Pengembangan Media Mini Shadow Puppet dengan Metode Story Telling untuk Mengembangkan Prososial Anak di TK

Erik Erik, Mela Sari Dewi

Abstract


Mini Shadow Puppet Media Development With Storytelling Method To Develop Prosocial Children In Linggarjati Kindergarten. Early Childhood Education Teacher Education Study Program (PGPAUD) Muhammadiyah Kuningan College of Teacher Training and Education (STKIP). The purpose of this study was to determine the increase in the ability of children’s prosocial behavior in group B students at Linggajati Kindergarten through the use of Mini Shadow Puppet learning media. The method used in this study is research & development (RnD) where researchers develop learning media by adopting research steps from Borg and Gall which are simplified into three stages, including: data collection stage, design stage, validation stages trials. The subjects of this study were children of group B of the Linggajati Kindergarten. The results of this study were the Mini Shadow Puppet very suitable to be used as a medium for early childhood learning, because of its attractive design and proportional size is able to focus the child’s attention.


Keywords


Mini Shadow Puppet, Storytelling, Prosocial

References


Ahmad Susanto, (2012). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.

Arnada, E. Z., & Putra, R. W. (2018). Implementasi Multimedia Interaktif Pada Paud Nurul Hikmah Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Idealis, 1(5).

Depdiknas, (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka. Jakarta.

Einsberg, N., & Mussen, P. H. (1989). The Roots of Prosocial Behavior in Children. New York: Cambridge University Press.

Gunarti, Winda dkk (2010). Metode Pengembangan Perilaku dan Kemampuan Dasar Anak Usia Dini. Banten: Universitas Terbuka

Hartati, dkk. (2018). Pengembangan Media Big Book Berbasis Dongeng Sumatera Selatan pada Anak Kelompok B di PAUD. https://repository.unsri.ac.id/53125/

Hasan Alwi, (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Heinich, dkk. (1996). Instructional Media and Technologies for Learning. New York: McMillan.

Heinich, Molenda & Russel (1996). Teaching Reading Today’s In Elementary Schools. Third Edition. Dallas Geneva, Illinois Hopewell, New Jersey Palo Alto: Houghton Mifflin Company Boston.

Hurlock, Elizabeth B. (1987). Perkembangan Anak: Jakarta: Penerbit Erlangga.

Hurlock, Elizabeth B. (1988), Perkembangan Anak Jilid 1, Jakarta, Erlangga.

Isna, A. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Wardah, I(1).

Kartono, K. (2003). Kamus psikologi. Bandung: Pionir Jaya.

Knafo-Noam, A. (2016). Prosocial Behavior. Israel: The Hebrew University of Jerusalem.

Miarso, Yusufhadi. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Prenada Media, Jakarta.

Mayangsari, Dewi dkk. (2017). Peningkatan Perilaku Prososial pada Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Outbound Fun Estafet. Jurnal PD PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini. https://journal.trunojoyo.ac.id/pgpaudtrunojoyo/article/view/3574

Nurjanah, A. P., & Anggraini, G. (2020). Metode Bercerita untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Anak Usia 5-6 tahun. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(1). https://ejournal.unib.ac.id/index.php/potensia

Purwo, Bambang Kaswanti. (1997). Pertemuan Linguistik Lembaga Bahasa Atmajaya. Jakarta: Lembaga Bahasa Unika Atma Jaya. Jakarta.

Rasyid, H., Mansyur, dan Suratno. (2009). Asesmen Perkembangan Anak Usia Dini. Yogyakarta: penerbit Multi Pressindo.

Setyawan, F. H. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Model Pembelajaran Audio Visual Berbasis Android. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 3(2), 92–98.

Sujiono,Bambang Dan Yuliani Nurani Sujiono (2005). Menu Pembelajaran Anak Usia Dini. Jakarta: Yayasan Citra Pendidikan Indonesia.

Tarmansyah. (1996). Gangguan Komunikasi. Jakarta: Depdikbud.

Tehupeiory, M., Suwatra, I. I. W., & Tirtayani, L. A. (2014). Penerapan Metode Bercerita Menggunakan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Kelompok B Semester II. Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/view/4318

Wirman, A., Yulsyofriend, Yaswinda, & Tanjung, A. (2018). Penggunaan Media Moving Flashcard untuk Stimulasi Kemampuan Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan : Early Childhood, 2(2), 1–9.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v9i2.11245

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional