KEBIJAKAN INTERNALISASI NILAI-NILAI ISLAM DALAM PEMBENTUKAN KULTUR RELIGIUS MAHASISWA

Rini Setyaningsih, Subiyantoro Subiyantoro

Abstract


INTERNALIZATION POLICY OF ISLAMIC VALUES IN THE FORMATION OF RELIGIOUS STUDENTS CULTURE. This study aims to determine how to find out the background of LPSI policy formulation, the method of internalization of Islamic values and the process of creating a student's religious culture. In the implementation used qualitative approach with the techniques of interview, documentation, and observation, data analysis using qualitative descriptive technique. The result of the research showed that the background of LPSI policy formulation was based on the mission of the institution and 3 reasons for the establishment of LPSI, namely: (1) the theological reason of al-amr bi al-ma'ruf wa an-nahy 'an al-munkar; (2) objective sociological reasons that encourage indakwah islamiyah; And (3) reasons for structural responsibility as Muhammadiyah universities. The internalization methods used were: (1) the academic domain, through the courses of Al-Islam and Kemuhammadiyahan (AIK) and the certification of lecturers, and the reference equation. (2) non-academic sphere, LPSI cooperated with student organizations in the form of studies, training and Islamic competitions. The process of creating a student's religious culture began with the vision, mission and objectives of LPSI which then breakdown into several policies: first, it was obligatory to follow AIK courses and certification (dimension of aqidah). Secondly, it is obligatory to follow the Qur'an Reading Test (TBQ) and the guidance of Qur'anic tahsinul (syari'ah dimension). (3) the obligation of wearing syar’i dress (moral dimension) with a structural model (top-down).

Keywords


Policy; internalization of values; religious culture.

Full Text:

PDF

References


Alim, Muhammad. 2006. Pendidikan Agama Islam UpayaPembentukanPemikirandanKepribadian Muslim. Bandung: RemajaRosdakarya.

Aly, Hary Noer. 1999. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Logos.

Ancok, Djamaludin dan Fuat Nashori Suroso. 2001. Psikologi Islami: Solusi Islam Atas Problem-problem Psikologi. cet. IV; Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Asifudin, Ahmad Janan. 2010. Mengungkit Pilar-pilar Pendidikan Islam: Tinjauan Filosofis. cet. II; Yogyakarta: SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.

Bell, Les dan Howard Stevenson. 2006. Education Policy Proces:, Themes and Impact. USA &Canada: Routledge, Milton Park.

Berger, Peter L.1991.Langit Suci: Agama Sebagai Realitas Sosial. Jakarta: LP3ES.

Budiningsih, Asri. 2004. Pembelajaran Moral Berpijak pada Karakteristik Peserta Didik dan Budayanya. Jakarta: Rineka Cipta.

Dahlan, dkk. 1994.Kamus Ilmiah Populer. Yogyakarta: Arkola.

Faturrohman, Muhammad. 2015.Budaya Religius Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan: Tinjauan Teoritik dan Praktik Kontekstualisasi Pendidikan Agama di Sekolah. Yogyakarta: Kalimedia.

Furchan, Arief. 2004.Transformasi Pendidikan Islam di Indonesia: Anatomi Keberadaan Madrasah dan PTAI. Yogyakarta: Gama Media.

Hasbullah, M.2015.Kebijakan Pendidikan: Dalam Perspektif Teori, Aplikasi, dan Kondisi Objektif Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Herminanto dan Winarno. 2011. Ilmu Sosial dan Budaya Dasa. Jakarta: Bumi Aksara.

Imron, Ali. 2001. Kebijaksanaan Pendidikan di Indonesia: Proses, Produk, dan Masa Depannya. Jakarta: Bumi Akasara.

Irianto, Yoyon Bahtiar. 2011.Kebijakan Pembaharuan Pendidikan: Konsep, Teori, dan Model. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Khotimah, Chusnul dan Muhammad Fathurrohman. 2014. Komplemen Manajemen Pendidikan Islam: Konsep Integratif Pelengkap Manajemen Pendidikan Islam.Yogyakarta: Teras.

Madjid,Nurcholis. 2010. Masyarakat Religius: Membumikan Nilai-nilai Islam dalam Kehidupan. Jakarta: Dian Rakyat.

Muhaimin. 2008.Paradigma pendidikan Agama Islam: Upaya Untuk Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nata, Abuddin. 2011. Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 1989.Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Rosyadi, Khoiron. 2004. Pendidikan Profetik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sagala, Syaiful. 2000. Administrasi Pendidikan Kontemporer. Bandung: Alfabeta.

Sahlan, Asmaun. 2011.Religiusitas Perguruan Tinggi: Potret Pengembangan Tradisi Keagamaan di Perguruan Tinggi Islam. Malang: UIN-Maliki Press.

Subarsono, AG. 2013. Analisis Kebijakan Publik: Konsep, Teori, dan Aplikasi. cet. V; Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sugiyono. 2013.Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kualitatif, Kualitatif dan R&D, cet. XVI; Bandung: Alfabeta.

Sutopo, HB.2006. Metode Penelitian Kualitatif. Surakarta: UNS Press.

Tafsir, Ahmad. 2004. Metodologi Pengajaran Agama Islam.Bandung: Remaja Rosda Karya.

Tilaar, H.A.R dan Riant Nugroho. 2012.Kebijakan Pendidikan: Pengantar Untuk Memahami Kebijakan Pendidikan dan Kebijakan Sebagai Kebijakan Publik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tim Peneliti Program Pascasarjana UN. 2003. Pedoman Pengembangan Kultur Sekolah, Yogyakarta.

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. 2008. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa Dep. Diknas.

TM, Fuaduddin. 1996. Pengasuhan Anak Dalam Keluarga Muslim. Jakarta: KAJ.

Wahab, Sholichin Abdul. 1991.Analisis Kebijakan: Dari Formulasi ke Implementasi Kebijakan Negara. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v12i1.2244

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/4.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/5.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/21.jpg   

 

Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam published by Islamic Religious Education Study Program, Tarbiyah Faculty of IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.