The Effectiveness of the SSCS (Search, Solve, Create, and Share) Learning Model for Increasing Mathematical Communication Skills and Numeracy Literacy

Canthika Putriana, Arghob Khofya Haqiqi

Abstract


The significance of mathematical communication skills and numeracy literacy is paramount for comprehending mathematical problems and concepts. Mathematical communication skills and numeracy literacy can be improved with innovative learning models that can create an active, creative, critical, and independent learning atmosphere, one of them is the SSCS model. The purpose of this study is to determine the effectiveness of the process of learning mathematics on the material of flat-sided geometric shapes using learning models to improve mathematical communication skills and numeracy literacy. This study adopted a quantitative approach within the framework of field research. The research population was all students of class VIII regular MTs Negeri 1 Kudus, totaling 250 students. Sampling was carried out by cluster random sampling technique and obtained as many as 61 students consisting of the experimental class and the control class. To collect research data, essay test, observations, and documentation were carried out. The results revealed a significant difference in the average value of mathematical communication skills, indicated by a significance value of 0.00 < 0.05. Additionally, the experimental class showed a medium interpretation increase of 52% in the normalized gain test, while the control class demonstrated a low interpretation increase of 22%. In numeracy literacy skills, there was also a difference in the average value, indicated by a significance value of 0.00 < 0.05. Additionally, there was an increase in the experimental class in the normalized gain test, with a medium interpretation improvement of 55%, whereas the control class showed a low interpretation increase of 25%.  Based on the research data, the experimental class demonstrated a more significant improvement with the SSCS model compared to the control class. This led to the conclusion that applying the SSCS model effectively enhanced both mathematical communication skills and numeracy literacy.

 

Pentingnya kemampuan komunikasi matematis dan literasi numerasi untuk pembelajaran matematika dalam memahami masalah dan konsep matematis. Kemampuan komunikasi matematis dan literasi numerasi dapat ditingkatkan dengan inovasi model pembelajaran yang dapat menciptakan suasana belajar aktif, kreatif, kritis, dan mandiri salah satunya menggunakan model SSCS. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui efektivitas proses pembelajaran matematika pada materi bangun ruang sisi datar menggunakan model pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis dan literasi numerasi. Jenis penelitian ini yaitu penelitian field research dengan pendekatakan kuantitatif. Populasi penelitian yaitu seluruh siswa kelas VIII regular MTs Negeri 1 Kudus yang berjumlah 250 siswa. Penarikan sampel dilakukan dengan teknik cluster random sampling diperoleh sebanyak 61 siswa yang terdiri dari kelas eksperimen dan kelas kontrol. Untuk mengumpulkan data penelitian dilakukan tes uraian, observasi, dan dokumentasi. Diperoleh hasil bahwa terdapat perbedaan rata-rata nilai kemampuan komunikasi matematis yang ditunjukkan nilai signifikansi 0,00 < 0,05 dan peningkatan kelas eksperimen pada uji gain ternormalisasi sebesar 52% interpretasi sedang dan kelas kontrol 22% interpretasi rendah. Pada kemampuan literasi numerasi juga terdapat perbedaan rata-rata nilai yang ditunjukkan nilai signifikansi 0,00 < 0,05 dan peningkatan kelas eksperimen pada uji gain ternormalisasi sebesar 55% interpretasi sedang dan kelas kontrol 25% interpretasi rendah. Berdasarkan data penelitian tersebut, karena pada kelas eksperimen menunjukkan peningkatan lebih baik dengan model SSCS daripada kelas kontrol. Disimpulkan bahwa penerapan model SSCS untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis dan literasi numerasi menunjukkan hasil yang efektif.


Keywords


Mathematical Communication; Numeracy Literacy; Search, Solve, Create, and Share

Full Text:

PDF

References


Afifah, M. N. (2019). Keterampilan abad 21 dalam pembelajaran matematika berbasis proyek.

Astuti, N. P. E. F., Suweken, G., & Waluyo, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Search, Solve,Create And Share (Sscs) Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas Viiii Smp Negeri 1 Banjar. In Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha.

