Make A Match Model: An Effort to Enhance Problem-Solving and Mathematical Representation Skills

Bambang Sri Anggoro, Fredi Ganda Putra, Ika Pupiyanti

Abstract


This study aims to assess the impact of the "Make A Match" learning model on improving problem-solving abilities and mathematical representation among middle school students. Conducted at Mesuji Raya State Junior High School, this quasi-experimental study focused on the entire eighth-grade student body. A sample of 42 students was selected via cluster random sampling. Data analysis was performed using the Manova test with a significance level of 5%. The findings indicate a rejection of H0AB, suggesting a significant influence of the "Make A Match" learning model on enhancing students' problem-solving and mathematical representation abilities. These findings suggest that the "Make A Match" model can be an effective tool in aiding middle school students to improve their mathematical skills. This provides valuable insights for educators in developing learning strategies.

 

Kemampuan pemecahan masalah dan representasi matematis adalah keterampilan kunci bagi siswa di tingkat sekolah menengah pertama. Meskipun penting, menemukan metode pembelajaran yang efektif untuk meningkatkan keterampilan ini sering kali menantang. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas model pembelajaran make a match dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan representasi matematis di kalangan siswa SMP. Menggunakan metode quasi eksperimen, penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri 1 Mesuji Raya. Target populasi adalah seluruh siswa kelas VIII, dengan sampel sejumlah 42 siswa yang dipilih melalui cluster random sampling. Analisis data dilakukan menggunakan Uji Manova dengan tingkat signifikansi 5%. Hasil penelitian menunjukkan bahwa H0AB ditolak, mengindikasikan bahwa model pembelajaran Make A Match berpengaruh signifikan terhadap peningkatan kemampuan pemecahan masalah dan representasi matematis siswa. Temuan ini menyarankan bahwa model Make A Match dapat menjadi alat yang efektif untuk membantu siswa SMP dalam meningkatkan keterampilan matematika mereka, memberikan wawasan berharga bagi para pendidik dalam pengembangan strategi pembelajaran.


Keywords


Make a Match Learning; Mathematical Representation; Problem Solving

Full Text:

PDF

References


Aakre, I. G., Persson, J., Lein, H. L., & Eggen, P.-O. (2021). First-year university students’ perception of chemical bonding and bond energy. Nordic Journal of STEM Education, 4(2). https://doi.org/10.5324/njsteme.v4i2.3300

Afriansyah, E. A. (2016). The Use of Realistic Approach to Enhance Students’ Mathematical Problem Solving Skills. In International Conference on Elementary and Teacher Education ICETE.

Andrade, T. L. de, Rigo, S. J., & Barbosa, J. L. V. (2021). Active Methodology, Educational Data Mining and Learning Analytics: A Systematic Mapping Study. Informatics in Education. https://doi.org/10.15388/infedu.2021.09

Anggraeni, A. A. A., & Veryliana, P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika. International Journal of Elementary Education, 3(2), 218–225.

Anggraeni, A. S., Budiyono, B., & Pramesti, G. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kompetensi Segitiga dan Segiempat Bagi Siswa Kelas VII B SMPN 14 Surakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika SOLUSI, 1(5), 85–103.

Arafani, E. L., Herlina, E., & Zanthy, L. S. (2019). Peningkatan Kemampuan Memecahkan Masalah Matematik Siswa SMP dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 323–332.

Arisanty, D. & Riyah. (2019). Application of make a match model to improve geography learning outcomes. Journal of Technology and Science Education, 9(1), 32–40. Scopus. https://doi.org/10.3926/jotse.547

Bufasi, E., Hoxha, M., Cuka, K., & Vrtagic, S. (2022). Developing Student’s Comprehensive Knowledge of Physics Concepts by Using Computational Thinking Activities: Effects of a 6-Week Intervention. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 17(18). https://doi.org/10.3991/ijet.v17i18.31743

Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Pendekatan Metakognisi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447–458.

Goldin, G. A. (2020). Mathematical representations. Encyclopedia of Mathematics Education, 566–572.

Gunantara, G., Suarjana, I. M., & Ristiani, P. N. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).

Hartinah, S., Suherman, S., Syazali, M., Efendi, H., Junaidi, R., Jermsittiparsert, K., & Umam, R. (2019). Probing-Prompting Based on Ethnomathematics Learning Model: The Effect on Mathematical Communication Skills. Journal of Education of Gifted Young Scientists, 7(4), 799–814.

Hidayat, W., & Sariningsih, R. (2018). Kemampuan pemecahan Masalah Matematis Dan Adversity Quotient Siswa SMP Melalui Pembelajaran Open-ended. JNPM: Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 2(1), 109–118.

