal. (2018). Profil SD Negeri 19 Temajuk Dalam Sejarah.

Muhtar., dkk. (2011). Masyarakat Desa Tertinggal: Kebutuhan, Permasalahan, Aset, dan Konsep Model Pemberdayaannya (Studi di Desa Jambu, Engkangin, Sendangmulyo & Mlatirejo. Penelitian dan Pengembangan Kesejahteraan Sosial, 16(1), 17–34.

Mujiburrahman. (2015). Agama, Media Dan Imajinasi: Pandangan Sufisme Dan Ilmu Sosial Kontemporer (2nd ed). Antasari Press.

Mujiburrahman. (2016, Maret 28). Sendiri Bersama-sama (Ponsel). Banjarmasin Post. http://banjarmasin.tribunnews.com/2016/03/28/sendiri-bersama-sama-ponsel

Mujiburrahman. (2017). Agama Generasi Elektronik (Cetakan Pertama). Pustaka Pelajar.

Mujiburrahman. (2018a). Orientasi Penilaian BKD Online, Kopertais Wilayah XI Kalimantan Tahun 2018.

Mujiburrahman. (2018b, Januari 8). Korupsi dan Impian Hati. Banjarmasin Post. http://banjarmasin.tribunnews.com/2018/01/08/korupsi-dan-impian-hati

Munjin. (2008). Internalisasi Nilai-nilai Budi Pekerti Pada Anak. Komunika, 2(2), 219–232.

Munzani. (2017). Sejarah berdirinya SDN 16 Temajuk “Profil Sekolah Temajuk.”

Muryono, S. (2009). Empati: Penalaran Moral Dan Pola Asuh: Telaah Bimbingan Konseling. Cawan Mas.

Nata, Abudddin. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Kencana Prenada Media.

Nata, Abuddin. (2014). Sosiologi Pendidikan Islam. PT. Raja Grafindo Persada.

Nawawi, H. (1990). Metode Penelitian Sosial. Gajah Mada Universiti Press.

Nova, F. (2012). Mengelola Krisis & Situasi Darurat di Lembaga Pendidikan. Media Bangsa.

Peter L. Berger and Thomas Luckhman. (1991). The Social Construction Of Reality (Vol. 6). Penguin Books.

Piliang, Y. A. (2011). Dunia Yang Telah Diliipat: Tamasya Melampaui Batas-Batas Kebudayaan. Matahari,.

Profil Sekolah Temajuk. (2017, June 8). [Letter].

Profil SMA Temajuk. (n.d).

Profil SMP Temajuk. (n.d.).

Putri Ekasari dan Arya Hadi Dharmawan. (2012). Dampak Sosial-Ekonomi Masuknya Pengaruh Internet Dalam Kehidupan Remaja Di Pedesaan. Sosiologi Pedesaan, 6(1), 57–71.

Sapendi. (2015). Internalisasi Nilai-Nilai Multikultural Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah (Pendidikan Tanpa Kekerasan). RAHEEMA: Jurnal Studi Gender dan Anak, 2(1), 88–110.

Shaver, J. P. (1972). Values And Schooling Perspectives for School People and Parents. Faculty Association Utah State University Logan.

Siti Raba’ah, H. et al.eds. (n.d.). Pemuda Perilaku Hedonistik: Moderasi Peran Lampiran Rekan Tentang Pengaruh Religiusitas Dan Pandangan Dunia. Remaja dan Pemuda.

Sumihara. (2012). Pendidikan Islam Dengan Nilai Budaya. Jurnal Adabiyah, XII(2), 36–53.

Suparno, P., Moerti Yoedho Koesoemo, Detty Titisari, & St. Kartono. (2002). Pendidikan Budi Pekerti Di Sekolah, SuatuTinjauan Umum. Kanisius.

Supriyatno, T. (n.d.). Model Internalisasi Nilai-Nilai Keagamaan Di Ma’had Sunan Ampel Al-Ali UIN Malang [Laporan Hasil Penelitian Pusat Penelitian Ma’had Sunan Ampel Al-Ali, UIN Malang].

Suseno, F. M. (1987). Etika Dasar; Masalah-masalah pokok Filsafat Moral. Kanisius.

Syapsan, Syafril Basri, and Elida Ilyas. (2010). Perubahan Sosial Masyarakat Pasca Pembangunan Pembangkit Listrik Tenaga Air (PLTA) Koto Panjang Provinsi Riau. Ekonomi, 18(2), 17–22.

Sztompka, P. (2014). Sosiologi Perubahan Sosial, translated by Alimandan (7th ed.). Prenadamedia Group.

Thomas Walton Galloway. (1917). The Use Of Motives: In Teaching Morals And Religion. The Pilgrim Press Boston Chicago.

Tim Penyusun IAIN Banjarmasin. (2013). Pedoman Penulisan Disertasi. Pasca Sarjana IAIN Antasari Banjarmasin.

Toffler, A. (1970). Future Shock. Bantam Books.

Toffler, A. (1980). The Third Wave. William Morrow and Company, INC.

Interview with Edi Supratman. (2017, June 8). Guru SDN 19 Temajuk [Surat].

Interview with H. Abdul Malik Fatah. (2017, May). Perubahan Sosial di Desa Temajuk [Surat].

Interview with H. Gapur. (2017, May). Perubahan Sosial Desa Temajuk [Surat].

Interview with Jamani. (2017, June 8). Guru Olah Raga di SDN 19 Temajuk, sekaligus pernah menjabat kepala Sekolah dengan masa jabatan akhir tahun 2008 [Surat].

Interview with Markal. (2017, June 8). Guru PKN dan Wali Kelas VI SDN 19 Paloh Temajuk [Surat].

Interview with Mawardi. (2017, June 9). Kepala Sekolah Menengah Atas (SMA) Temajuk [Letter].

Interview with Munzani. (2017, June 8). Guru agama SDN 16 Temajuk [Letter].

Interview with Rahmat. (2017, June 21). Siswa Sekolah Dasar Negeri (SDN) 16 maupun Sekolah Dasar Negeri (SDN) 19 Temajuk [Letter].

Interview with Sa’unah. (2017, July 14). Sejarah Sekolah Temajuk [Letter].

Interview with Surandi. (2017, June 9). Guru PKN Sekolah Menengah Pertama (SMP) Temajuk [Letter].

Interview with Usama. (2017, June 9). Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) Temajuk [Letter].

Interview with Wulandari. (2017, June 21). Siswi Sekolah Dasar Negeri (SDN) 16 Temajuk [Letter].




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v14i2.6031

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/4.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/5.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/21.jpg   

 

Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam published by Islamic Religious Education Study Program, Tarbiyah Faculty of IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.