Ate, D., Keremata Lede, Y., Studi Pendidikan Matematika, P., Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Weetebula, S., Mananga Aba, J., & dekriati, I. (2022). Analisis Kemampuan Siswa Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Literasi Numerasi. 06(01), 472–483.

Delima, N. (2022). PISA dan AKM Literasi Matematika dan Kompetensi Numerasi.

Fitri, A., Fathoni, M. I. A., & Ilmiyah, N. (2023). Analisis Komunikasi Matematis Siswa Melalui Soal Model PISA pada Era Literasi Digital Pasca Pandemi Covid-19. Journal of Mathematics Education and Science, 6(1), 75–84. https://doi.org/10.32665/james.v6i1.1589

Jannah, D., Holisin, I., & Suprapti, E. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Literasi Numerasi Melalui Pembelajaran Daring Berbasis Search, Solve, Create, Share (SSCS). Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 10(3), 259–274. https://doi.org/10.23960/mtk/v10i3.pp259-274

Kebudayaan, K. P. dan. (2017). Panduan Gerakan Literasi Nasional.

Linda, L., & Afriansyah, E. A. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Berdasarkan Self-efficacy pada Materi Segiempat dan Segitiga di Desa Sirnajaya. Journal of Mathematics Science and Computer Education, 2(1), 20–43. https://doi.org/10.20527/JMSCEDU.V2I1.5127

Mohammad Archi Maulyda. (2020). Paradigma Pembelajaran Matematika Berbasis NCTM (1st ed.). Malang: CV. IRDH.

Mulyana, Y., Priyatno, S., & Dewi, N. R. (2018). Penerapan Model SSCS untuk Meningkatkan Kemampuan Membuat Model Matematis dan Kerja Sama Siswa. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Mutaqin, M. F. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Discovery. Retrieved from https://eprints.walisongo.ac.id/16587/1/1503056091_Muhamad%20Fizalul%20Mutaqin_Lengkap%20Tugas%20Akhir%20-%20Fizal.pdf

Novitasari, M. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik: Membudayakan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Prossiding Seminar Nasional Pembelajaran Matematika, 74–86.

Prayitno, S., Suwarsono, S., Yuli, T., & Siswono, E. (2013). Indentifikasi Indikator Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Berjenjang Pada Tiap-Tiap Jenjangnya.

Putri, I. R. (2020). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa kelas VII SMP Negeri 1 Yogyakarta setelah mengalami proses pembelajaran dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD pada materi perbandingan berbalik nilai tahun ajaran 2019/2020.

Riandi, D. A. (2021). Perbedaan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Yang Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Tipe Student Teams Achievement Division Dan Tipe Numbered Head Together Di Sma Pab 6 Helvetia. Retrieved from http://repository.umsu.ac.id/handle/123456789/16181

Sapto, A., Suyitno, H., & Susilo BE. (2015). Keefektifan Pembelajaran Strategi REACT Dengan Model SSCS Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Dan Percaya Diri Siswa Kelas VIII. Unnes Journal of Mathematics Education, 4, 223–229.

Sriwahyuni, T., Amelia, R., & Maya, R. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Pada Materi Segiempat Dan Segitiga. In Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika VOLUME (Vol. 3). Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/jkpm

Tri Rahmawati, N., Junaedi, I., & Woro Kurniasih, A. (2013). UJME 2 (3) (2013). Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujme

Utaminingsih, R., & Subanji, S. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Peserta Didik Pada Materi Program Linear Dalam Pembelajaran Daring. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 28–37. https://doi.org/10.24176/anargya.v4i1.5656

Yuniarti, Y. (2014). Pengembangan Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar.

Zulfah, Z., & Rianti, W. (2018). Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Melalui Soal PISA 2015. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 7(1), 49. https://doi.org/10.25273/jipm.v7i1.3064.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jpmk.v6i2.22484

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Editorial and Administration Office:

Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)
Tadris Matematika, Tarbiyah Faculty, Institut Agama Islam Negeri Kudus
Jl. Conge Ngembalrejo Po Box 51, Kudus, Jawa Tengah, Indonesia, Kode Pos: 59322

Email: jpm@iainkudus.ac.id

P-ISSN 2615-3939 | E-ISSN 2723-1186