Kusmanto, H. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Kreativitas Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 6(1), 32–42.

Lisarani, V., & Qohar, A. (2021). Representasi Matematis Siswa SMP Kelas 8 dan Siswa SMA kelas 10 Dalam Mengerjakan Soal Cerita. Jurnal Magister Pendidikan Matematika (JUMADIKA), 3(1).

Maisari, D., Suyadi, G., & Asnawati, R. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match terhadap Pemahaman Konsep Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 1(1).

Muksar, M. (2018). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP Dalam Memecahkan Masalah Open-ended Pada Materi Bangun Datar. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 4(2), 157–167.

Muslihah, N. N., & Suryaningrat, E. F. (2021). Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 553–564.

Mutia, N. A., & Mega, A. N. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa pada materi Lingkaran di Kelurahan Muarasanding. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 421–434.

Ngereja, B. J., Hussein, B., & Andersen, B. (2020). Does Project-Based Learning (PBL) Promote Student Learning? A Performance Evaluation. Education Sciences, 10(11). https://doi.org/10.3390/educsci10110330

Novitasari, N., & Wilujeng, H. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 10 Tangerang. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 137–147.

Nufiati, N., Mandalina, V., Mashup, M., Syahruddin, S., Abdillah, & Fitriani, E. (2020). Effect of Make A Match Learning Model on Student Learning Outcomes on Statistical Materials. Justek: Jurnal Sains Dan Teknologi, 3(1), 1–8.

Prasetyo, T., Rachmadtullah, R., Samsudin, A., & Aliyyah, R. R. (2021). General Teachers’ Experience of the Brains’ Nayural Learning Systems-Based Instructional Approach in Inclusive Classroom. International Journal of Instruction, 14(3), 95–116.

Putra, K. A. Y. D., Sariyasa, & Mertasari, N. M. S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Tejakula TA 2018/2019. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 10(1).

Putra, N. T. E. (2019). Pengaruh Model Pembalajaran Kooperatif Teknik Make A Match Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar. Purwadita, 3(1), 94–100.

Putri, R. S., Suryani, M., & Jufri, L. H. (2019). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 331–340.

Rahmadiansyah, R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VII Pada Materi Himpunan. DESANTA (Indonesian of Interdisciplinary Journal), 2(2), 310–322.

Rahmawati, G., & Suprihatiningrum, J. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Nilai Kerjasama dan Hasil Belajar Kognitif Kimia Siswa Kelas X SMAN 1 Bambanglipuro Bantul. Jurnal Kaunia, 10(2), 128–140.

Rusnilawati, Nuraeni, Z., & Ariska, D. (2020). The combination of the quantum learning model and the make-a-match method to improve the cognitive ability of elementary students in mathematics. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 12(2), 309–321. Scopus.

Sabirin, M. (2014). Representasi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 33–44.

Sani, L. D. Y. (2019). Analisis Representasi Matematis Siswa SMA Melalui Model Pembelajaran Problem Based Leaning Materi Fungsi Trigonometri. Jurnal LEMMA, 5(2), 148–156.

Savitri, A. Y., & Amalina, S. N. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Make a Match Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar. Dinamika Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(2), 166–177.

Seasfaot, L., Bien, Y. I., & M.Abi, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 454–460. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.236

Septiani, E. S., & Nurhayati, E. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Adversity Quotient (AQ) Peserta Didik Melalui Model Problem Based Learning (PBL). Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers.

Siagan, M. V, Saragih, S., & Sinaga, B. (2019). Development of Learning Materials Oriented on Problem-based Learning Model to Improve Students’ Mathematical Problem Solving Ability and Metacognition Ability. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(2), 331–340.

Sirait, M., & Noer, P. A. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 1(3).

Szabo, Z. K., Peter, K., Guncaga, J., & Szabo, Dalma, Neag, R. (2020). Examples of problem-solving stratigies in mathematics education supporting the sustainability of 21st-century skills. Sustainability, 12(23), 6–28.

Utami, S. N., & Sulisworo, D. (2016). The effect of creative reading instruction: A comparison of technique between number head together (NHT) and make a match in narrative text at the seventh grade of Junior Level. Asian EFL Journal, 2016(SpecialEdition), 69–76.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jpmk.v6i2.23297

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Editorial and Administration Office:

Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)
Tadris Matematika, Tarbiyah Faculty, Institut Agama Islam Negeri Kudus
Jl. Conge Ngembalrejo Po Box 51, Kudus, Jawa Tengah, Indonesia, Kode Pos: 59322

Email: jpm@iainkudus.ac.id

P-ISSN 2615-3939 | E-ISSN 2723-1186